Jičín: Zaostřeno na Nové Město, čekají jej mnohamilionové investice

18.12.2017 18:16

Nové Město se změní. Důležitá jičínská sídelní čtvrť se dočká investic z rozpočtů Jičína, Královéhradeckého kraje i jiných subjektů. Náklady za již jisté projekty přesáhnou 100 milionů korun a další projekty jsou v přípravě. Pojďme shrnout všechno, co Nové Město čeká, co je naopak ještě nejisté i to, co již probíhá.

Jičín: Zaostřeno na Nové Město, čekají jej mnohamilionové investice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jičín

Ruská - Poděbradova

Projekt Ruská – Poděbradova bude jedna z nejnákladnějších stavebních akcí, které v příštích třech letech přijdou. Půjde o celkovou rekonstrukci průtahu od křižovatky Aris, kde nyní sídlí Městský úřad Jičín, až po jižní přípojku na obchvat. Hovoříme o více než kilometrovém úseku. Náklady si rozdělí Královéhradecký kraj a město Jičín, a to přibližně rovným dílem. Je to dáno tím, že krajský rozpočet pokryje přestavbu samotné pozemní komunikace a přeložky inženýrských sítí, zatímco město uhradí chodníky a zařízení občanské obslužnosti, tudíž cyklostezku, zelené plochy, místa pro parkovací stání, dešťovou kanalizaci a podobně. Předběžný odhad nákladů činí asi 80 milionů Kč, přičemž kraj a město, jak bylo řečeno, zhruba „půjdou na půl“. Co se týká termínu realizace, otázkou tedy je nikoli jestli, nýbrž kdy stavební práce začnou.

„Předpokládaný termín územního řízení by mohl být v první polovině příštího roku,“ vysvětluje místostarosta Mgr. Petr Hamáček. „Následné projektování pro stavební povolení už by nemělo být tak náročné. Zásadní smlouvy, například s dodavateli a provozovateli sítí, už budou vyřešeny. Věřím, že v roce 2019 by mohlo být na světě stavební povolení,“ dodává.

V koridoru vzniknou tři kruhové křižovatky, a to u bývalého Arisu (křižovatka ulic 17. listopadu a Ruská), na křížení ulice Ruská a nábřeží Irmy Geisslové a také u obchvatu, kde nyní je nepřehledné křížení ulic Poděbradova a U Tržiště. Parkovací stání budou zřízena po celé délce koridoru a nové parkoviště vznikne u Základní školy Poděbradova. Při rekonstrukci komunikace budou odstraněny dlažební kostky, které jsou nyní skryty pod asfaltovým povrchem a jako podklad jsou nevhodné. Bude použit „tichý asfalt“, tedy asfalt s pryžovou příměsí, který sníží hlučnost provozu o šest až sedm decibelů.

Protihluková stěna

K tomuto rozsáhlému projektu se napojují další, více či méně související záměry. Například se jedná o protihlukovou zeď, která v minulých měsících vyrostla při jižním okraji Nového Města u obchvatu. Výstavba se mohla uskutečnit díky studii, jež hodnotila, zda jsou v místě překročeny hygienické limity. Měření se konala opakovaně.

„Bylo to těžké období. Těžko se mi přistupovalo k výsledkům testů,“ vzpomíná Josef Dvořák, jičínský zastupitel a bývalý radní Královéhradeckého kraje, který má hlavní podíl na tom, že měření hluku se uskutečnilo několikrát a že nakonec bariéra vznikla. „Měření sice ukazovala, že zde lidé bydlí v nesnesitelném hluku, ale že hodnoty jsou těsně pod potřebným limitem. Navštěvoval jsem pracoviště krajské správy ŘSD s tím, že doprava je stále intenzivnější a zkouška se musí opakovat. Jsem rád, že ŘSD nakonec přistoupilo na podrobnější, nákladnější variantu měření. Osobně jsem u něho byl. Někteří občané dokonce svolili, že měřící zařízení mohou být umístěna v místnostech jejich domovů. Mohli jsme potom jen doufat, že to vyjde. Naštěstí vyšlo,“ vzpomíná Josef Dvořák. U silnice I/35 tak vyrostla stěna ze železobetonových sloupů o délce 584 metrů.

Výsledky studie hluku navíc byly použity pro účely projektu Ruská – Poděbradova. Měření bylo nutné pro vypracování projektové dokumentace. Lze říct, že protihluková stěna dokázala projekt rekonstrukce ulic posunout vpřed.

Výstavba zdi souvisí i s odvodem dešťových vod. Protože jihozápadní cíp města leží v rovině, vláha se zde zdržuje. V roce 2007 se přepokládalo, že by za koncem Poděbradovy ulice mohla vzniknout tzv. vsakovací jáma a deště by byly sváděny do ní. Projektování tehdy poukázalo na neuskutečnitelnost záměru. Půda v oblasti má totiž vysoký podíl jílové složky, a proto by se voda do ní nevsakovala. Náhradní řešení počítalo s odvodem do potoku Porák, zde však bylo nutné vykoupit pozemky. Ty město již má a projektová dokumentace je nyní připomínkována městským úřadem.

