Učitelka z kandidátky SPD: Integrace ukrajinských dětí je chaotická. Ve třídě to vidíme jasně

03.08.2025 10:55 | Rozhovor

Ukrajinská migrace přetěžuje školy i obce; chybějí učitelé i prostory a výuka trpí, protože děti bez znalosti češtiny zpomalují tempo celé třídy. Takovou zkušenost má učitelka Irena Němcová, která bude ve sněmovních volbách kandidovat za SPD jako číslo dvě v Královéhradeckém kraji.

Učitelka z kandidátky SPD: Integrace ukrajinských dětí je chaotická. Ve třídě to vidíme jasně
Foto: archiv
Popisek: Irena Němcová, kandidátka SPD v Královéhradeckém kraji.

Začnu trochu odlehčeně: V současné vládě má učitelská profese velmi silné zastoupení, od katedry je premiér, první vicepremiér, jednu dobu mělo pedagogickou zkušenost až deset členů vlády. Do toho předseda Senátu, někdejší gymnaziální fyzikář. Máte pocit, že tento „výsadek“ dělá pedagogické profesi spíše čest, nebo ostudu?

Z hlediska učitelské profese bych si moc přála, aby pedagogové ve vládě dělali naší práci čest, ale realita je opačná. Chybí empatie, zdravý rozum i kontakt s praxí. Školství je v chaosu a bez koncepce. Od lidí „od katedry“ bychom čekali víc než jen odtržené rozhodování od stolu.

Školství patřilo roky mezi oblasti, kde se stále mluvilo o nedostatečném financování. V poslední době jsou na tom pedagogové lépe, ale přesto loňské škrty ministra Stanjury odnesla školská kapitola nejvíce. Jak se díváte na to, jakým způsobem Fialova „vláda učitelů“ přistupuje k financování školství?

Fialova „vláda učitelů“ paradoxně dává učitelské profesi tu nejhorší vizitku, přestože vzdělávání má být strategickou prioritou. Namísto zlepšení podmínek pro školy sledujeme časté reformy a nekoncepční kroky. Doplácejí na to žáci i jejich rodiče. Zhoršující se organizace výuky, časté změny osnov a nedostatek učitelů snižují kvalitu vzdělávání.

Práce pedagoga je náročná a často nedoceněná, výuka totiž nekončí zazvoněním. Opravování písemek, slohových prací a přípravy zabírají odpoledne i víkendy. Je ostudné, že vysokoškolští pedagogové mají nižší platy než učitelé na základních školách a musí si přivydělávat přes granty pro soukromý sektor. To jim bere čas na vědeckou práci i na samotnou pedagogiku.

SPD prosazuje stabilní a spravedlivé financování škol, snížení byrokracie a posílení autority učitele. Veřejné prostředky musí sloužit našim dětem a českému školství, ne zahraničním zájmům. Škola má být místem výchovy, ne experimentů.

Tato vláda přenesla na zřizovatele škol – obce nebo kraje – mzdové náklady na nepedagogické pracovníky. Školníky, uklízečky nebo administrativu. Zaznívala proti tomu ostrá kritika, vy to vnímáte jako problém? A v čem to může fungování školství zkomplikovat?

Přenesení mzdových nákladů na nepedagogické pracovníky na obce považuji za zásadní problém. Stát tím alibisticky přehazuje odpovědnost, aniž by zajistil odpovídající financování. Školy bez školníků, uklízeček nebo administrativy nemohou fungovat, jejich práce je přitom dlouhodobě podhodnocená. Obce pak musí volit mezi škrty, slučováním škol nebo omezováním provozu, což nejvíce dopadá na děti, rodiče i učitele.

SPD odmítá další rozkládání školského systému a požaduje, aby stát plně hradil základní provozní náklady škol. Pokud bude SPD ve vládě, tento zákon zrušíme. Vzdělání dětí nesmí být rukojmím rozpočtových triků vlády.

V posledních dnech jsem zaznamenal vládní nařízení, podle kterého stát bude proplácet větším školám psychologa, speciálního pedagoga či sociálního pedagoga a asistenty pedagogů. Je to podle vašeho názoru správný krok, který školám a vzdělávání pomůže?

Podpora škol formou psychologů nebo speciálních pedagogů je správný krok, ale přichází pozdě a týká se jen některých škol. Právě malé školy, hlavně na venkově, se k ní často vůbec nedostanou, přestože pomoc potřebují nejvíc. Navíc je velký nedostatek těchto odborníků a za současných podmínek ve školství je těžké je udržet. Nestačí rozdávat výjimky a náplasti na problémy, které jsou hlubší.

