Pardubice: Lidem se po karanténě zpět do trolejbusů nechce

19.06.2020 15:34

Život v Pardubicích se po rozvolnění opatření proti šíření koronavirové infekce vrací postupně k normálu. Lidé jsou však stále opatrní, což je patrné také na intenzitě automobilového provozu.

Pardubice: Lidem se po karanténě zpět do trolejbusů nechce
Foto: pardubice.eu
Popisek: Pardubická radnice

Z grafu vývoje intenzit dopravy vzniklého na základě dat z dlouhodobého sledování dopravy, který pro město zpracovala Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice, jasně vyplývá, že oproti období před pandemií narostla individuální automobilová doprava ve městě v průměru téměř o 10 procent.

„I pouhým okem je patrné, že vozy městské hromadné dopravy dnes nejsou tak plné, jako byly třeba na počátku března. Jistý vliv na tom mají školy pracující stále v omezeném režimu. Lidé ale také volí raději osobní automobilovou dopravu, a ta, i přes doznívající koronavirová omezení, dosahuje již vyšších intenzit než před pandemií. To není pro Pardubice právě nejlepší zpráva,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu Petr Kvaš. Z grafu je patrné, že zatímco v prvním kvartále roku zachytily kamery na 10 sledovaných profilech města v pracovní dny okolo 80.000 automobilů, v současné době denní průjezd aut tuto hodnotu převyšuje a často se blíží až ke 100.000 vozidel v době mezi 8 a 16 hodinou. Z grafu lze vyčíst například i to, že v době koronavirové krize klesla automobilová doprava v průměru o 30procent.

„Toto jsou v podstatě první výsledky analýzy dat, která nám od letošního roku poskytuje městský kamerový systém využívající 14 kamer s funkcí automatického načítání registrační značky (RZ) vozidel. Kromě využití Policie ČR při pátrání po vozidlech tak máme první konkrétní výsledky o intenzitě dopravy ve sledovaných profilech“ vysvětlil náměstek Kvaš.Docent Josef Bulíček z Katedry technologie a řízení dopravy potvrdil, že takto rozsáhlá a komplexní databáze dat o pohybu vozidel je v rámci měst České republiky unikátní. Dále doplnil, že přinese i cenný a potřebný podklad pro výuku a výzkum na Dopravní fakultě. Kromě vnějších vlivů je i na již provedené analýze například dobře patrný dopad uzavírky I/36 v ulici Kpt. Jaroše na provoz v centrální části města. Studenti tak budou moci vnímat dopravní situaci v souvislostech.

graf

Tato data jsou a budou důležitá pro systém chytrého řízení dopravy, s jehož budováním město začalo a který by měl být hotov do konce tohoto roku. Data, která byla poskytnuta Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice, jsou pseudonymizována. To znamená, že z nich nelze vyčíst registrační značku, ani jiné osobní údaje.

Možné je ale provádět užitečné analýzy dopravních proudů a navrhovat dopravní opatření vedoucí ke zvýšení plynulosti dopravy ve městě, a to je úlohou a cílem spolupráce fakulty a města. „Mně osobně dlouhodobá analýza překvapila rozložením dopravy v průběhu dne. Domníval jsem se, že ranní špička vrcholí kolem osmé hodiny, ale z pohledu dlouhodobého sledování je zřejmé, že je delší než odpolední a vrcholí kolem 10:00. Odpolední špička pak kolem 15:00 a do 18:00 poklesne intenzita dopravy o 30 procent. To může být dobrým vodítkem i pro motoristy, kteří si své cesty mohou plánovat do volnějších časů,“ řekl Kvaš.

Město bude podle něj spolupráci s Dopravní fakultou dál rozvíjet a s jejími odborníky hledat řešení dopravních problémů ve městě. V nejbližší době chce díky ní získat například informace o tom, jakým dílem se na intenzitě osobní automobilové dopravy v Pardubicích podílí doprava tranzitní i jak je nejčastěji směřována. „Pro fakultu zase mohou být naše data skvělým zdrojem informací pro studium, ale i vědu a výzkum. Bylo by škoda existence fakulty v Pardubicích nevyužít,“ míní náměstek Kvaš.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Plzeň: Slavnosti svobody omezí provoz ve městě

10:29 Plzeň: Slavnosti svobody omezí provoz ve městě

Během Slavností svobody, které se konají od 3. do 6. května, bude v centru Plzně omezený provoz. Náv…