„Prověří se pevnost konstrukcí, zbrousí a případně vyspraví rzí poničená místa a povrch plastik se ošetří speciálním nátěrem, aby kov lépe odolával vlhkosti,“ řekla Romana Lišková, náměstkyně primátora pro oblast majetku města. „Nerezové a měděné části se vyleští a naimpregnují, ocelové pláty budou natřené černou povrchovou barvou, jak tomu bylo původně,“ dodala Lišková. Na opravu dohlíží i památkáři, během prací se také vytvoří podrobnější technická dokumentace díla.
Renovace plastik za zhruba 280 tisíc korun bez DPH by měla trvat do konce září, podle počasí. Impregnace a povrchové nátěry totiž nelze dělat za deště. Plastiky stojí na zelené ploše mezi malšovickým všesportovním stadionem a řekou Orlicí, na území, které není součástí projektu nové fotbalové arény. Stavba nového stadionu tedy do jejich prostoru nezasáhne.
Karel Mahrla (17. 5. 1911 - 27. 9. 1999) studoval architekturu na AVU v Praze u profesora Josefa Gočára. Je vnímán jako jeden z jeho žáků a pokračovatelů. Mahrla byl architekt, sochař, malíř, fotograf a básník. V malbě byl spíše tradiční, jeho tématem byly krajiny a zátiší.
Z posudku Pavla Karouse pro Národní památkový ústav v Josefově: Monumentální abstraktní objekt nebo silně abstrahovaná figurativní plastika „Dívka s kruhem“ z roku 1966 od akademického architekta Karla Mahrly je v mnoha ohledech unikátní a zároveň typickou ukázkou stylu „Brusel“, který byl v ČSSR v 60. letech hojně rozšířen. Bruselský styl převzal formu a ideu světoznámé československé expozice na výstavě Expo ’58 v Bruselu, na níž Československo zaznamenalo mimořádný úspěch a posbíralo řadu mezinárodních ocenění. Tato i na západě velmi populární estetika, která kombinovala odvahu prvorepublikové avantgardy k razantnímu gestu s dekorativním užitým uměním, u nás dokonce zlidověla v jakýsi národní „sloh“. Plastika je charakteristická v tomto ohledu svojí formou i tématem, kde umně balancuje na hraně figurativní tvorby a geometrické abstrakce. Zároveň je také pozoruhodná v tom, že se nedá jednoznačně zařadit ani jako dekorativní socha se sportovní tématikou, 3D grafický poutač všesportovního stadionu či svébytná architektura. Dvacetimetrová plastika je svým vskutku monumentálním provedením, v kontextu celé architektury v okolí velmi impozantní. Z tohoto hlediska je nesouměřitelná s žádnými jinými realizacemi v tomto období v zvláště pak, uvědomíme-li si, že se jedná o dekorativní objekt pro sportovní stadion a ne ideologický monument či propagandu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV