Křtu letounu se zúčastnila celá řada významných osobností včetně náměstka primátora Mladé Boleslavi Daniela Marka, francouzského velvyslance Rolanda Galharaguea, předsedy poslanecké sněmovny Jana Hamáčka, člena představenstva Škoda Auto Michaela Oeljeklause či generálmajora Emila Bočka, veterána druhé světové války.
"Myšlenka na vznik repliky Caudronu G3 vznikla už v roce 1994, kdy jsem s modelem tohoto stroje vyhrál mistrovství světa v nizozemském Arnhemu a o rok později mistrovství Evropy v Polsku. Už tehdy mi v hlavě začal hlodat nápad, proč by tenhle krasavec nemohl létat v původní podobě," přidal vzpomínku Vladimír Handlík, který je nejen ředitel leteckého muzea, ale také Nadačního fondu Letadlo Metoděje Vlacha.
Po dokončení testů se bude letoun na akcích objevovat pravidelně
Podklady pro výrobu letounu získali technici z francouzských muzeí Meudon a Le Bourget, v letadle je australský sedmiválcový hvězdicový motor Rotec 2800 o výkonu 110 koní. Křtu se zúčastnili také všichni ti, kdo se na vzniku unikátní repliky v průběhu osmi let podíleli. Konstrukci sestrojila brněnská dílna Petra Svobody, dokončení se věnovali Petr Tax a Petr Opěla, odborným poradcem byl Emil Přádný. Motor instalovali Jiří Hybler a Petr Prskavec, laminátové díly vznikly pod rukama Tomáše Součka. Na pracích se podílel i zkušební pilot Petr Handlík, který stroj zalétal.
Větrné počasí sice v neděli dopoledne umožnilo boleslavskému Caudronu jen krátký rovný let, i tak se ale přítomní shodli na tom, že byl skutečně silný zážitek vidět tento stroj ve vzduchu. "Ještě musíme mírně doladit motor a zbývá provést řada zkoušek," uvedl Vladimír Handlík. Systém zalétávání a zkoušek je předepsaný pravidly a nový přírůstek leteckého muzea ho má aktuálně splněn asi z poloviny. Po dokončení testů se bude letoun na akcích pro veřejnost objevovat pravidelně, početnému publiku se představí na tradičním dobovém leteckém dni, který se v Mladé Boleslavi uskuteční v červnu 2018.
autor: PV