Ulice na Novém Městě

V roce 2018 se řada ulic na Novém Městě dočká nové podoby. Již v roce 2015 započaly stavební práce na obsáhlém projektu Technická vybavenost Lidické náměstí – východ. Složitý název, který v sobě nenese nic menšího než komplexní opravu ulic. V roce 2011 Ing. arch. Jiří Zídka zpracoval regulační plán, který dal obecnou představu podoby ulic v sousedství Lidického náměstí. Na tomto základě vznikla projektová dokumentace.

Nyní je zimní útlum, a tak stavební úpravy zůstaly v jisté rozpracovanosti, avšak v žádném případě nejde o konečný stav. Do této chvíle byly nově vybudovány téměř všechny inženýrské sítě, část ulice Dlouhá, Luční a Sokolovská. V roce 2018 bude zkompletována přestavba ulice Sokolovská a Luční v úseku od Lidického náměstí po ulici Dlouhou a uskuteční se práce v ulici Pod Koželuhy v úseku Luční – Příční, dále v severní a také v ulici Příční. To vše by mělo být hotové v polovině roku 2018. Náklady budou okolo 18 milionů Kč včetně DPH. Jde o první etapu projektu Technická vybavenost Lidické náměstí – východ.

Zcela jiným projektem, též z ranku opravy ulic, je rekonstrukce okolo bloku bývalého ARISu. Město mělo v plánu zde provést několik stavebních úprav, a jelikož jde o jednu lokalitu, Rada města se rozhodla tyto práce sloučit do jedné zakázky a vypsat souhrnné výběrové řízení. V tomto „balíku“ tak najdeme vybudování parkoviště u ARISu, výstavbu vnitrobloku za domy č. p. 49 – 52 na nábřeží Kpt. Jaroše, rekonstrukci nábřeží Kpt. Jaroše včetně zřízení cyklostezky a opravu chodníku v ulici 17. listopadu před ARISem i před novostavbou Tamlovka. Pokud se tyto záměry sečtou, vznikne jedna z největších investic roku 2018 – odhad nákladů činí 12,75 milionu Kč. Výběrové řízení město chce vypsat hned na počátku roku. Nové parkoviště ARIS bude mít 91 parkovacích stání, z toho 4 budou pro hendikepované občany. Vnitroblok u nábřeží Kpt. Jaroše spočívá v rekonstrukci ulice a vybudování 28 parkovacích stání, z toho 2 by byly pro hendikepované. Pro samotné nábřeží Kpt. Jaroše je zpracována projektová dokumentace na rekonstrukci vozovky a výstavbu cyklostezky, jež propojí zrealizované části v roce 2014 a 2016. Chodníky v ulici 17. listopadu jsou ve špatném stavu, a to jak u ARISu, tak před novostavbou Tamlovky, proto je třeba je zcela přebudovat.

Co se týká ulic na Novém Městě, zmiňme i tu U Tržiště. V rozpočtu na rok 2018 je počítáno s její rekonstrukcí. Odhadované náklady činí 4 miliony Kč.

Odpočinková zóna Cidlina

Ze všech záměrů, které článek rozebírá, je Odpočinková zóna Cidlina z nich tím nejvíce nejistým. Myšlenka oživit, zpřístupnit a lépe využít oblast o rozloze necelých 8,5 hektarů u řeky se zrodila okolo roku 2000, nicméně do širokého povědomí veřejnosti se dostala zhruba v roce 2006. Tehdy však byly představy o tom, že výstavba odpočinkové zóny záhy započne, liché, neboť město nebylo vlastníkem potřebných pozemků. Záležitosti vlastnictví dodnes nejsou zcela vyřešené, nyní je dokončován poslední převod se Státním pozemkovým úřadem. Probíhá jednání s církví o směně pozemků, na které je však uzavřena smlouva o smlouvě budoucí.

Odpočinková zóna jako celek má značné finanční nároky. Pokud by ji město mělo realizovat celkově, hrubé odhady hovoří o ceně přes 60 milionů Kč. Jičín se již dvakrát ucházel o dotaci z Nadace Proměny Karla Komárka, a to v letech 2015 a 2017, ale neúspěšně. V celorepublikové soutěži, kterou nadace vypisuje ob rok, může uspět pouze jeden záměr.

Odpočinková zóna Cidlina je specifická tím, že existuje pouze ve studii. Není pro ní zpracován projekt. Panuje tedy pouze obecná koncepce, jaký by měla mít charakter. Především se hovoří o vzniku pobytové louky s odpočinkovými prvky, jako je nyní u Šibeňáku – až na to, že v tomto případě jde o výrazně rozlehlejší prostor. Hovoří se rovněž o nové zástavbě a samozřejmě o výše popsaných prvcích, tedy o přesunutí vedení vysokého napětí a zbudování silniční propojky. Projektová dokumentace ani architektonická studie však nejsou, poněvadž zpracování obojího by bylo součástí dotace od Nadace Proměny. Pokud se Jičín rozhodne projekt realizovat z vlastních prostředků, ať po částech či komplexně, musí je nejprve z vlastních prostředků vypracovat. Jinak řečeno, město jako investor by potřebovalo mít detailní podklady o podobě a způsobu výstavby odpočinkové zóny. 

