Biskup Malý promluvil o stavu české společnosti, Romech, muslimech i Andreji Babišovi

16.03.2015 4:42

CIVILIZACE A MY Neblahé propojení justice, politiky a finančních skupin stále přetrvává. Musíme posílit osvětu a objektivnost médií. Ručit za vyřčené slovo a daný slib a neutíkat se k různým výmluvám, že za vše mohou ti druzí, řekl biskup Václav Malý. O tom, že svoboda bolí a nesmíme o ni přestat bojovat, mluvil v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz.

Biskup Malý promluvil o stavu české společnosti, Romech, muslimech i Andreji Babišovi
Foto: Filip Ferbie
Popisek: Pomocný biskup pražský Václav Malý

Jaký problém české společnosti nyní považujete za nejzávažnější? V čem bychom se měli zlepšit?

Dost velká část společnosti je nevraživá vůči evropské integraci a nechá se masírovat informační válkou, která umně manipuluje jejich míněním – jako v případě Ukrajiny a dalších. Stále přetrvává neblahé propojení justice a politických sil a zištných ohledů na zájmy mocných finančních skupin, což má za následek slabé právní vědomí a právní jistotu u občanů. Rozhodně je třeba posílit osvětu a objektivní informování médií a důsledněji prosazovat vymahatelnost práva.

V rozhovoru minulý rok jste zmínil, že se Evropa potýká se samotou. Ať už starších lidí, tak například i manažerů, kteří nemají čas na mezilidské vztahy. Dáváme stále přednost práci před rodinou a kamarády? Jaké důsledky takového chování vidíte v naší společnosti?

Dochází ke ztrátě domova, který vytváří potřebné vztahové zázemí a jistotu. Oslabuje se zájem a nasazení pro veřejné záležitosti. Převažují soukromé utilitaristické zájmy nad odpovědností vůči druhým.

Kde se podle Vás bere nenávist proti Romům a v poslední době i proti muslimům? Bojíme se něčeho?

Příčinou jsou zevšeobecňující předsudky a projekce osobních nezdarů a frustrace do těch, kteří se liší. Jsou z nich vytvářeni nepřátelé bez ohledu na konkrétní chování jednotlivců patřících k nim. Automatický a uměle živený strach není dobrým předpokladem pro klidné soužití.

Nechal jste se slyšet, že uprchlíky bychom měli přijímat, ale za určitých podmínek včetně respektu k naší kultuře. Co bychom měli zlepšit, abychom eliminovali náboženské extrémisty, kteří by mohli způsobit další útoky?

V naší vlasti dosud nehrozí islámská hrozba. Je nezodpovědné vyvolávat atmosféru iracionálních obav a zvyšovat pocit nejistoty ve společnosti. Ano, být bezpečnostně připraven a sledovat případný výskyt radikalizujících se postojů některých muslimů, případně vůdčích osobností jejich komunit. To ovšem neznamená probouzet nenávist a hovět si v ignoranci o muslimském světě.

Stále vnímáme v republice rozpor mezi levicí a pravicí. Zjednodušeně pravicové strany volají po zodpovědnosti a nutnosti platit si například zdravotnické poplatky a podobně, naopak levice prosazuje starost státu a poplatky zase ruší. Existuje šance, že se situace zlepší v některých z budoucích voleb a lidé rozdělí karty, aby bylo jasné, jakým směrem se chtějí dát? Nebo zůstáváme stále rozdělení na půl?

Stabilita demokratického systému spočívá v soutěži o politickou moc a přízeň voličů. V posledních desetiletích se ve většině demokratického světa vytvořily dvě nejpočetnější strany konvenující pravicově a levicově orientovaným občanům. Doplňují je menší politické strany, jejichž význam roste po volbách při vytváření koalic. Tento základní rámec je v současnosti narušován nacionalistickými stranami, což podlamuje politickou stabilitu. Jsem pro zdravé střídání levých i pravých, pokud nově zvolení nezničí z ideologických důvodů to dobré, co vytvořili předtím jejich političtí soupeři.

