Restart firmy prý nemusí znamenat její přežití, říká podnikatel

06.08.2013 12:37 | Zprávy

ROZHOVOR Řada firem prochází v současné době těžkým obdobím. Majitelé a manažeři se proto pokoušejí o jejich restrukturalizaci s cílem zlepšení a zefektivnění jejich fungování, záchranu v tísnivé situaci často spatřují také v čerpání dotací. V mnoha případech jsou ale pokusy o restart neúspěšné a firmy zanedlouho končí krachem, nebo se nacházejí v horší situaci než na počátku. Jak se dostat z tohoto bludného kruhu radí firmám Václav Edl, jednatel společnosti Edolo Consult, s. r. o., která má s pomáháním českým firmám z hospodářské krize bohaté zkušenosti.

Restart firmy prý nemusí znamenat její přežití, říká podnikatel
Foto: red
Popisek: Václav Edl

S jakými problémy se podle Vás české firmy v poslední době nejčastěji potýkají?

Téměř denně se setkávám s majiteli firem, především malých a středních, a slýchávám od nich podobná slova – snažím se zefektivnit svoji firmu, procházíme restrukturalizací, restartovali jsme své podnikání. Majitelé se snaží čelit tíživé situaci velmi odpovědně, často si však neuvědomují její vážnost v plném rozsahu a nejsou schopni správně identifikovat příčiny, ani ukazatele svých problémů. Kromě toho bývají konzervativní vůči zásadním změnám. Když takovému majiteli firmy představím model, jak přebudovat firmu, aby měla jasně měřitelný výkon, tak velice často slyším: „To je moc práce, posledních 10 let to šlo i bez toho.“ Jenže v posledních letech došlo na trhu k velkým změnám a staré přístupy přestaly fungovat. Z tohoto důvodu se firmy začínají rozdělovat na ty, které fungují alespoň trochu inovačně a začaly mimo jiné chápat sílu sociálních médií, a na společnosti, které se chovají stejně jako před deseti a více lety. Ty se potom samozřejmě potýkají se závažnými hospodářskými problémy.

V čem tedy firmy při pokusech o restrukturalizaci nejvíce chybují?

Problémy spatřuji ve dvou základních oblastech – prodeji a vnitřním výkonu. Podívejme se nejprve na otázku prodeje. Po roce 2008 se celá řada firem zalekla nepříznivé situace na trhu, a tak se stáhla. Později firmy zjistily, že to tak dál nepůjde, jenže měly plné sklady výrobků. Proto začalo období slev, kdy se obchodníci začali předhánět, kdo toho prodá více, nebo spíše kdo poskytne větší slevu. A zákazníci si na to zvykli. Před rokem 2008 se slevy samozřejmě dávaly také, ale obvykle je zákazníci získávali za věrnost, opakovaný odběr či velký objem odběru. Dnes je běžným standardem, že zákazník slevu automaticky vyžaduje již při prvním obchodu a prodávající mu ji ochotně poskytuje.

A jaký problém vidíte v oblasti vnitřního výkonu?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: tan



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Šmokové z veřejných médií.“ Fidler přináší fakta o Svobodovi

18:42 „Šmokové z veřejných médií.“ Fidler přináší fakta o Svobodovi

„Obviňování Ludvíka Svobody patří k oblíbené kratochvíli různých šmoků z veřejných médií – ostatně p…