Karlovy Vary: Most v ulici kapitána Jaroše zpevní unikátní technologie

13.01.2021 6:32

Pro zesílení nosné konstrukce mostu v ulici kpt. Jaroše bude použit zcela nový materiál s nevšedními vlastnostmi. Budou na něm učiněny úpravy nutné k zesílení nosné konstrukce a odstranění nežádoucí deformace – průhybu mostu.

Karlovy Vary: Most v ulici kapitána Jaroše zpevní unikátní technologie
Foto: Hana Čechová
Popisek: Karlovy Vary, pohled na město z výšky

Od prosince 2020 probíhají pod mostem přípravné práce pro montáž kotevních prvků a deviátorů. Na zesílení konstrukce zhotovitel, firma SMP CZ spolupracuje s experty z katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze.

Pro zesílení nosné konstrukce bude použit zcela nový materiál s označením SMA, což je zkratka pro „shape memory alloy“. SMA je materiál s nevšedními materiálovými vlastnostmi, jako je tvarová paměť a super-elasticita. Principem tvarového efektu SMA je schopnost obnovit svůj původní tvarový stav v důsledku aktivačního zahřátí.

SMA je díky tomu možné použít jako předpínací výztuž pro betonové i ocelové konstrukce. Materiál je nejprve za běžné teploty vystaven aktivačnímu přetvoření (prodloužení) a následně uchycen ke konstrukci. Poté je prvek ohřát na aktivační teplotu cca 300°c a ponechán přirozeně chladnout. Během chladnutí se materiál snaží vrátit do tvaru před aktivací (zkrátit) a tím vyvine potřebné předpětí konstrukce ke které je uchycen.

Materiál byl vyvinut ve Švýcarských Federálních Laboratořích EMPA a je patentován firmou Re-fer AG. V rámci grantového úkolu byl tento materiál odborníky z ČVUT podroben řadě zkoušek a použit pro experimentální zesílení prvků ocelové nosné konstrukce na demolovaném mostě v Petrově. Pro použití na mostu v ulici kpt. Jaroše byly zhotovitelem v laboratořích Fakulty stavební ČVUT a EMPA ve Švýcarsku provedeny další potřebné zkoušky. Před a po zesílení budou provedeny zatěžovací zkoušky pro ověření předpokladů výpočtů, během celé realizace bude most monitorován z hlediska napětí v ocelových nosnících nosné konstrukce a průhybu celé konstrukce mostu.

Jedná se o celosvětově první použití tohoto materiálu pro zesílení trvalého, provozovaného mostu. Zhotovitel, firma SMP CZ a odborníci z Fakulty stavební ČVUT předpokládají další četné využití pro opravy mostů.

Práce budou probíhat především pod mostem, omezení pro dopravu tak bude minimální a je plánováno v nočních hodinách.

Zhotovitel: SMP CZ
Projektant: SMP CZ a ČVUT

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Varnsdorf: Poplatky za odpad a psa nyní vyřídíte z pohodlí domova. Město spouští portál občana

20:27 Varnsdorf: Poplatky za odpad a psa nyní vyřídíte z pohodlí domova. Město spouští portál občana

Neřešte úřední hodiny a neztrácejte čas u přepážky. Mějte místní poplatky jednoduše pod kontrolou a …