Jak lidé, Češi, vnímají současnou roli církve z vašeho pohledu?

Jsme svědky trapných a agresivních předsudků vůči katolické církvi, pramenící z neznalosti a lenosti se nechat informovat. Církev je nahlížena především jako instituce pěstující charitu, už mnohem méně jako společenství věřících, kteří svědčí o životní duchovní a vztahové cestě, která kultivuje a nabízí smysl a naději.

Co je prioritou, kterou by se církev měla ve společnosti do budoucna zabývat? Na co se hodláte zaměřit?

Trpělivě ukazovat české společnosti, že církev není polofeudální instituce, která je neslučitelná se současností a jejími výzvami. Jejím posláním je prvotně nabídka evangelia, na němž se zakládá naše evropská civilizace. Osobně vidím potřebu vytvářet živá početně menší společenství, kde je nově příchozí přijímán a prožije opravdu duchovně plodné chvíle a lidskou spolunáležitost. Z tohoto základu vyplývá kulturotvornost a kultivace osobního a veřejného života. Dále rozvíjení a prohlubování kvalitní vzdělanosti a osvěty. Mohl bych vyjmenovat další četné úkoly, které před námi stojí.

Řekl jste také, že když jste podepsal Chartu 77, cítil jste úlevu na duši. Dosáhli jsme cílů, o kterých Charta byla? Máme v České republice svobodu?

O svobodu je nutno stále usilovat. Zákonný rámec občanských svobod naplňovat ochotou k oběti, nestávat se laciným nástrojem povrchního mínění a neschovávat se za dav. Ručit za vyřčené slovo a daný slib a neutíkat se k různým výmluvám, že za vše mohou ti druzí. To vše je v našich rukou. Svoboda bolí. Její prosazování je celoživotním posláním. Jsme pořád na začátku a nikdy nebudeme moci říci: už dost.

Jak dosáhnout svobody, jaké procitnutí nám v současné chvíli chybí, abychom se vydali na správnou cestu?

Ke shora řečenému bych přidal: občanskou odpovědnost a čest, solidaritu se slabými a připravenost regulovat své rozbujelé potřeby a spotřebu na únosnou míru. Vypjatý individualismus, utilitarismus a vypočítavý pragmatismus zotročují a  nejsou cestou ke spokojenosti a pokoji v srdci.

Máte nějakého oblíbeného politika, ať už živého, či zemřelého, kterého byste dal těm současným za příklad a proč?

Poválečný francouzský ministr zahraničí Robert Schumann – jeden z otců integrace Evropy a pokojného soužití mezi národy. Čestný politik, mající ideály inspirované evangeliem, nespoléhající na přízeň davů, ale zaujatý pravdomluvností a osobní nezištností.

Hodně se také diskutuje o mladé generaci. Někteří odborníci tvrdí, že díky rodičům odkládají dobu své zodpovědnosti a schopnosti uchopit život do vlastních rukou. Co si o tom myslíte?

S tím souhlasím. Není dobrým vstupem do dospělosti, když jim vše padá bez přičinění do klína. Podlamuje to schopnost se odpovědně rozhodovat a neulpět na očekávání, že vše v životě probíhá hladce bez zklamání, bolestí a neúspěchů. Tvrdá práce na své duši, duchovním a duševním obzoru, nejen na uplatnění osobních vloh je základem hodnotného života.

Ve vládě máme nyní Andreje Babiše, který slibuje boj proti korupci a změny, sám ale vlastní média a může tak ovlivňovat mediální obraz svých oponentů. O propojených obchodech soukromého podniku a státních financí ani nemluvě. Jak ho podle vás vnímají Češi? Zvýšil jejich důvěru v lepší demokracii u nás? Může naší zemi pomoci, nebo ublížit?

Co k tomu dodat? Střet zájmů jak vyšitý. Znevěrohodňuje to náš demokratický systém. Není přece možné řídit stát jako firmu. Je smutné, že tolik občanů si to neuvědomuje.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…