Je to zlé. Jana Bobošíková nachází zásadní záležitosti týkající se návštěvy Hermana u Sudeťáků

17.05.2016 6:31

ROZHOVOR „Všichni sledujeme se znepokojením obtížně zvladatelnou situaci s imigrací, onu politiku vítání, které jsme byli svědky v minulém roce. Naše svoboda byla vykoupena statisíci lidských životů. Ať už vojáků sovětských či amerických, ale i životy ve vypálených obcích a našich vojáků. Tito lidé opravdu neumírali proto, aby 70 let po válce do země, kterou za cenu svých životů osvobodili, někdo přišel a říkal – ve vaší zemi z mého rozkazu bude žít ten a ten člověk a vy do toho nemáte co mluvit,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz novinářka a politička Jana Bobošíková, která také komentuje návštěvu a projev ministra kultury Daniela Hermana na Sudetoněmeckých dnech v Norimberku.

Je to zlé. Jana Bobošíková nachází zásadní záležitosti týkající se návštěvy Hermana u Sudeťáků
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jana Bobošíková

Daniel Herman (KDU-ČSL) jako první český ministr vystoupil v neděli na sudetoněmeckém sjezdu v Norimberku. Svůj projev v němčině začal slovy „drazí krajané“ a během řeči též vyjádřil lítost nad násilnostmi na sudetských Němcích ze strany Čechů během odsunu. Jak se na jeho návštěvu díváte?
 

Anketa

Je Bohuslav Sobotka lepší premiér než Mirek Topolánek?

27%
73%
hlasovalo: 7075 lidí
 
Ministr kultury Herman nejel na sudetoněmecký sjezd sám o sobě. Byl tam vyslán českou vládou. Jsem tím znepokojená, protože si myslím, že takovýto krok na vládní úrovni je naprosto nadbytečný. V roce 1997 byla podepsána česko-německá deklarace, která reflektuje složitý vývoj vztahů mezi oběma zeměmi i druhou světovou válku. Je v ní i zmíněna omluva za zvěrstva, která se děla při odsunu. Stýkat se nyní na vládní úrovni s krajanským sdružením, které si dlouhodobě činilo majetkové a územní nároky na Českou republiku, směšovalo či dávalo rovnítko mezi celosvětová zvěrstva nacistů a excesy, které se děly při odsunu, považuji za hrubou politickou chybu. Velmi mě zajímá, proč to vláda dělá, co tím sleduje. Protože vztahy na mezivládní úrovni byly narovnány a vyčištěny českoněmeckou deklarací. Tomuto kroku nerozumím a očekávala bych od české vlády určitá vysvětlení. A ještě poznámku k tomu oslovení. Nebyli to drazí krajané, ale milí krajané. Mělo by se opravdu zdůrazňovat, že tito takzvaně milí krajané tvoří organizaci, u jejíhož zrodu stáli nacisté, jež na svých webových stránkách měla po mnoho let okleštěnou Českou republiku tak, jak by si ji ona představovala. Je to organizace, která usilovala o mohutné zásahy do našeho právního řádu, mám na mysli návrhy na zrušení dekretů prezidenta Beneše. V neposlední řadě šlo také o organizaci, jejíž představitelé torpédovali řadu úsilí České republiky v rámci Evropské unie a kteří byli dokonce proti našemu přijetí. Nevidím tam žádný styčný bod se současnou vůlí lidí, proč by se vláda měla s takovou organizací vůbec bavit.
 
Ministr Herman hovořil také o tom, že identitu Čech, Moravy a Slezska po staletí utvářeli kromě Čechů také Němci, Židé, Romové a Poláci a tragické události tyto svazky narušily nebo definitivně zničily. Do jaké doby z historického hlediska platí tvrzení, že jsme s uvedenými národnostmi tvořili společně českou identitu?
 
Myslím, že toto tvrzení je pravdivé. Zároveň by ale mělo být řečeno, že to byl jen a jen německý nacismus, který toto soužití přerval a zalil potoky krve. Je třeba neustále říkat, kde se vzala příčina toho, že toto sousedství či určité mnohasetleté promíchání bylo takto šíleně narušeno, poznamenáno a rozděleno. Je nutné říci, že zdrojem tohoto narušení byl německý nacismus. Poválečné dohody, které jasně řekly, kdo má být odsunut a proč, jsou pouze důsledkem toho, co rozpoutal Hitler. Bohužel česká vláda tím, že vyslala ministra Hermana na sjezd Sudetoněmeckého landsmanšaftu – kde si jeho předák Posselt pochvaloval, že česká vláda přiznala kolektivní vinu – tímto jednoznačně pošlapává Postupimskou dohodu, která ve svém dvanáctém článku jasně říká, že z území Polska, Československa a Maďarska mají býti odsunuti Němci. A to je velmi nebezpečné. Opravdu vítám každé smíření, které je v lidských srdcích a je míněno upřímně. Ale nevítám gesta, která sahají na mezinárodní dohody a která jsou v tuto chvíli naprosto zbytečná. Znám mnoho lidí, kteří byli ve svých srdcích schopni i po hrůzách druhé světové války ve svých individuálních životech odpustit a budovat s našimi sousedy dobré vztahy. Myslím, že to, co udělala česká vláda prostřednictvím ministra Hermana, právě tyto lidi poškozuje a k dobrým vztahům nepřispívá. 
 
