Využíváme všechny kapacity a nástroje k co nejrychlejšímu odbavení žadatelů o vydání občanského průkazu nebo cestovního pasu. V úřední dny úředníci odbaví až 700 klientů, což je oproti normálu nárůst o 50 %. Odbavení jednoho klienta vyřizujícího občanku trvá zhruba 3 až 5 minut, u pasu je to minimálně 8 minut, ale pokud se nedaří sejmout otisky prstů, může se doba odbavení klienta protáhnout i na 20 minut. Přednostně jsou navíc odbavováni klienti s dětmi do 5 let, při jejichž focení se doba prodlužuje, a přednostně jsou odbavování také lidé s tělesným postižením a lidé vysokého věku. Čekací doby se tak mohou prodloužit.
Situaci ztěžuje taky fakt, že o vydání občanky u nás mohou a také žádají lidé z jiných větších měst, kde jsou čekací doby u přepážek ještě delší než na našem magistrátu a kde například nemohou využít přednostní odbavování dětí do pěti let. Nicméně úředníci za přepážkami dělají vše pro to, aby lidé strávili na úřadě při vyřizování dokladů co nejméně času.
„Nelze házet vinu na úředníky ani na představitele města. Občané mají za to, že za vše může vedení města, tak to ale není. Činnost oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů představuje výkon státní správy, do které primátor ani nikdo z vedení nemůže jakkoli zasahovat. Počet přepážek pro vyřizování dokladů je daný normativem Ministerstva vnitra, tudíž ani jejich počet nemůžeme rozšířit. Úředníci pracují na hraně svých možností, ale ani oni nemohou za to, že před deseti lety stát nařídil komplexní výměnu občanských průkazů a po desetileté periodě je třeba jich opět několik milionů měnit. Za vzniklé problémy nemohou úředníci měst. Ti svou práci odvádějí s maximálním nasazením, ale politiku ministerstev nemohou ze své pozice nijak ovlivnit. Jejich nevýhodou je zejména to, že v první linii schytávají nadávky za něco, na co sami nemají vliv,“ řekl vedoucí odboru vnitřních věcí radovan Horák s tím, že pro většinu občanů je totiž daleko jednodušší vynadat úředníkovi na přepážce, než se obracet na zákonodárce či ústřední orgány státní správy (ministerstva), kteří za tento stav nesou odpovědnost.
V minulosti bylo možné vyřídit občanské průkazy i cestovní pasy na matričních úřadech, kterých bylo v rámci našeho správního obvodu celkem 12. V roce 2012 ale došlo k centralizaci a přijímat žádosti a vydávat doklady mohou jen obecní úřady obcí s rozšířenou působností. V našem případě se jedná o zhruba 111 tisíc obyvatel, kteří při vyřízení občanského průkazu či cestovního pasu navštíví budovu magistrátu na ulici Palackého v Místku.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV