Švagr (ČSSD): Peníze na dopravní infrastrukturu - sliby a realita

26.10.2012 18:49 | Zprávy

Vláda schválila dne 26.9.2012 rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2013 a střednědobý výhled na roky 2014 a 2015.

Švagr (ČSSD): Peníze na dopravní infrastrukturu - sliby a realita
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Stále jde jen o návrh, protože poslední slovo bude mít Poslanecká sněmovna (návrh je předložen jako sněmovní tisk č. 818) ve vazbě na schvalování státního rozpočtu pro příští rok. Uvidíme, jak se situace bude v následujících týdnech vyvíjet.

Zhodnocení návrhu je letos jednoduché a vyplývá z průvodního textu návrhu rozpočtu. Bohužel dojde k meziročnímu snížení objemu finančních zdrojů pro dopravní infrastrukturu,  rozpočet neumožňuje zahájit prakticky  žádnou novou výstavbu, chybí dostatek národních zdrojů na povinné spolufinancování projektů hrazených z EU a nedojde  k úplnému vyčerpání zdrojů Operačního programu Doprava (OPD). Vzhledem k tomu, že součástí rozpočtu je výhled až do roku 2015, tak současnost a výhled není pro tuto oblast vůbec dobrý, možná s jistou mírou nadsázky se dá návrh zhodnotit jako „fiasko pro příští tři roky“.

Ale posuďte sami…V roce 2013 se plánují výdaje do státní dopravní infrastruktury ve výši 64,5 mld. Kč, v roce 2014 už jen 56,7 mld. Kč a v roce 2015 pouhých 46,2 mld. Kč.  V roce 2010 činil schválený rozpočet SFDI celkem 96 mld. Kč. Připomínám tento rok záměrně, protože současná vláda se ve svém programovém prohlášení ze srpna 2010 zavázala, že „zachová výši investic do dopravní infrastruktury“ na této úrovni.   V aktualizaci programové části Koaliční smlouvy z dubna 2012 již jen koalice zachovává celkovou výši investic do dopravní infrastruktury na úrovni roku 2012.  A realita? Podle čísel rozpočtu SFDI –  46 mld. Kč do investic v roce  2012, 44 mld. Kč   v roce  2013, 36 mld. Kč pro rok 2014, a pro rok 2015 již jen  25 mld. Kč.  Závazek platí jen na papíře?  A už jen připomenutí, že  z rozpočtu SFDI se platí nejenom nová výstavba a modernizace dálnic, silnic,  železničních tratí, nebo rozvoj vnitrozemské vodní cesty, ale také údržba a opravy stávající infrastruktury.

Ale zpět k rozpočtu SFDI. Správci dopravní infrastruktury vyčíslili aktuální potřeby financování na rok 2013 v objemu 89 mld. Kč. V rozpočtu  Fondu tak pro příští rok chybí 25 mld. Kč. Tedy téměř 30% potřeb nebude pokryto. Každý z nás je uživatelem dopravních cest, a musím nám být tedy jasné, že to je dlouhodobě neudržitelný stav.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: cssd.cz

Michal Šmarda byl položen dotaz

Sociální demokracie

Opravdu smutný osud jí potkal. Kde je podle vás příčina toho, že to se staranou tak dopadlo a pro snahu některých získat pozice to došlo až tak daleko, že se spojila s komunisty?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Latýn (SPD): Také jsem hrál v kapele, kde byly rozdílné názory

21:19 Latýn (SPD): Také jsem hrál v kapele, kde byly rozdílné názory

Boris Latýn, předseda jihomoravské krajské organizace SPD, ke kauze kandidatury Oto Klempíře a rozch…