„Počet zjištěných osob bez platného jízdního dokladu se dlouhodobě zvyšuje, k dramatickému nárůstu však nedochází,“ uvádí Josef Januš, vedoucí oddělení přepravní kontroly dopravního podniku. Dlužníci pocházejí ze všech věkových skupin a důvod neplacení jízdného se dá rozdělit do tří skupin. „Cestující jedou načerno omylem nebo se opomenou odbavit, berou tenhle způsob jako hru či druh adrenalinového sportu nebo jezdí načerno programově, aby ušetřili,“ vysvětluje Josef Januš.
Kvůli obraně před černými jízdami a současně i vandalismu, zavedl v roce 1998 ve večerních hodinách a o víkendech nástup předními dveřmi, kdy každého cestujícího zkontroluje řidič. To šanci na jízdu bez jízdenky výrazně snižuje. „Částečně by mohla počet cestujících bez platné jízdenky snížit i úhrada jízdného prostřednictvím mobilního telefonu, zasláním sms. Tímto způsobem může cestující zaplatit jízdné, i když u sebe momentálně zrovna nemá hotovost. Tato forma placení jízdného je v Hradci Králové zavedena od poloviny ledna tohoto roku.“ Přibližuje další souvislosti ředitel královéhradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich.
Nad platební kázní cestujících bdí skupina revizorů. „Není to jednoduché povolání. Revizor musí mít nervy jako špagáty, zvládat konflikty, stres či posměšky okolí. Lidé vykonávající tuto práci mají středoškolské vzdělání, čistý trestní rejstřík a musejí úspěšně absolvovat školení a psychotesty,“ informuje Josef Januš. Nevybíravé chování části cestujících roste a kontroloři se nevyhnou urážkám, agresi nebo i fyzickému útoku. Jeden z posledních takových případů skončil s dvouměsíční pracovní neschopností revizora.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hradeckralove.org