Vlakové nádraží, ulice Riegrova a ulice 17. listopadu, autobusové nádraží. Touto lokalitou dennodenně proudí davy lidí - z autobusového a vlakového nádraží do centra města, do práce, na nákup do blízkých obchodních center, děti do škol, nebo se tu pohybují ti, pro které je Jičín jen přestupní stanicí. Denně tudy projíždí tisíce automobilů, jejichž řidiči se buď chtějí dostat blíže centru města, nebo naopak ven směrem na Popovice nebo do Hradecké ulice a dále na obchvat. „Samotné rozsáhlé autobusové nádraží je dlouhodobým problémem města. Jeho velikost je nadměrná, nástupiště nekryté, zastávky nepřehledné. S automobilovou dopravou se na složitých křižovatkách kříží trasy autobusů, pohyb cestujících po tamních chodnících i mezi nástupišti je rizikový. Další problematický prostor je bývalé nákladové nádraží. Leží blízko vlakové stanice a je dlouhodobě nevyužitou plochou s velkým urbanistickým potenciálem. Brownfield téměř v centru města. Kromě těchto problémů obě lokality ani zdaleka neodpovídají potřebám současné dopravy. To vše si vedení Jičína dlouhodobě uvědomuje a postupnými kroky chce lokalitu řešit. Občanům chceme představit nový projekt, který obě lokality přetváří a dává jim smysluplné využití,“ uvádí starosta města JUDr. Jan Malý. Veřejnosti se tak v pondělí 12. června odpoledne od 16 hodin představí v Porotním sálu zámku zpracovaný projekt, který má řešení pro obě lokality. Občané zde o návrhu budou moci diskutovat s představiteli města i se samotnými tvůrci.
Projekt vznikl v letech 2015-2016, kdy byla zadána studie Ing. arch. Patriku Kotasovi, který měl vytvořit takový ideový koncept lokality, který by umožnil zachovat autobusové zastávky blízko centra a zároveň by autobusový terminál přesunul k vlakovému nádraží tak, jak předpokládá územní plán. „V rámci studie jsem vytvořil tzv. bipolární model, který předpokládá vytvoření nového autobusového terminálu u vlakového nádraží a zároveň zachovává zastávkové centrum na současném autobusovém nádraží. Mezi těmito dopravními uzly vznikne soustava okružních křižovatek, které zlepší vjezd z vedlejších silnic, umožní vybudování nových bezpečných přechodů a zároveň zklidní dopravu,“ popisuje svůj návrh Ing. arch. Patrik Kotas. Zastávkové centrum je řešeno jako ostrovní nástupiště s několika zastávkami pro autobusy a je ohraničené okružními křižovatkami. Autobusy sem najíždí z kruhových objezdů netradičně v protisměru, což znamená, že chodci vystupují vpravo a vždy bezpečně doprostřed nástupiště. Odtud jsou pak vedeni na dva přechody a dále do centra města nebo směrem k nákupní zóně či sídlišti Nové Město. Autobusy by se dále oproti současnému stavu nezdržovaly zbytečně na autobusovém nádraží, ale byly by odstaveny u vlakového - v autobusovém terminálu. Odkud by pak zase vyjížděly a měly tudíž lepší návaznost na vlakové spoje. Cestou by zase nabíraly cestující od centra města. „Zastávkové centrum by tak bylo vždy výstupní i nástupní stanicí všech projíždějících spojů. Cestující do centra města by to tedy neměli dále, než je to nyní,“ vyvrací místostarosta Mgr. Petr Hamáček prvotní obavy mnoha cestujících, že bude autobusový terminál daleko od centra.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




