Po provozních zkouškách a schválení drážním úřadem zahájí dopravní podnik testovací provoz této nabíjecí stanice na elektrobusu typu SOR EBN 11, který je do hradecké MHD zapojen od letošního února. Nabíjecí stojan s označením RNS 10, jehož výrobcem je RAIL ELECTRONICS CZ, je zařízení sloužící k rychlodobíjení elektrobusů SOR. Zařízení je konstruováno pro rychlé zvýšení energie akumulátoru za velmi krátkou dobu. „Výpočty zatím ukazují, že bude možné za 15 minut dobíjení dojezd vozidla prodloužit zhruba o 40 procent. Teoretické poznatky je však nutné ověřit provozem takového zařízení v praxi,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek ředitele společnosti Vladimír Pejřil. Použití rychlodobíjecího stojanu nenahrazuje pomalé dobíjení, při kterém jsou balancovány jednotlivé články akumulátoru. Pomalým dobíjením prochází elektrobus v zázemí podniku po skončení směny a trvá zhruba pět až šest hodin.
„Propojení s vozem se provádí prostřednictvím hydraulického manipulátoru s vyhledávacím zařízením, který zasune konektor do speciálního dílu na střeše elektrobusu. Toto připojení je prováděno bezobslužně, obsluha musí pouze přistavit vozidlo na stanovené místo a připojení již probíhá automaticky,“ vysvětluje způsob připojení vozu k nabíjecí stanici vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna a doplňuje, že druhá - nouzová - možnost propojení je manuální připojení třímetrovým kabelem s konektorem.
Dopravní podnik města Hradce Králové by rád zvýšil podíl elektrické, tedy emisně čisté dopravy, na celkovém objemu kilometrů odjetých vozidly MHD a testování jednoho z možných způsobů či typů nabíjecí stanice je proto cennou zkušeností. Do budoucna by k tomuto plánu rád přispěl náhradou 23 vyřazených naftových autobusů za stejný počet elektrobusů. Pro zvýšení podílu elektrické dopravy přidává i další záměr, a to zavedení trolejbusové dopravy na Moravské Předměstí výstavbou nové trolejbusové trati od Brněnské ulice po konečnou Pod Strání. „Zmíněné projekty jsou před vyhlášením výběrového řízení na zpracovatele žádostí o dotaci a administraci jednotlivých projektů po dobu jejich trvání,“ informuje Vladimír Pejřil.
Elektrobusy v královéhradecké MHD

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV