Babišův advokát: Teď přišla šance, která se už nebude opakovat

29.11.2013 11:02

ROZHOVOR Podle známého advokáta Roberta Pelikána je volební úspěch hnutí ANO historickou šancí změnit směřování naší země. Mladý právník z vlastní advokátní kanceláře Vrána & Pelikán proto kývl na nabídku předsedy hnutí ANO Andreje Babiše a stal se členem jeho Rady ekonomických poradců, která má straně vypracovávat posudky k ekonomickým a legislativním otázkám.

 Babišův advokát: Teď přišla šance, která se už nebude opakovat
Foto: JUDr. Pelikán
Popisek: JUDr. Robert Pelikán

Anketa

Kdybyste mohli prosadit jen jednu daňovou změnu, kterou byste upřednostnili?

hlasovalo: 13651 lidí

Právník se dostal do povědomí veřejnosti i díky sporu s bývalým ministrem financí Miroslavem Kalouskem, kterého kritizoval na svém blogu. Kvůli tomu ho Nečasova vláda neschválila do rady Českého telekomunikačního úřadu, kam ho jako odborníka na hospodářskou soutěž navrhl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.

Předseda hnutí ANO nedávno představil svůj tým poradců - tzv. Radu ekonomických poradců, v níž jste i Vy. Proč jste do spolupráce s panem Babišem šel?

Myslím, že volební úspěch hnutí ANO znamená historickou šanci změnit směřování naší země. Svými chabými silami se chci pokusit přispět k tomu, aby ta šance nebyla promarněna - druhou už nemusíme dostat.

Podle informací má tým prostudovat sérii protikorupčních zákonů, o jejichž přijetí se zasazuje iniciativa Rekonstrukce státu. Už jste se s některými návrhy seznámil a co jim říkáte?

Návrhy Rekonstrukce státu jsou jistým kompromisem mezi chtěným a možným ještě v předvolební situaci. Domnívám se, že dnes by bylo možné jít dál, ale to není důvod, proč návrhy Rekonstrukce státu nepodpořit.

Na některé nedostatky v předkládaných opatřeních iniciativy Rekonstrukce státu upozornila advokátka Hana Marvanová i bývalá šéfka české pobočky Transparency International Adriana Krnáčová. Problém vidí například v selekci informací, které mají být z obchodních smluv zveřejňovány na internetu, nebo v návrhu, aby veřejná zakázka, kde nebude zveřejněna smlouva třeba kvůli chybě úředníka na internetu, byla zrušena, což by mohlo vést k soudním sporům a vyplácení náhrad ze strany státu nebo samosprávy. Sdílíte tyto obavy?

Nesdílím. Zejména to druhé je nesmysl: Bude-li v zákoně, že smlouva vyžaduje ke své účinnosti publikaci, nemůže se nikdo dovolávat toho, že to nevěděl, a prostě si má počkat, až se smlouva na internetu objeví. Nevím, jaká by mu tedy mohla vzniknout škoda. Navíc pokud bychom a priori vycházeli z toho, že úředník, který má něco udělat, to neudělá, kam bychom došli? To bychom museli zrušit konstitutivní zápisy do katastru, obchodního rejstříku a mnoho dalších institutů.

Dva z návrhů protikorupčních zákonů, o jejichž přijetí se zasazuje iniciativa Rekonstrukce státu, už leží ve sněmovně - norma zvyšující pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) a právě zákon zavádějící transparentní registr smluv. Podala je TOP 09. Doporučíte, aby je hnutí ANO podpořilo?

Nechci do médií prozrazovat, co konkrétně doporučuji. Obecně je ale můj postoj k Rekonstrukci státu velmi pozitivní.

U normy zvyšující pravomoci NKÚ však například právnička a protikorupční aktivistka Hana Marvanová říká, že rozšiřování pravomocí NKÚ i na samosprávu a polostátní firmy je důležité, ale ruku v ruce by s tím mělo jít vyvozování odpovědnosti. Kritizuje, že dnes na kontrolní závěry nikdo nedbá, nedostatky nikdo neřeší. Souhlasíte s tím?

S tím souhlasím a je to jedno z témat, na které se chci v dalším období zaměřit.

Naopak advokát Tomáš Sokol v rozhovoru pro Parlamentní listy prohlásil, že kontrola hospodaření samosprávy je "bolševický nápad", jde prý o nepřijatelný zásah do pravomocí samosprávy. Co si o tom myslíte?

Podle návrhu Rekonstrukce státu má NKÚ v těchto případech kontrolovat jen legalitu, nikoliv i legitimitu výdajů. To zásah do samosprávy být nemůže, kontrolovat, že samosprávný celek jedná v souladu se zákonem. Já bych to ale klidně rozšířil i na onu legitimitu - o zásahu do samosprávy bychom se totiž mohli začít bavit až v situaci, kdy by stát ve svých rukou třímal právě i ony sankce. Pokud ty poskytneme samosprávným orgánům, o žádný zásah nepůjde. Navíc je tu bohužel ještě jeden aspekt: Samosprávy - snad s výjimkou malých obcí - nám ukázaly, že kontrolu potřebují.

Většinu návrhů protikorupčních opatření včetně zákazu anonymních akcií Tomáš Sokol označil za infantilní, v praxi podle něj nebudou fungovat. Vy se zabýváte obchodním právem, jste také tak skeptický?

Rozhodně ne. Je to argument, který často slýchám: Vždyť se to (ať už je to cokoliv) dá obejít. Dá. Neexistuje opatření, které by nešlo obejít. Jen s každou překážkou, kterou nutno obejít, rostou morální i ekonomické náklady a tím se omezuje procento případů, ve kterých k obejití dochází. Čili: správné není opatření, které nejde obejít, ale opatření, které ve většině případů obcházeno nebude. Přirovnal bych to k zámku na dveřích: každý jde otevřít bez klíče - je to důvod, proč nechávat dveře otevřené?

Chystáte se i na "zkoumání" zákona o celostátním referendu, o jehož přijetí usiluje předseda Úsvitu Tomio Okamura?

To je složitá otázka, zákon o referendu velmi potřebujeme, je ovšem třeba správně nastavit jeho parametry, aby nenapáchal více škody, než užitku.

Jaký na něj máte názor?

Více k tomu teď říci nemohu, ještě to nemám pořádně nastudované a rozmyšlené.


 

reklama

autor: Libuše Frantová

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Opravdu chtějí Fialovi voliči tak „masivní podporu válce“? Je zde pochybnost

17:30 Opravdu chtějí Fialovi voliči tak „masivní podporu válce“? Je zde pochybnost

„Česká republika, ale postupně i další země, jsou zatahovány do konfliktu na Ukrajině,“ říká předsed…