Olomouc: Školáci potřebují k rozvoji manuální zručnosti kvalitní program

11.11.2021 13:44 | Tisková zpráva

Větší manuální zručnost i vztah k technické práci doporučuje tuzemským dětem většina odborníků na vzdělávání. Problémem ale je, že k technické výchově školáků chybí kvalitní metodické podklady. V Olomouci teď právě takový metodický materiál pro učitele mateřských a prvního stupně základních škol připravili. Metodickou příručku a pracovní listy vytvořili pracovníci Centra ekologických aktivit Sluňákov v rámci Místního akčního plánu II, vzdělávání v Olomouci (dále jen MAP).

Olomouc: Školáci potřebují k rozvoji manuální zručnosti kvalitní program
Foto: olomouc.cz
Popisek: Olomoucká radnice

„Jedná se o velmi žádaný projekt, díky kterému se děti z olomouckých mateřských škol a prvního stupně základní školy učí manuální zručnosti a rozvíjí vztah k rukodělným činnostem“ vysvětluje Karel Konečný, náměstek olomouckého primátora, odpovědný za oblast školství. V Olomouci, respektive na Sluňákově, vznikl unikátní projekt „Zručnost, zrozená z kouzla materiálů“. Jedná se o komplex workshopů pro pedagogy, doplněný novou metodickou příručkou a pracovními listy s výstižným názvem Ruce těší rukodělnost. Obecným cílem programu je podpora polytechniky, tvořivosti a zručnosti dětí. Prakticky jde o to, že učitelé dostanou srozumitelné a ověřené návody a výukové aktivity, jak děti tvořivě seznamovat s prací se dřevem, kovem, textilem a dalšími materiály a vést je k budoucí samostatnosti.

První workshopy už proběhly na začátku listopadu, další jsou naplánované na začátek příštího roku. Pedagogové si premiérové workshopy i vytvořené učební materiály velmi chválí, protože učitelům i dětem dosud taková základní praktická výchova ke zručnosti chyběla. „Seminář bych dala "povinný" pro všechny pedagogy na základních školách, běžných i speciálních. Děkuji i za poskytnutý materiál, který rozhodně využijeme při tvoření s dětmi,“ vzkazuje Michaela Bočková, učitelka ze základní školy pro sluchově postižené. Podobně kurz a učebnici hodnotí i další učitelé.

Jak pedagogové dodávají, nic dětem ve vztahu k technickým tématům nenahradí osobní a „vlastnoruční“ zkušenost. Potvrzuje to Katarína Greplová, učitelka Základní školy Hálkova. „Absolvovala jsem už dříve projektový den, který organizovalo Střediska Sluňákov ve spolupráci s MAP Olomouc o netopýrech, kdy jim děti samotné vytvářely budku pro žití. Když jsem viděla, jak jsou děti nadšené z toho, že si každý zkusil práci s kladivem, vrtačkou a dalším nářadím, neváhala jsem a začala jsem i já s takto malými dětmi chodit do školních dílem a více jsme se zaměřili na rozvoj polytechnických dovedností. Děti to neskutečně baví a jsou pyšné, že se jim výrobek povede,“ říká Katarína Greplová. „Seminář mi nabídl vnímání polytechniky v širších souvislostech, odnesla jsem si mnoho nápadů do výuky obecně, spoustu námětů na práci s dětmi, metodiku, a hlavně jsme si vyzkoušeli mnoho výrobků sami. Setkali jsme se i s možnými úskalími při výrobě, takže víme, co se žákům nemusí dařit a jak jim pomoci.“

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Zbyněk Stanjura byl položen dotaz

Dostupné bydlení

Když je pro vás takovou prioritou, proč jste to víc neřešili už teď? Nebo podle vás jste udělali maximum a to, že není bydlení nebo je pro většinu lidí nedostupné je výsledek? Já už mám dojem, že vy politici o dostupném bydlení jen mluvíte a problém narůstá!

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zlín: Šmoulí město čeká demolice

19:44 Zlín: Šmoulí město čeká demolice

Osud lokality na zlínském sídlišti Jižní Svahy, známé dosud jako „Šmoulí město“, se naplnil.