Děkuji. Já vám přeji dobré dopoledne, dámy a pánové. Dovolte mi, abych také reagoval na vystoupení ministra financí.
Já bych rád řekl, že i když jsem si vědom toho, že projednávání státního rozpočtu je jedna z nejvážnějších a základních funkcí Sněmovny, tak se domnívám, že projednávání státního rozpočtu v České republice už dávno tu vážnou ztratilo. Ztratilo především proto, že my tady v této zemi stále více sestavujeme naprosto fiktivní rozpočty, které jsou postaveny na naprosto fiktivních příjmech. My se tady dohadujeme o jednotlivých miliardách, ale v realitě roku se pak situace vyvíjí naprosto odlišně a populární se staly především balíčky, které jsou pak nárazově schvalovány v průběhu roku.
Ta vážnost projednávání státního rozpočtu je podle mě slabá také proto, že státní rozpočet, tak jak je tady projednáván a předkládán, nevyjadřuje vlastně celou situaci veřejných financí, protože vláda vlastně dlouhodobě praktikuje přenášení dluhů do těch oblastí, které nejsou ve státním rozpočtu postihnuty, jako je například hospodaření krajů, obcí, jako je například zdravotnictví a zdravotní pojišťovny. Takže to, co se vykazuje jako bilance návrhu státního rozpočtu, pak naopak funguje jako dluhy v těchto oblastech, které teď zároveň s tím neprojednáváme.
Pan ministr financí tady vystupuje jako ministr starostlivý, který se stará o to, aby nám tady předložil vyvážený rozpočet. Já tvrdím, že to je iluze a nepřijímám ani to, že on se tady snaží a ostatní mu to kazí. Tím se nezastávám ODS, ta má složitou situaci. Ale není to tak, že tady někdo poctivě pracujícímu ministru financí rozbíjí jeho starostlivě sestavený rozpočet. Tak to není, protože pan ministr ve skutečnosti svou funkci ministra financí vůbec neplní. Já si myslím, že základním defektem v této zemi je defektní samotné Ministerstvo financí.
Dovolte, abych vám připomněl, že v roce 2011 nedokázal pan ministr Kalousek na příjmech vybrat 61 miliard. A že v tomto roce to vypadá odhadem na 35, 40 miliard. Protože pan ministr si ty příjmy, které si tady naplánuje v rozpočtu, není schopen vůbec splnit. A nevypadá to ani, že by mu to dělalo těžkou hlavu. On nám to tady klidně předkládá jako svatá čísla. Realita je taková, že to pro něho fakticky neplatí. Pan ministr se nezajímá o takové věci, jako je daňový výběr, což je myslím základní funkce každého ministra financí historicky, že má za úkol se postarat o kvalitní výběr daní. V tomto ministr Kalousek totálně selhává. V tom je naprosto defektní ministr a reprezentuje naprosto defektní Ministerstvo financí. A ty hluboké důvody jsou v tom, že je defektní celá daňová soustava, která v současné době, tak jak je nastavena, vlastně není schopná generovat příjmy. A tím se tady vlastně nezabýváme. Zabýváme se tady mrtvými čísly.
Já si prostě myslím, že určitá absurdita projednávání státní rozpočtu souvisí s tím, že máme ministra financí, který mi připomíná onoho nebezpečného pracovníka z té slavné povídky Jaroslava Haška. Ministr Kalousek je opravdu nebezpečný pracovník. Vzpomínám si na tu historii, kdy začínal v minulosti na Ministerstvu obrany, které v době, kdy tam byl náměstkem, nakupovalo ony padáky, které se pak neotevíraly těm, kteří padali, což mělo nepříjemné důsledky pro ty, kteří těmi padáky padali dolů.
Pan ministr Kalousek na tuhle svou historii navázal v roce 2008, kdy v této Sněmovně geniálně předpověděl růst ekonomiky v době nastupující ekonomické krize takovým způsobem, že po této zemi rozhodil stovku miliard korun českých, které samozřejmě v době nastupující krize nebyly kryté a vytvořily deficit státního rozpočtu. Významně ho prohloubily. A s tímto deficitem, který si pan ministr sám vyrobil, tak s tím nám tady dnes bojuje. Škrty, které se staly velkým tématem a šetření, které se stalo velkým tématem jeho působení. V těch škrtech, které tady dlouhodobě předkládá, nám vždycky chybí jakékoliv ekonomické kalkulace v důsledku dopadu jeho škrtů, především na sociálně slabší v této zemi. Ty zásadně nedodává, ty ho ani nezajímají.
My máme dnes situaci takovou, že díky panu ministrovi Kalouskovi v této zemi nikdo neví, jaký bude výběr daně z přidané hodnoty. Nikdo netuší, co bude po 1. lednu 2013, a nikdo netuší, co od pana Kalouska můžeme dostat v tomto jeho dalším přepracování státního rozpočtu.
Já vám řeknu takové varovné číslo, které je velmi výmluvné. V současné době se ví, že v maloobchodu pouze 30 subjektů je plátcem daně z přidané hodnoty. 70 % vůbec DPH neplatí. Rozpočet, který nám tady byl předkládán, přátelé, ten rozpočet, ve kterém se likvidovali zaměstnanci v takových oblastech, jako je krajská hygienická služba, obchodní inspekce. Mohl bych vám to říct v číslech. Česká obchodní inspekce úspora 472 pracovníků, krajské hygienické stanice úspora 552 pracovníků a podobně. To je plánováno v rozpočtu, který tady byl původně panem Kalouskem předložen.
Ta metylalkoholová aféra ukazuje, kam tato úsporná politika pana ministra vede, kam ty jeho škrty vedou. Když jsem tady říkal, že pan ministr Kalousek je nebezpečný pracovník, tak bych řekl, že tím, čím se to taky projevilo, je, že celní správa, která patří do jeho rezortu, je tou celní správou, která vesele nechává v této zemi proudit daňové úniky v oblastech, jako je tabák - 1,5 miliardy, tvrdý alkohol - 1,5 miliardy, benzín - 10 miliard a devastace této oblasti je taková, což se objevilo právě v té kauze tvrdého alkoholu, ten úpadek je takový, že dnes v této zemi také díky panu ministrovi Kalouskovi tady máme 30 mrtvých a další postižené tím, jak v této zemi nefungují základní funkce státní správy. Když panu ministrovi Kalouskovi řeknete, že je zodpovědný za těch 30 mrtvých, že je zodpovědný za rozvrat svého úřadu a nefungování svého úřadu, tak vyskočí, jak čertík z krabičky.
A přitom to tak je. Tohle všechno je výsledek fungování jeho ministerstva.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR