Libor Lukáš: Odbornost, tah na branku a konkrétní výsledky práce

12.09.2024 17:34 | Rozhovor

Libor Lukáš, zkušený politik a odborník v oblasti dopravní infrastruktury, má za sebou řadu úspěšných projektů v rámci Zlínského kraje. V rozhovoru jsme se zaměřili na jeho názory na budoucnost regionu, priority v oblasti dopravních investic, problémy spojené s realizací důležitých staveb a v neposlední řadě i plány na zlepšení veřejné dopravy.

Libor Lukáš: Odbornost, tah na branku a konkrétní výsledky práce
Foto: Archiv Libor Lukáš
Popisek: Libor Lukáš

Jaké jsou vaše hlavní priority v oblasti dopravní infrastruktury ve Zlínském kraji? Které projekty považujete za nejurgentnější?
 
Jedná se především o dokončení páteřní kapacitní silniční infrastruktury, která nám stále chybí. Další prioritou jsou obchvaty měst a obcí a modernizace a elektrifikace železničních tratí, s výhledem na jejich připojení k vysokorychlostní železnici. Za nejurgentnější považuji výstavbu dálnice D55 z Kroměříže až po Rohatec, dále dálnici D49 z Hulína do Fryštáku, přes Slušovice a Vizovice až ke státní hranici se Slovenskem. Je také nutná stavba kapacitní silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Palačova, modernizace a elektrizace železničních tratí Otrokovice–Zlín střed–Vizovice a Staré Město–Kunovice–Luhačovice–Bojkovice. Velkou pozornost je třeba věnovat i obchvatům Valašského Meziříčí, Luhačovic, Uherského Brodu, Bystřice pod Hostýnem a dálničním přivaděčům ve Zlíně a Uherském Hradišti-Starém Městě.
 
Pro rekreační plavbu po Baťově kanále je důležité zrealizovat plavební komoru na Bělovském jezu a přístaviště na Pahrbku v Napajedlech. Neméně důležitá je i modernizace a oprava stávajících silnic II. a III. třídy.
 
S ohledem na vaši dlouholetou zkušenost s prosazováním dopravních projektů, co považujete za největší překážky při realizaci důležitých infrastrukturních projektů v regionu?
 
Jednoznačně špatně nastavené zákony, které umožňují ekologickým aktivistům neustále zdržovat povolovací procesy. K tomu se přidává nadměrná byrokracie a nedostatek financí na urychlené dokončení chybějící infrastruktury.
 
Jakým způsobem chcete zajistit dostatek finančních prostředků na tak velké investice, jako je výstavba dálnic a modernizace železnic?
 
Jedná se o strategické investice státu, které přinášejí budoucí přidanou hodnotu. Je nutné jasně definovat priority a zapojit všechny dostupné zdroje – národní, evropské i soukromé. Když Poláci dokázali za posledních deset let postavit 2 800 km dálnic a my jen 190 km, je jasné, že to možné je. Jen je potřeba mít k tomu silnou vůli.
 
Co se musí změnit, aby se zabránilo dlouhým soudním sporům s ekologickými aktivisty, které často zdržují výstavbu dopravní infrastruktury?
 
Je nutné razantně změnit zákony tak, aby ekologičtí aktivisté nemohli zdržovat povolovací řízení a následně obhajovat svá pochybná tvrzení prostřednictvím čtyřstupňové soudní soustavy, či dokonce podávat žaloby na Českou republiku do Bruselu. 
 
Jak hodnotíte současnou kvalitu veřejné dopravy ve Zlínském kraji? Kde vidíte největší prostor pro zlepšení?
 
Doporučil bych optimalizaci jednotlivých linek autobusové i vlakové dopravy, abychom nevozili „vzduch“ místo lidí. Důležité je také vyloučit „černé pasažéry“, a to nejen další digitalizací nákupu jízdenek, ale i rozšířením samoobslužných terminálů, které nabídnou i tištěné jízdenky. Zároveň je třeba zlepšit kvalitu dopravních služeb, přesnost spojů a úroveň nádražních prostor a čekáren. Doufám, že brzy dojde k přestavbě vlakového nádraží ve Zlíně do podoby moderního dopravního terminálu.
 
Jak plánujete zlepšit provázanost autobusové a železniční dopravy v kraji, aby byla co nejefektivnější a odpovídala potřebám obyvatel?
 
Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Aktuálně:

Zdá se mi to, nebo se ODS tak zalekla toho, že byste se spojil s ANO, že vám je údajně nabízeno být ministrem? A ještě k celé té kolizi ve vládě. Vy už jste řekl, že jste na premiéra žádný tlak nevyvíjel, ale jak si vysvětlit, že Fiala najednou tak otočil? Nemyslíte, že by bylo na místě to vysvětlit...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Čtyři tituly, a pořád to Fiala nepochopil. Jak ožebračili zemi, vysvětluje zemědělec Jandejsek

8:19 Čtyři tituly, a pořád to Fiala nepochopil. Jak ožebračili zemi, vysvětluje zemědělec Jandejsek

„Referendum o současné nejničemnější vládě od roku 1989,“ říká k výsledkům krajských voleb jeden z n…