Kauza "Lidl je černý": Je to prý úplně jinak. Padla sprostá slova a závažné obvinění

05.01.2017 16:05

ROZHOVOR I to, že je „multikulturní hovado“ se o sobě v uplynulých hodinách dozvěděl předseda Patriotů Jiří Vítek. Přidal se totiž k diskutujícím o aktuálním letáku obchodního řetězce Lidl. Domnívá se, že z celé debaty bude mít prospěch akorát „panstvo“ a předpokládá, že lidé cítí, že se u nás utahují šrouby. „Někdy mám strach víc z bílých kolaborantů, kteří jsou mnohem nečitelnější než ti druzí,“ říká Vítek. A také dodává: „Jsem Patriot, vlastenec, ale musí se rozlišovat, kdo je skutečný nepřítel.“

Kauza "Lidl je černý":  Je to prý úplně jinak. Padla sprostá slova a závažné obvinění
Foto: archiv Jiří Vítek
Popisek: Předseda Patriotů Jiří Vítek

Anketa

Který ministr vnitra byl nejlepší?

6%
3%
5%
6%
73%
2%
3%
hlasovalo: 6114 lidí

Obchodní řetězec Lidl zařadil na propagační leták svého zboží nabídku oděvů, které předvedl černoch, a lidé na sociálních sítích začali na toto téma diskutovat dost kriticky. Vy jste se do debaty přidal také a na Facebook jste napsal. „K tomu Lidlu: jestli někomu zde vadí pouze jiná barva pleti, tak je prostě kretén.“ Proč jste reagoval zrovna na reklamní leták?

Reagoval jsem na diskusi. Přišlo mi, že obviňovat nějakého kluka na plakátu Lidlu, je hloupost. Ukázal se čistý rasismus. Leták bude pravděpodobně evropský, vychází v mnoha zemích a nejsem si jist, zda tohle v jiné zemi vyvolalo vášně jako u nás. Svým způsobem si píáristi Lidlu musejí mnout ruce, protože tímto mohli získat reklamu snad za desítky, možná stovky milionů, protože prohlášení typu: „Já do Lidlu chodit nebudu,“ splní promile lidí.
Reagoval jsem proto, že lidi okamžitě začali debatovat a bez důvodu nebo smyslu tvrdit, že jde o multikulturní propagaci; v době, kdy největší sportovní hvězdy, jako jsou Usain Bolt nebo Michael Jordan, dělaly reklamu také a nikomu to nevadilo. Začali kritizovat to, že dali černocha na leták, přitom všichni znají spoustu jiných reklam, třeba na Old Spice.
Překvapilo mě, jaký je Lidl u lidí fenomén, osobně letáky nesleduji a do Lidlu nechodím.

Mimochodem, europoslanec Jan Zahradil na Facebooku uvedl: „Vrtěti psem.“ Ten film určitě znáte. Vzpomněl jsem si na něj, když se dnes na mě celý den valila z FB „aféra Lidl“. Dalo by se to na tom vyučovat. Máme kolem sebe x nejrůznějších reklam, některé vnímáme víc, jiné míň. Tato reklama ale rozruch vyvolala, takže to má nějaký důvod.

Mohl to být snad záměr Lidlu, protože si uvědomili, že mohou tohle způsobit. Značka se objevila ve všech denících, v titulcích a podobně. Nevím. Jestli v některých lidech nespokojenost přes svátky kvasila a potřebují pustit páru? Samozřejmě je to kauza, na kterou si za pár týdnů nikdo nevzpomene stejně jako na strýčka Bradyho, který tady bral vyznamenání. Vadí mi, že lidi nálepkovali, a mám trošku strach, že tohle může u některých jedinců vyvolat vášně a mohou napadat u nás etablované Afroameričany nebo děti smíšených párů, které jsou tady desítky let. Jsem Patriot, jsem vlastenec, ale musí se rozlišovat, kdo je skutečný nepřítel.
Největší radost z toho má panstvo, politici, od kterých se v sociálním prostoru odvrátila pozornost, mají dva tři dny klídek, protože lid diskutuje a věnuje se parodiím. Možná chvíli přemýšlet... některé reakce, co jsem četl, jdou do extrému; typu, že se někdo bojí jít do Lidlu, protože má křížek na krku. A takové věci. 

Vaše vyjádření nezůstalo bez odpovědi a reakce na Facebooku jsou poměrně dost ostré.

Začaly mi chodit SMS, že jsem „multikulturní hovado“, že si nezasloužím žít v Čechách a takové věci. Asi si někdo myslel, že budu stát vedle těch kritiků a rozbíjet někde výlohy u Lidlu, ale nebudu. Myslím si, že nepřítel je úplně někde jinde.

Budete na ty zprávy dál odpovídat? 

Nebudu. Některé komentáře jsou směšné. Už jsem napsal něco o tom, že lidi nerozlišují, zda je člověk dobrý nebo špatný, ale jestli je černý nebo bílý. Lidi mají strach, ten se v nich dusí. Televize nám předkládá obrázky doktorů, inženýrů atd. Celé je to spíš otázka pro psychologa. Reakce jsou na Facebooku vyhrocené. Nerozklíčuji to.
Mimochodem zachytil jsem názor, že by na letácích měli být české modelky a umělci. Chtěl bych podotknout, že čeští umělci jsou pro vlastence mnohdy mnohem nebezpečnější než kluk na plakátu. Nemusíme chodit do daleké minulosti. Někteří herci jsou mnohem větší krysy, než si myslíme. Někdy mám strach víc z bílých kolaborantů, kteří jsou mnohem nečitelnější než ti druzí.
Je to i chyba médií, která nepředkládají fakta, lidi jsou naštvaní, do toho nějaké Chovancovo „dezinformační centrum“. Lidi cítí, že se utahují šrouby, a nevědí, jak z toho ven; a Facebook supluje nějaký kolektivní protest. Takhle něco napíší a myslí si, že mají dobojováno.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Daniela Černá

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Pirát z regionu: Je prokázáno, že některé argumenty bojovníků za klima byly podvod. Je z toho dogma, hysterie, fanatismus

17:47 Pirát z regionu: Je prokázáno, že některé argumenty bojovníků za klima byly podvod. Je z toho dogma, hysterie, fanatismus

POLOČAS HORKÉHO ROKU „Nejsvobodnější jsem se cítil v devadesátých letech, nyní se situace neustále z…