SPD chce školám vrátit respekt, autoritu a skutečnou podporu, ne jen jednotlivé výjimky.

Vedle financování se mluví také o reformách ve výuce, které na konci volebního období provedl ministr Bek. Jak se jako člověk z praxe díváte na jeho nové RVP?

Modernizace výuky sama o sobě smysl má, ale změny v RVP (Rámcový vzdělávací program), které ministr Bek představil na poslední chvíli, působí uspěchaně a odtrženě od praxe. Například změny ve výuce informatiky a digitálních kompetencí se mají zavádět plošně, ale většina škol k tomu nemá ani odborníky ani technické zázemí. Zástupci škol byli sice formálně přizváni, ale reálně se rozhodovalo bez skutečné debaty s lidmi ze škol. Malé školy navíc nemají kapacity, aby takové změny zvládly, často jim chybí i základní personál. Místo jasného směru přichází další vlna chaosu, byrokracie a nejistoty.

SPD podporuje zdravý rozvoj vzdělávání, ale ne reformy od stolu, které vypadají dobře na papíře, ale v reálu ztěžují každodenní práci učitelům a přinášejí zmatek do škol.

V české školské politice se toho za posledních 35 let odehrálo už tolik, že výměny ministrů, změny koncepcí a všemožné reformy jsou už terčem vtipů. Jak tuto nestabilitu, občas létající až ode zdi ke zdi, vnímáte z pohledu učitelky?

Anketa

Žije se vám lépe, než před čtyřmi roky?

4%
96%
hlasovalo: 31855 lidí
Jako učitelka vnímám časté změny ve školství velmi negativně. Každá nová vláda přichází s vlastní reformou, aniž by se ověřilo, co funguje. Místo výuky pak jen doháníme zmatek, který změny způsobují. Školství ale není laboratoř, kde by si politici mohli zkoušet nápady bez ohledu na praxi a na regionální podmínky.

SPD dlouhodobě prosazuje stabilitu, kontinuitu a respekt k práci učitelů. Až se objeví ministr, který přinese klid a stabilitu, školství se konečně nadechne.

Zástupci vašeho hnutí SPD Fialovu vládu dlouhodobě označují jako asociální. Souhlasila byste s tímto označením? A co jí v oblasti sociální politiky vytýkáte nejvíce?

Ano, Fialovu vládu vnímám jako asociální. Pod heslem „rozpočtová odpovědnost“ šetří na důchodech, rodinách s dětmi i pracujících s nízkými příjmy – zatímco miliardy směřují do zahraničí a na ideologické projekty. Skutečně potřební lidé často žádnou pomoc nedostanou a místo podpory čelí rostoucím cenám energií, potravin i bydlení. Jako učitelka vidím, jak se sociální nejistota promítá i do života dětí – přibývá stresu, úzkostí a problémů v chování.

SPD prosazuje sociálně spravedlivý stát, nikoliv štědrou sociální dávku pro každého, ale systém, který podporuje slušné, pracující, důchodce, rodiny s dětmi a lidi, kteří chtějí žít poctivě. V tom se s vládní politikou zásadně rozcházíme.

Za symbol těchto změn je považována důchodová reforma ministra Jurečky. Co si o ní myslíte?

Důchodová reforma ministra Jurečky není opravdovou reformou, ale souborem tvrdých škrtů, které nejvíc zasáhnou mladé rodiny a budoucí důchodce. SPD prosazuje spravedlivý důchodový systém, který odměňuje poctivou práci a chrání seniory. Je potřeba řešit nízké mzdy a plýtvání státními prostředky, ne zatěžovat lidi vyšším věkem odchodu do důchodu. Současná vláda bohužel nehájí zájmy obyčejných Čechů. SPD hájí národní zájmy a důstojnost našich seniorů i budoucích důchodců a pracujících rodin.

Královéhradecký kraj, ve kterém kandidujete, patří k těm, kterým se ekonomicky celkem daří. Změnilo se v tomto směru něco během čtyř let Fialovy vlády?

Královéhradecký kraj bývá vnímán jako stabilní a rozvinutý region, ale řada ekonomických ukazatelů ukazuje na spíše průměrné postavení v rámci republiky. Obecně platí, že mediální obraz bývá optimističtější než reálný dlouhodobý vývoj. Za čtyři roky Fialovy vlády se rapidně zvýšily ceny a zmizely jistoty.

