O novou generaci českých letadel je ve světě zájem, říká šéf Moravského leteckého klastru

09.05.2023 13:35 | Rozhovor

Podle ředitele Moravského leteckého klastru Petra Tomáška svítá tradičnímu odvětví českého průmyslu na lepší zítřky. „Airbus, Boeing a jejich Tier 1 dodavatelé hledají možnosti, jak předat složitější celky s vyšší přidanou hodnotou níže do dodavatelského řetězce. České firmy jim díky dlouholetým zkušenostem a partnerům dokáží nabídnout právě tyto schopnosti komplexních řešení, uvádí Tomášek jeden z příkladů pozitivních trendů. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz pak otevřeně mluví nejen o podpoře státu vůči českému leteckému průmyslu, ale také náročnosti financovat vývoj a výrobu letadel či o dopadech války na Ukrajině.

O novou generaci českých letadel je ve světě zájem, říká šéf Moravského leteckého klastru
Foto: Archiv Petra Tomáška
Popisek: Ředitel Moravského leteckého klastru Petr Tomášek

Letecký průmysl má u nás dlouhou, ale také úspěšnou tradici. V jaké kondici se však český letecký průmysl podle vás nachází v současné době?
 

Anketa

Máme být kromě západních spojenců vděční za osvobození od nacismu i Rudé armádě?

97%
1%
hlasovalo: 28087 lidí
Obecně vidíme rostoucí tendenci. Je třeba si letectví, potažmo letecký průmysl rozdělit na několik oblastí. Je to výroba letounů a dodavatelské řetězce finalistů jak českých, tak zahraničních. Máme mnoho firem vyrábějících ultralehké a malá sportovní letadla, kterým se velmi daří a po pandemii zaznamenávají velké množství objednávek. Projekty podzvukových cvičných letounů a transportních letounů pro 19 pasažérů mají certifikované nové generace a výrobci jednají se zákazníky na nových trzích a je o ně zájem. Zásadní civilní výrobci, zejména AIRBUS a Boeing v posledních letech zvýšili prodeje svých letadel a v jejich dodavatelských řetězcích očekáváme velký nárust poptávky po kapacitách výroby a vývoje. Český letecký průmysl je zapojen do těchto dodavatelských řetězců a může z aktuální situace těžit.
 
Stále platí, že Česká republika je jednou z mála zemí na světě, která umí vyrobit letadlo od A do Z? A vnímáte tuto schopnost i do budoucna jako strategicky významnou?
 

Anketa

Jste pro větší zdanění piva a vína?

15%
79%
hlasovalo: 17871 lidí
Zcela určitě je to naše konkurenční výhoda. Zvyšuje to významně kredit celého našeho leteckého průmyslu ve světě. Zejména díky tomu, že koncentrace těchto znalostí a schopností je na velice malém území v porovnání se státy jako Francie, Německo, USA či Kanada, což nám dává velkou míru flexibility reagovat na požadavky zákazníků a rychle nacházet partnery v rámci ČR. Hlavně dokážeme dodávat komplexní řešení spojené s vývojem, a ne pouze kapacity ve výrobě. Počty prodaných letadel jsou enormní a významní zákazníci jako Airbus, Boeing a jejich Tier 1 dodavatelé hledají možnosti, jak předat složitější celky s vyšší přidanou hodnotou níže do dodavatelského řetězce. České firmy jim díky dlouholetým zkušenostem a partnerům dokáží nabídnout právě tyto schopnosti komplexních řešení. 
 
Do jaké míry zasáhl český letecký průmysl válečný konflikt na Ukrajině a s ním spojené změny v geopolitické situaci?
 
Některé společnosti to ovlivnilo přímo, jelikož měly zákazníky v Rusku a nyní nemohou dodávat své řešení a výrobky, nicméně začaly ihned hledat nové trhy, které se vyvíjejí optimisticky. Jsou také firmy, které měly zákazníky na Ukrajině a samozřejmě nyní je spolupráce velmi omezená. Na druhou stranu se další společnosti zapojily do výroby obranných prostředků, po kterých je nyní velká poptávka a tak dále diverzifikovaly své portfolio zákazníků. Výroba a tlak na kvalitu je mnohdy velmi podobná u leteckých a obranných projektů.
 
V poslední době se hodně mluví o posílení průmyslové a obranné soběstačnosti naší země. Jakou roli v tom podle vás může sehrát český letecký průmysl?
 
Máme výrobky, řešení a technologie, které jsou minimálně v regionu střední Evropy unikátní. Určitě je nutné pracovat na tom, abychom si tyto schopnosti udrželi a dále je rozvíjeli. Zejména z pohledu ryze českých firem. 
 
Jak vnímáte současnou podporu státu vůči leteckému průmyslu? Co by se podle vás mělo v této oblasti změnit?
 
Podpora státu je u leteckého průmyslu zásadní, je to tak všude ve světě, protože zejména vývoj, ale také výroba je z pohledu investic velmi náročná. Navíc vývoj a certifikace jakéhokoliv letounu je velmi obtížný a zdlouhavý proces. Proto je ve většině států letecký průmysl silně podporován a mnohdy mají státy také majetkový podíl u významných výrobců. U nás jsou všechny společnosti soukromé, a navíc financují své projekty z vlastních zdrojů, což je také obdivuhodná unikátnost českého letectví. Samozřejmě využívají dostupných dotačních programů, nicméně ty nejsou mnohdy úplně vhodné zejména kvůli zmíněné časové a finanční náročnosti projektů. Navíc by českému leteckému průmyslu velmi pomohly objednávky a podpora od národních zákazníků, například ministerstev.
 
 
Velkým problémem pro řadu průmyslových odvětví je nedostatek kvalifikovaných pracovníků a především absolventů škol. Týká se tento problém také leteckého průmyslu?
 
Stoprocentně, firmy hledají ty samé profese, jako v jiných průmyslech. Tento problém je celospolečenský. Již s firmami jednáme, jak dlouhodobě propagovat letectví u všech generací, ale zejména u těch mladších, kde doufáme, že je tento zajímavý obor bude motivovat ke studiu technických škol. Zaznamenáváme také zvýšený zájem pracovníků ze zahraničí pracovat v českém leteckém průmyslu. Velmi nás těší, že se jedná o pracovníky ze západní Evropy.
 
Pro letecký průmysl je významná také orientace na export takřka do všech koutů světa. Je něco, co by v dnešní době pomohlo českým leteckým výrobcům se lépe prosazovat na zahraničních trzích? 
 
Další podpora státu k propagaci českých technologií a výrobků na stěžejních veletrzích a akcích. Toto je ovšem myšleno obecně, jelikož jsme proexportně zaměřená ekonomika, tak každá koruna investovaná do podpory exportu a zvýšení viditelnosti českého průmyslu je investovaná smysluplně. Samozřejmě u leteckého průmyslu export přesahuje 85 % obratu, takže pro firmy je naprosto zásadní být vidět a propagovat se.
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Karel Výborný

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

18:34 „Výpalné“ za migranty: Mach začal počítat. Rakušan jako kdyby žil na jiné planetě

Vyjadřování Víta Rakušana k migračnímu paktu, který inicioval a v Bruselu dohodl, působí podle lídra…