Mladějov: Historické parní lokomotivy se setkají na oslavě stých narozenin mladějovské úzkokolejky

28.05.2018 13:49

Hned dvě činné parní lokomotivy se setkají o víkendu 2. a 3. června 2018 na úzkorozchodné dráze v Mladějově na Moravě. Na trať úzkokolejky, která letos slaví sté výročí, se vydá nejenom místní lokomotiva č. 1 z roku 1920, ale zcela mimořádně se k ní připojí také o sedm let starší parní stroj Henschel Fabia, který přijede na oslavu ze zbýšovského muzea.

Mladějov: Historické parní lokomotivy se setkají na oslavě stých narozenin mladějovské úzkokolejky
Foto: MPZ
Popisek: Parní lokomotiva Henschel 12311 z roku 1913

Jedenáct kilometrů dlouhá mladějovská dráha o rozchodu pouhých 600 mm byla zbudována na konci první světové války, aby spojila doly na Hřebči u Moravské Třebové se závodem v Mladějově na Moravě a zajistila přepravu lupku, šamotu a místního uhlí. Po ukončení těžby v roce 1991 se péčí dobrovolníků postupně proměnila v živou technickou památku s provozem výletních vlaků pro veřejnost. Ty jsou od letošního května provozovány opět v celé délce trati.

Neméně zajímavý osud měla parní lokomotiva Henschel 12311 z roku 1913, která na mladějovskou úzkokolejku zavítá z Muzea průmyslových železnic ve Zbýšově. Dvounápravový stroj z německé lokomotivky v Kasselu sloužil v hnědouhelných lomech na Sokolovsku. V padesátých letech se přesunul na Karlovarsko na pionýrskou dráhu, kde byl počátkem sedmdesátých let odstaven jako lokomotivní pomník. V devadesátých letech získal lokomotivu spolek Muzeum průmyslových železnic, který ji po náročné opravě, realizované v letech 2014 až 2017, opět zprovoznil pro jízdy muzejních vlaků na své trati mezi Zbýšovem a Zastávkou u Brna.

Úplně jiný příběh má za sebou mladějovská lokomotiva č. 1, která vznikla na zakázku přímo pro mladějovskou dráhu, a sice jako jediný exemplář svého druhu. Lokomotivka Krauss v rakouském Linci ji vyrobila tovární přestavbou nevyužité lokomotivy typu RIIIc z roku 1918, určené původně na bojiště první světové války. Po dodání do Mladějova sloužila už „Jednička“ na místní úzkokolejce celý svůj aktivní život, a to až do roku 1991, protože se ji nikdy nepodařilo nahradit žádnou modernější motorovou lokomotivou. A na své trati mezi Mladějovem a Hřebčí, nyní už v čele osobních výletních vlaků, ji zdejší spolek Mladějovská průmyslová dráha provozuje i dnes.

Na jedné úzkokolejce se obě lokomotivy v provozním stavu setkají o tomto víkendu vůbec poprvé.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc vydává svou první bankovku, slavit bude i koncertem a přehlídkou kinematografie

10:23 Olomouc vydává svou první bankovku, slavit bude i koncertem a přehlídkou kinematografie

Hudbou, filmy, workshopy a diskusemi, ale také úplně prvním vydáním sběratelské eurobankovky oslaví …