Hradec Králové: Na jednom z nástupišť bylo instalováno zařízení pro rychlodobíjení elektrobusů

16.12.2015 17:16 | Zprávy

Zajímavou technickou novinku je možné vidět na hradeckém terminálu městské hromadné dopravy. Na nástupišti A1 bylo instalováno k provozním testům zařízení pro rychlodobíjení elektrobusů. Testování stanice poskytne užitečné zkušenosti pro záměr dopravního podniku zvýšit podíl emisně čisté dopravy. Výhledově by do svého vozového parku dopravce rád zařadil elektrobusy jako náhradu za dosluhující autobusy s naftovým pohonem. Další bezemisní druh dopravy - trolejbusová - by se měla dočkat rozšíření do nových lokalit.

Hradec Králové: Na jednom z nástupišť bylo instalováno zařízení pro rychlodobíjení elektrobusů
Foto: Hradec Králové
Popisek: Hradec Králové elektrobus

Po provozních zkouškách a schválení drážním úřadem zahájí dopravní podnik testovací provoz této nabíjecí stanice na elektrobusu typu SOR EBN 11, který je do hradecké MHD zapojen od letošního února. Nabíjecí stojan s označením RNS 10, jehož výrobcem je RAIL ELECTRONICS CZ, je zařízení sloužící k rychlodobíjení elektrobusů SOR. Zařízení je konstruováno pro rychlé zvýšení energie akumulátoru za velmi krátkou dobu. „Výpočty zatím ukazují, že bude možné za 15 minut dobíjení dojezd vozidla prodloužit zhruba o 40 procent. Teoretické poznatky je však nutné ověřit provozem takového zařízení v praxi,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek ředitele společnosti Vladimír Pejřil. Použití  rychlodobíjecího stojanu nenahrazuje pomalé dobíjení, při kterém jsou balancovány jednotlivé články akumulátoru. Pomalým dobíjením prochází elektrobus v zázemí podniku po skončení směny a trvá zhruba pět až šest hodin.

„Propojení s vozem se provádí prostřednictvím hydraulického manipulátoru s vyhledávacím zařízením, který zasune konektor do speciálního dílu na střeše elektrobusu. Toto připojení je prováděno bezobslužně, obsluha musí pouze přistavit vozidlo na stanovené místo a připojení již probíhá automaticky,“ vysvětluje způsob připojení vozu k nabíjecí stanici vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna a doplňuje, že druhá - nouzová - možnost propojení je manuální připojení třímetrovým kabelem s konektorem.

Dopravní podnik města Hradce Králové by rád zvýšil podíl elektrické, tedy emisně čisté dopravy, na celkovém objemu kilometrů odjetých vozidly MHD a testování jednoho z možných způsobů či typů nabíjecí stanice je proto cennou zkušeností. Do budoucna by k tomuto plánu rád přispěl náhradou 23 vyřazených naftových autobusů za stejný počet elektrobusů. Pro zvýšení podílu elektrické dopravy přidává i další záměr, a to zavedení trolejbusové dopravy na Moravské Předměstí výstavbou nové trolejbusové trati od Brněnské ulice po konečnou Pod Strání. „Zmíněné projekty jsou před vyhlášením výběrového řízení na zpracovatele žádostí o dotaci a administraci jednotlivých projektů po dobu jejich trvání,“ informuje Vladimír Pejřil.

Elektrobusy v královéhradecké MHD

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Jan Farský byl položen dotaz

Co dobrého pro nás lidi přišlo z Bruselu?

V čem jsou pro nás dobré třeba emisní povolenky nebo proč se musíme podřizovat věčným regulacím a zákazům, které z Bruselu přichází? Proti řadě věcí přeci protestuje i tato vláda a chce je změnit. A jestli pro ně vy hlasujete, neukazuje to jen jak moc jste odtrženi od toho, co chce většina občanů ČR...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hradec Králové: Občané šetří s Corrency, zapojeny jsou desítky podnikatelů

7:33 Hradec Králové: Občané šetří s Corrency, zapojeny jsou desítky podnikatelů

Po téměř čtyřech měsících fungování projektu Corrency, do kterého se zapojil Hradec Králové letos po…