SPD prosazuje skutečné změny: podporu rodin, místních podniků a živnostníků, a investice, které slouží občanům, nikoliv statistikám.

Do voleb kandidujete v uskupení zahrnujícím SPD, Trikoloru, PRO a Svobodné. Existovaly pochybnosti, zda toto spojenectví není názorově příliš široké a právě sociální politika v tomto směru vyvolávala nejvíce otázek, vzhledem k pravicovosti Svobodných. Jak zatím toto spojenectví funguje z vaší zkušenosti, a jak jej přijímají voliči, se kterými v rámci kampaně hovoříte?

Anketa

Máte důvěru ve velení Armády České republiky?

1%
98%
hlasovalo: 18516 lidí
Naše volební uskupení spojuje síly vlasteneckých stran, které mají společný cíl – chránit české zájmy, rodiny a tradiční hodnoty. Všichni společně chceme sociálně spravedlivý a efektivní stát.

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že voliči oceňují naši schopnost najít společnou řeč a jasně prezentovat priority, které jim jsou blízké. A to je především bezpečnost, podpora českých občanů a firem. V kampani se setkávám s podporou a s důvěrou, protože lidé chtějí změnu, kterou naše spojenectví nabízí.

V rámci debaty o sociální politice i o vzdělávání často zaznívá i otázka migrace a integrace. V České republice zůstává velké množství uprchlíků z Ukrajiny. Jak, podle vašeho názoru, zvládá stát jejich začleňování, ať už ve školství, na trhu práce nebo v oblasti sociálních dávek?

Integrace uprchlíků z Ukrajiny probíhá chaoticky a stát ji nezvládá. Ve školství chybí podpora učitelům, chybějí i kapacity, což zvyšuje tlak na školy i na české děti. Na trhu práce dochází ke zkreslení podmínek a sociální systém je přetížen. Prosazujeme revizi všech povolení k pobytu Ukrajincům v České republice. SPD dlouhodobě prosazuje, aby stát upřednostňoval potřeby českých občanů a aby důsledně chránil náš sociální systém.

Veřejnost opakovaně upozorňuje na rozdílné podmínky, které mají čeští občané a uprchlíci – ať už jde o přístup ke zdravotní péči, k bydlení nebo k sociálním dávkám. Vnímáte to jako nespravedlnost? A co byste navrhovala změnit?

Ano, vnímám to jako nespravedlnost. A z pozice učitelky i zastupitelky to vidím velmi konkrétně. Čeští občané, kteří celý život pracovali a odváděli daně, mají často horší přístup k podpoře než lidé, kteří sem přišli nedávno. To je nepřijatelné.

Je třeba nastavit důsledné posuzování a zamezit zneužívání sociálního systému. Pomoc má být adresná, dočasná a určená jen těm, kteří ji skutečně potřebují. SPD prosazuje princip „náš občan na prvním místě“ – a já s tím naprosto souhlasím.

Setkáváte se ve své praxi učitelky nebo zastupitelky s konkrétními dopady ukrajinské migrace na obce a na školy?

Ukrajinská migrace přetěžuje školy i obce; chybějí učitelé i prostory a výuka trpí, protože děti bez znalosti češtiny zpomalují tempo celé třídy, což není fér vůči našim dětem. Snižuje to totiž kvalitu výuky pro české děti. Stát pomáhá cizincům víc než vlastním občanům a odpovědnost hází na obce bez podpory.

SPD prosazuje konec nekontrolované migrace a hájí zájmy českých občanů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Jakub Vosáhlo

GD

Když se tak navážíte do Knotka, zkusil jste sám něco udělat, abyste změnil green deal? Podle mě se tak či tak musí ozvat většina, aby byla šance něco změnit, i když se obávám, že EK stejně nic měnit nehodlá a je zatvrzelá ve svém ekošílenství a vůbec žije zřejmě v jiném vesmíru. Co vy na to?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Diskuse obsahuje 16 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Ukrajinci v ČR. „Lidé to vidí a ještě mají zákaz mluvit.“ Hamplová varuje

8:15 Ukrajinci v ČR. „Lidé to vidí a ještě mají zákaz mluvit.“ Hamplová varuje

Senátorka Jana Zwyrtek Hamplová v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz varuje před rostoucí cenzurou a …