„Byla bych ráda, aby se záměr neodložil. Uvítali bychom, kdyby se začal realizovat po krocích. Po neúspěchu s dotací jsme si řekli, že by bylo vhodné zpracovat projektovou dokumentaci, která by ukázala, co přesně by v odpočinkové zóně mohlo být,“ doplňuje Ing. Štěpánka Kolcová z oddělení dotací Městského úřadu Jičín.

Co je v tuto chvíli jisté? V roce 2018 zřejmě dojde k přesunu vedení vysokého napětí elektrické energie. Posune se dále od nemovitostí v jižní části Nového Města  na druhou stranu toku Cidliny. V rozpočtu města na rok 2018 je vyhrazena částka 4,5 milionu Kč. Pro majitele domů jde o dobrou zprávu. Jičín má dohodu s ČEZ, které vedení spravují. Město Jičín se také dohodlo se zemědělci, že obhospodařované pole od roku 2018 změní na louku.

Další dílčí záměry z konceptu Odpočinková zóna Cidlina mají k realizaci dále, avšak jsou rozpracovány. Obzvlášť velkým přínosem by bylo propojení jedné z ulic na východě Nového Města (například Luční) s ulicí Popovickou. Nový úsek pozemní komunikace by přinesl snížení intenzity dopravy v severní části Nového Města a zároveň by se značně uvolnila ulice 17. listopadu od autobusového nádraží po již zmíněnou křižovatku u bývalého ARISu, kde bohužel dochází k pravidelnému zhuštění provozu. Propojku by ocenili i všichni chodci při překonávání křižovatky u Biografu Český ráj. „Přibližně před deseti lety se začal zpracovávat projekt na územní řízení na komunikaci Luční a Pražskou. V rámci toho se uvažovalo o prodloužení ulice Luční až k ulici Popovická,“ popisuje Ing. Ondřej Bodlák, vedoucí odboru územního plánování a rozvoje města. „Záměr se tehdy zastavil pouze u dokumentace na územní řízení, což znamená v rané fázi. Nyní máme za úkol vytáhnout pouze ono prodloužení komunikace a dokumentaci oživit. Musí se potom rozhodnout nejen to, jestli se komunikace bude realizovat, ale také její specifika. Například zda by byla jednosměrná, nebo obousměrná,“ dodává. Bohužel však město nevlastní důležitý pozemek mezi Cidlinou a ulicí Popovická.

Závěrem

Jak bylo řečeno, Nové Město čekají změny. V roce 2018 budou pokračovat rekonstrukce ulic u Lidického náměstí (rozsáhlejší než v roce 2017), rekonstrukcí projde i ulice U Tržiště i chodníky v bloku okolo bývalého ARISu. Vedení vysokého napětí se přesune dále od domů. Navíc ještě nepadla zmínka o chystaných investicích do městských objektů na Novém Městě. V roce 2018 dojde k zateplení domu s pečovatelskou službou v ulici Sokolovská, kdy město již má podepsánu smlouvu s vítězem výběrového řízení, firmou STAV-AGENCY s.r.o., a vysoutěžené náklady jsou 12,5 milionu Kč bez DPH. A dále, v současnosti již běží výběrové řízení na vypracování projektové dokumentace na rekonstrukci stacionáře Domovinka.

V roce 2019, případně v roce 2020, začne rozsáhlá rekonstrukce ulic Ruská a Poděbradova v úseku od ARISu po obchvat, kdy si náklady zhruba rovným dílem rozdělí Jičín a Královéhradecký kraj. Mimo jiné v místě vzniknou nová parkovací stání. Je také pravděpodobné, že během několika let začne postupná realizace záměru odpočinkové zóny, například silniční propojení ulic Luční a Popovická. Zmiňme i další z domů s pečovatelskou službou, tentokráte v ulici Přátelství, pro nějž má Jičín zpracován projekt na rekonstrukci za 11,9 milionu Kč a žádá o dotaci, která by mohla pokrýt až 40 procent z uznatelných nákladů.

Do infrastruktury a budov na Novém Městě „potečou“ desítky milionů korun. Vedení města si dobře uvědomuje potřeby obyvatel, bydlících v této části Jičína, i nepříjemnost čekání na potřebné investice. Je však třeba pamatovat na to, že Nové Město je rozlehlé. Investice budou finančně náročné a vyžadují komplexní přípravu, proto může vzniknout dojem, že se o nich „pouze mluví“. Není tomu tak.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vyškov: Živočichy bude u Lulečského potoka přitahovat další mokřad

16:14 Vyškov: Živočichy bude u Lulečského potoka přitahovat další mokřad

Koncem předloňského léta mohli Vyškované mezi dálničním přivaděčem a rybníkem Kačencem obdivovat mno…