 
Ve stejný den, kdy Daniel Herman vystoupil na Sudetoněmeckých dnech, se v Terezíně konala tradiční tryzna za oběti nacismu. Předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD) ve svém terezínském projevu (oproti Hermanovi v Německu) zdůraznil, že zločiny během odsunu byly dílem konkrétních jednotlivců, zatímco nacistické zločiny za okupace byly součástí oficiální a promyšlené německé politiky. Přesto byl Štěch zkritizován za protiněmeckou řeč. Nejde ale o jasná historická fakta?
 
Zdrojem druhé světové války byl německý nacismus. Kdo tvrdí něco jiného, vědomě překrucuje historii. Ale jsem trochu překvapená, možná by si v ČSSD měli udělat pořádek. Jeden představitel vlády, v níž je ČSSD významnou silou, říká členům organizace, u jejíhož zrodu stáli nacisté, milí krajané, a druhý říká něco jiného. Jaká je tedy oficiální politika této vládní strany? Jedna věc jsou výroky a druhá, kdo se za nimi skrývá a jaké má ten člověk pravomoci. Ptám se: mluví vláda, kde je dominantní ČSSD, a předseda Senátu, který je vysokým politikem ČSSD, jedněmi ústy, pokud jde o Postupimskou dohodu či naše mezinárodní zakotvení a historická fakta? Obávám se, že ne.
 
Federace židovských obcí a pražská židovská obec vydaly k projevu Milana Štěcha prohlášení, ve kterém ho zkritizovaly jako protiněmecký s nacionalistickým duchem. Při vší úctě, není poněkud paradoxní, když židovské obce kritizují údajný antiněmecký nádech projevu, který hovořil o nacistických zrůdnostech za války?
 
Nemám k tomu co říci. Žiji v tom a pevně věřím, že ne všichni zapomněli na to, že zdrojem rozpoutání druhé světové války byl německý nacismus a právě na takových místech, jako je Terezín, bychom na to neměli zapomínat a měli bychom o tom hovořit. Chci věřit tomu, že současné Německo a jeho obyvatelé jsou už našimi sousedy, se kterými můžeme kooperovat a nemusíme se jich bát. Že na obou stranách bylo uděláno hodně pro vzájemné soužití a smíření. Nic z toho ale nesmí zastírat historická fakta.
 
Ještě silnější kritiku a rozepře vyvolal proslov šéfa Českého svazu bojovníků za svobodu Jaroslava Vodičky. Dokonce ještě během samotné terezínské tryzny ho nepřímo zkritizoval vrchní rabín Karol Sidon. Vodička v projevu varoval před silnou migrační vlnou mladých mužů, kteří místo boje za svobodu své vlasti přicházejí vytěžit náš sociální systém. Někteří mluví o zneužití pietního aktu. Vy jste si text informující o Vodičkově projevu sdílela na svůj facebook. Takže s ním souhlasíte?
 
Přečetla jsem si jeho projev tak, jak ho zveřejnil Český svaz bojovníků za svobodu. Čtu tam něco zcela jiného. Hovoří o tom, že bychom se neměli nenávidět, protože to není vůbec žádné řešení. Což velmi sdílím. Poukazuje na to, že historii bychom měli nechat historikům. Pokud jde o ta vyjádření, o kterých mluvíte – všichni sledujeme se znepokojením obtížně zvladatelnou situaci s imigrací, onu politiku vítání, které jsme byli svědky v minulém roce a která přináší své výsledky. Musím dát panu předsedovi Vodičkovi v tomto ohledu za pravdu. Naše svoboda byla vykoupena tisíci, desetitisíci, statisíci lidských životů. Ať už vojáků sovětských či amerických, ale i životy ve vypálených obcích a našich vojáků. Tito lidé opravdu neumírali proto, aby 70 let po válce do země, kterou za cenu svých životů osvobodili, někdo přišel a říkal – ve vaší zemi z mého rozkazu bude žít ten a ten člověk a vy do toho nemáte co mluvit. S panem předsedou v tomto souhlasím. Protože je předsedou Českého svazu bojovníků za svobodu, který sdružuje i jejich potomky. Lidi, kteří si mohou říkat – bojovali jsme za tuto republiku, za její suverenitu, za její hranice, aby někdo jiný, neobčan této země neurčoval, kdo tu má žít. 
 
Do jaké míry udělal Vodička správně, že o těchto věcech mluvil v Terezíně? Hodilo se to tam?
 
V některých médiích jsou některé názory vytlačovány na okraj, nebo se tam vůbec nepublikují. A pokud se publikují, tak se okamžitě komentují. A v těch komentářích se zesměšňují. Čímž nemyslím Parlamentní listy, vy jste velmi pluralitní. Domnívám se, že využít takového fóra, jako je terezínská tryzna, k tomu, aby se poukázalo na zásadní problém, který se týká celé naší společnosti a Českého svazu bojovníků za svobodu, vůbec není špatné. Naopak.

Ing. Jana Bobošíková

  • Předsedkyně strany Suverenita
  • mimo zastupitelskou funkci

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Oldřich Szaban

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…