Dotace? Přehazování peněz na projekty, o kterých rozhodují úředníci, myslí si Karešová

30.03.2022 9:32 | Rozhovor

Živá kultura by si měla na sebe umět vydělat místo toho, aby její představitelé pouze čekali s nataženou rukou na veřejné dotace. Alespoň je o tom přesvědčena Markéta Karešová, místopředsedkyně jihočeského krajského předsednictva Svobodných. „Podle mě není žádný důvod k tomu, aby živá kultura byla dotovaná, tedy placená lidmi, kteří ji nekonzumují. O finanční stránku by se měl postarat provozovatel či pořadatel sám,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz.

Dotace? Přehazování peněz na projekty, o kterých rozhodují úředníci, myslí si Karešová
Foto: Archiv MK
Popisek: Markéta Karešová, místopředsedkyně jihočeského krajského předsednictva Svobodných

V minulých dnech jste upozornila na ožehavé téma, a tím jsou dotace do kultury, které by měly být podle vás důsledně přehodnoceny. Proč si to myslíte?
 
Kultura je služba jako jakákoliv jiná. Podle mě není žádný důvod k tomu, aby živá kultura byla dotovaná, tedy placená lidmi, kteří ji nekonzumují. O finanční stránku by se měl postarat provozovatel či pořadatel sám. Stejně tak, jako se musí postarat provozovatel jakékoli jiné služby. Dotace jsou jen přehazování peněz občanů na projekty, o kterých rozhodují úředníci, nikoli sami občané, kteří se na dotační částky skládají. Jsou to peníze nás všech a podle toho by s nimi mělo být zacházeno. V případě dotací se otevírá velký prostor pro zneužití a možnou korupci, kterou opět zaplatí občané ze svých daní.
 
 
Upozornila jste na to, že dotace, které veřejný sektor směřuje na podporu kultury, často vedou k absolutní demotivaci kulturní sféry získávat jiné finanční zdroje. Dá se však tento názor opravdu zobecnit?
 
Každý provozovatel by se měl vždy snažit získat finanční zdroje a ne je jen pasivně přijímat z dotací bez jakékoli vlastní snahy. Potud je jistě možné tento názor zobecňovat. Pokud subjekt získává většinu svých příjmů z dotací a zanedbává například propagaci, je to samozřejmě špatně.
 
Pokud byste zrušila dotace do kultury, neznamenalo by to, že bychom se jako národ ochudili o některé kulturní formy, které prostě nejsou schopny si na sebe v komerčním světě vydělat a bez dotací se prostě neobejdou?
 
Pokud existují takové formy živé kultury, které si na sebe ani při maximální snaze nevydělají, znamená to jediné. Není o ně zájem. V takovém případě nevidím žádný důvod k tomu, abychom podporovali projekty, na které nemáme adekvátní poptávku. Když budete pátý pekař v ulici a vaše pečivo nebude tak dobré jako ostatních a budete prodělávat, prostě pekárnu zavřete. Nedostanete dotaci, abyste mohli provozovat pekárnu, do které nikdo nechodí. Pokud se ochudíme o divadla či koncerty, o které lidé nejeví zájem, tak to jako ztrátu nevidím. Naopak. Lépe méně a kvalitně, než mnoho a nekvalitně.
 
Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Jak zabránit Číně, aby o nás sbírala citlivá data?

Podle mě také není problém jen v Číně, ale dnes už téměř neexistuje nic jako soukromý. I třeba EU dost šťourá do soukromý lidí - většinou to vydává za dobrý úmysl a možná to i dobře myslí, ale je to potřeba? Co vím, tak třeba chtěla mít možnost sledovat i soukromou korespondenci lidí na internetu at...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

16:59 Konec 168 hodin, ale Fridrichová v ČT zůstává. Vyoral má jasno, co bude dál

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA „Tomuhle propagandistickému braku vzpomínky věnovat nebudu,“ říká z…