Kroměříž: Odborníci z VUT Brno odebírali vzorky z lávky pro pěší přes řeku Moravu

13.03.2018 7:38

Odborníci z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně (VUT) odebírali vzorky z lávky pro pěší přes řeku Moravu.

Kroměříž: Odborníci z VUT Brno odebírali vzorky z lávky pro pěší přes řeku Moravu
Foto: Kroměříž
Popisek: Kroměříž

Kvůli nepříznivému počasí se k tomu dostali až měsíc poté, co zahájili diagnostiku lávky studiem dokumentů, které s ní souvisejí. Lávka je od 15. prosince 2017 zavřená kvůli kontrole, kterou starosta Jaroslav Němec nařídil poté, co se v Praze zřítila lávka postavená podobným způsobem.

„Délka uzavírky je nepříjemná, ale děláme to pro bezpečnost občanů. Doufáme, že poté, co se umoudřilo počasí, budeme mít asi do měsíce vyhodnocenou první etapu diagnostiky. Věřím, že to nenastane, ale jsme připraveni i na krizové varianty,“ uvedl Němec. Podle něj by při trvajícím uzavření lávky připadalo například v úvahu, že by děti ze sídliště Oskol navštěvující Základní školu Zámoraví na Švabinského nábřeží svážely autobusy městské hromadné dopravy.

Odborníci z VUT Brno zkoumali shora nosná lana, aby zjistili míru jejich koroze. „Jako vedlejší efekt jsme brali vzorky betonu na laboratorní zkoušky s cílem zjistit množství chloridu, které proniklo ke konstrukci a případně k nosným lanům,“ popsal vedoucí týmu Ladislav Klusáček. Konstrukce, jakou byla postavena lávka pro pěší v Kroměříži, je podle něj bezpečná. „Platí to, pokud je o ni dobře pečováno, když se například nesolí kuchyňskou solí a podobně,“ dodal Klusáček.

Mimořádnou kontrolu lávky inicioval kroměřížský starosta poté, co se 2. prosince 2017 zřítila zmíněná lávka v Praze. Odborníci již dříve lávku přes řeku Moravu geodeticky zaměřili a vizuálně prohlédli. Dělníci také opravili drobné trhlinky na jejím povrchu.

Lávka je pravidelně pod dohledem. Každoročně probíhají takzvané běžné kontroly, v delších intervalech hlavní prohlídky. Lávka jí naposledy prošla v roce 2014, další byla plánována na letošní rok. Událost v Praze ji urychlila.

Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce lávky je 63 metrů. Lávka odolala při velkých povodních v roce 1997, kdy pouze přišla o zábradlí, které bylo tehdy odstraněno, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí instalováno zpět a lávka byla pečlivě zkontrolována. Přestála také povodně v letech 2006 a 2010, kdy ale také muselo být zábradlí odstraněno.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Frýdek-Místek na cestách: Inspirace a zábava na jednom místě

11:17 Frýdek-Místek na cestách: Inspirace a zábava na jednom místě

Milovníci cestování, dobrodružství a objevování nových míst se mohou těšit na nezapomenutelný den, p…