Mladějov: Historické parní lokomotivy se setkají na oslavě stých narozenin mladějovské úzkokolejky

28.05.2018 13:49

Hned dvě činné parní lokomotivy se setkají o víkendu 2. a 3. června 2018 na úzkorozchodné dráze v Mladějově na Moravě. Na trať úzkokolejky, která letos slaví sté výročí, se vydá nejenom místní lokomotiva č. 1 z roku 1920, ale zcela mimořádně se k ní připojí také o sedm let starší parní stroj Henschel Fabia, který přijede na oslavu ze zbýšovského muzea.

Mladějov: Historické parní lokomotivy se setkají na oslavě stých narozenin mladějovské úzkokolejky
Foto: MPZ
Popisek: Parní lokomotiva Henschel 12311 z roku 1913

Jedenáct kilometrů dlouhá mladějovská dráha o rozchodu pouhých 600 mm byla zbudována na konci první světové války, aby spojila doly na Hřebči u Moravské Třebové se závodem v Mladějově na Moravě a zajistila přepravu lupku, šamotu a místního uhlí. Po ukončení těžby v roce 1991 se péčí dobrovolníků postupně proměnila v živou technickou památku s provozem výletních vlaků pro veřejnost. Ty jsou od letošního května provozovány opět v celé délce trati.

Neméně zajímavý osud měla parní lokomotiva Henschel 12311 z roku 1913, která na mladějovskou úzkokolejku zavítá z Muzea průmyslových železnic ve Zbýšově. Dvounápravový stroj z německé lokomotivky v Kasselu sloužil v hnědouhelných lomech na Sokolovsku. V padesátých letech se přesunul na Karlovarsko na pionýrskou dráhu, kde byl počátkem sedmdesátých let odstaven jako lokomotivní pomník. V devadesátých letech získal lokomotivu spolek Muzeum průmyslových železnic, který ji po náročné opravě, realizované v letech 2014 až 2017, opět zprovoznil pro jízdy muzejních vlaků na své trati mezi Zbýšovem a Zastávkou u Brna.

Úplně jiný příběh má za sebou mladějovská lokomotiva č. 1, která vznikla na zakázku přímo pro mladějovskou dráhu, a sice jako jediný exemplář svého druhu. Lokomotivka Krauss v rakouském Linci ji vyrobila tovární přestavbou nevyužité lokomotivy typu RIIIc z roku 1918, určené původně na bojiště první světové války. Po dodání do Mladějova sloužila už „Jednička“ na místní úzkokolejce celý svůj aktivní život, a to až do roku 1991, protože se ji nikdy nepodařilo nahradit žádnou modernější motorovou lokomotivou. A na své trati mezi Mladějovem a Hřebčí, nyní už v čele osobních výletních vlaků, ji zdejší spolek Mladějovská průmyslová dráha provozuje i dnes.

Na jedné úzkokolejce se obě lokomotivy v provozním stavu setkají o tomto víkendu vůbec poprvé.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ostrava: Město hledá zhotovitele expozice tučňáků

22:09 Ostrava: Město hledá zhotovitele expozice tučňáků

Zhotovitele netypické, zato velmi atraktivní stavby hledá město Ostrava. Zoologická zahrada a botani…