„Výroba byla složitá, stavěli jsme ho více než rok. Naše loděnice udělala ocelové kasko včetně veškerého potrubí a nátěrů,“ přiblížil obchodní ředitel loděnice Barkmet Jurij Kulchytskyj. Tanker ale čekal několik měsíců v Lovosicích na převoz po Labi kvůli dlouhodobému suchu. S celoroční splavností Labe by měl přitom pomoci připravovaný Plavební stupeň Děčín. Stavba jezu má dlouhodobou podporu nejenom vlády a provozovatelů vodní dopravy, ale také města Děčín a Ústeckého kraje.
„Vynasnažím se, aby vláda urychlila přípravu děčínského jezu, který bude přínosem nejenom pro vodní dopravu, ale také pro obyvatele našeho města. Věřím, že Děčínu přinese další rozvoj nejenom v dopravě, ale také v oblasti cestovního ruchu nebo v trávení volného času obyvatel na upravených nábřežních promenádách a v rekreačních přístavech. Neopomenutelným přínosem bude kromě zadržení vody v době sucha také protipovodňová funkce nového vodního díla,“ říká primátor Děčína Jaroslav Hrouda a dodal, že by stavba jezu mohla být velkým ekonomickým přínosem pro firmy na dolním toku Labe.
Na stavbu jezu u Děčína slyší také ústecké hejtmanství. „Ústecký kraj dlouhodobě podporuje výstavbu jezu Děčín. V našem regionu se nachází nejvíce nákladních přístavů a loděnic v České republice, které potřebují pro svoji existenci a rozvoj stabilní plavební podmínky na Labi. Více než dvacetiletou dobu přípravy děčínského jezu považuji za katastrofální. Podporujeme proto vládu, aby o výstavbě jezu konečně rozhodla,“ uvedl hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček. Stavba jezu se připravuje již dvacet let. Pro současné vedení je jednou hlavních priorit.
Zastupitelé vyzvali premiéra, aby s ministry projednal urychlenou stavbu
Hned na prvním lednovém zasedání děčínského zastupitelstva pověřili zastupitelé primátora města k jednání s minstrem dopravy a ministrem životního prostředí o stavbě jezu. Dalo tak najevo, že se jedná o veřejně prospěšnou a důležitou stavbu pro město Děčín. Kromě toho zastupitelé vyzvali premiéra Andreje Babiše, aby s ministry projednal urychlenou stavbu jezu.
„Do projektu jsme zařadili mnoho prvků minimalizujících vliv na životní prostředí, jako jsou rybochody nebo terestrický přechod zejména pro bobra, a do přípravy stát již vložil stovky milionů korun. Současný návrh je maximálně vstřícný vůči životnímu prostředí a budeme se snažit najít cestu, jak toto vodní dílo co nejdříve postavit. Věřím, že nový posudek ukáže, že je možné vliv stavby na životní prostředí efektivně kompenzovat a dílo bude možné realizovat,“ říká bývalý ředitel Ředitelství vodních cest ČR Jan Skalický.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV