Průměrné stáří všech 40 trolejbusů je jen 5,5 roku. ČTK to řekl mluvčí podniku František Meduna. Letos si Hradečtí připomínají 70 let od zahájení trolejbusové dopravy ve městě.
Dopravní podnik v posledních letech významně posílil podíl elektrovozů v MHD a trolejbusy v tom hrály důležitou roli. Celková investice do elektrovozů činila za pomocí dotací zhruba 700 milionů korun. Z toho 332 milionů korun šlo na nákup 31 trolejbusů v letech 2011 až 2013. Loni podnik koupil další devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem za 121 milionů korun a dále 20 elektrobusů za 246 milionů korun.
Loňským nákupem elektrobusů a trolejbusů podnik dosáhl plánovaného poměru, kdy polovina vozů jezdí na elektrickou energii a polovina na naftu. "V e-mobilitě českých městských dopravních podniků jsme v současnosti ve své kategorii na špici. Náš dopravní podnik tak vlastní nejzelenější, tedy nejčistší, veřejnou dopravu v rámci ČR," řekl ředitel podniku Zdeněk Abraham. Dodal, že průměrným věkem vozů do sedmi let patří Hradec Králové k městům s nejmladším vozovým parkem MHD v ČR.
Moderní vozový park podle Abrahama přispívá k tomu, že v hradecké MHD letos již třetím rokem po sobě přibývá cestujících. Všechny nové vozy jsou například plně klimatizované, což lidé ocenili zvlášť v horkém létě. Komfort cestování zvyšují i bezhlučný provoz elektrovozů a možnost dobíjení mobilních zařízení.
Ceny se od září 2016 neměnily
Letos dopravní podnik také rozšířil síť linek MHD o trolejbusové linky číslo 4 a 21 do jihovýchodní části města, kde v posledních letech vyrostly desítky bytových a rodinných domů se stovkami bytů. Linkou číslo 4 získali lidé z lokality Pod Strání další přímé spojení do centra města a na autobusový terminál. Zcela nové spojení s centrem města získali linkou 21 obyvatelé nového sídliště Plachta, kde doposud MHD zastávky neměla.
Do čtvrti Pod Strání na lince 4 začaly trolejbusy jezdit díky rozšíření trolejbusového vedení až na konečnou stanici. Stavba vedení přišla na 20,4 milionu korun. Novou linku na sídliště Plachta obsluhují loni koupené trolejbusy s bateriovým pohonem. Na části linky totiž není trolejové vedení.
Město Hradec Králové provoz dopravního podniku letos dotuje částkou 230,5 milionu korun. Vlastní výnosy podniku jsou kolem 170 milionů korun, kromě jízdného je tvoří například i provozování autoškoly nebo zájezdová doprava.
Jednotlivá papírová základní jízdenka v Hradci Králové stojí 20 korun, jednotlivá jízda placená čipovou městskou kartou je za 14 korun. Ceny byly zavedeny 1. září 2016 a od té doby se neměnily.
Statistika trolejbusového provozu v Hradci Králové k 30. dubnu 2019:
Složení vozového parku Dopravního podniku města Hradec Králové k 30. dubnu 2019:
(zdroj: Dopravní podnik města Hradec Králové, ČTK)
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV