Prostějov: Od roku 2023 všichni podnikatelé s datovou schránkou

31.10.2022 16:02 | Tisková zpráva

Pokud datovou schránku nechtějí, musí mít do konce roku 2022 zrušené oprávnění k podnikání.

Prostějov: Od roku 2023 všichni podnikatelé s datovou schránkou
Foto: prostejov.eu
Popisek: Prostějov

Od 1. 1. 2023 dochází na základě změny zákona č. 300/20008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, k automatickému zřízení datových schránek všem podnikajícím fyzickým osobám a právnickým osobám, které jsou zapsané v zákonem stanovené evidenci nebo rejstříku, a dosud datovou schránku nemají. Takovou evidencí je např. živnostenský rejstřík nebo evidence zemědělského podnikatele.

Jaké jsou výhody datové schránky?

  • Prostřednictvím datové schránky může podnikatel elektronicky komunikovat s úřady, přičemž je dostatečně prokázána jeho identita, neboť do konkrétní schránky se může přihlásit jen osoba s jedinečnými přístupovými údaji. Nemusí tedy vyřizovat certifikát pro ověřený elektronický podpis.

  • Podnikatel ušetří na poštovném, zřízení a používání datové schránky je zdarma. V některých případech navíc platí pro elektronická podání i sleva na správním poplatku ve výši 20 %.

  • Prostřednictvím datové schránky je možné učinit podání z domova nebo z kteréhokoli místa na světě a podnikatel není omezen úředními hodinami instituce. 

  • Po odeslání zprávy je podání doručeno orgánu veřejné moci.

  • Instituce mají povinnost přednostně doručovat do datové schránky podnikatele, pokud dokument ze zákona nemusí být doručován jiným způsobem, tudíž není nutné chodit na poštu. 

  • Datová zpráva může být použita jako důkazní prostředek, ve schránce je uchována po dobu 90-ti dnů. 

  • Administrací datové schránky lze pověřit i jinou osobu (příbuzného, účetní apod.).

  • S přístupovými údaji se lze přihlásit do informačních systémů správy sociálního zabezpečení a finanční správy, zjišťovat údaje o stavu účtu a podávat povinná přiznání.

  • Výpisy z veřejných a neveřejných rejstříků a registrů lze získat zdarma do své datové schránky. 

  • Lze povolit i příjem poštovních datových zpráv pro komunikaci se soukromoprávními subjekty (banky, pojišťovny, dodavatelé energií, další podnikatelé). 

 

Bude podnikateli zřízena datová schránka, i když oznámil na živnostenském úřadě přerušení provozování živnosti, tzn. v současnosti aktivně nepodniká?

Datová schránka bude zřízena i podnikatelům, kteří mají přerušenou živnost nebo přerušené zemědělské podnikání nebo dlouhodobě nevyvíjejí aktivní podnikatelskou činnost. Pokud jsou zapsáni v živnostenském rejstříku nebo v evidenci zemědělského podnikatele, pak budou mít ze zákona datovou schránku, kterou nebudou moci z vlastní vůle zneplatnit/zrušit.

Může podnikatel znepřístupnit nebo zrušit datovou schránku v průběhu podnikání?

Protože je schránka zřízena ze zákona, pak během podnikání nelze zrušit datovou schránku podnikatele, ani ji držitel nemůže znepřístupnit. K vlastnímu zrušení datové schránky dochází uplynutím 3 let od znepřístupnění datové schránky z důvodu úmrtí fyzické osoby či výmazu ze zákonem stanovené evidence. 

Podnikatel má vydaný průkaz k podnikání (živnostenský list, koncesní listinu, výpis ze živnostenského rejstříku, osvědčení zemědělského podnikatele), ale dlouhodobě nepodniká, nechce využívat datovou schránku, může zabránit jejímu zřízení?

Pokud požádá o zrušení oprávnění k podnikání (o vyřazení nebo výmaz z evidence) a v této věci bude rozhodnuto do konce roku 2022, pak mu datová schránka nebude automaticky ze zákona zřízena.  

Jak dlouho trvá zrušení živnostenského oprávnění? 

O zrušení živnostenského oprávnění je možno požádat kterýkoli obecní živnostenský úřad v ČR, není nutno to řešit na živnostenském úřadě příslušném dle bydliště nebo sídla.

Pokud při osobním podání žádosti není prostor pro to, aby úřad vydal rozhodnutí o zrušení oprávnění tzv. na počkání, kdy se následně na místě vzdá žadatel práva na odvolání a rozhodnutí nabyde právní moci, pak úřad má na vydání rozhodnutí lhůtu max. 30 dnů, a teprve po oznámení rozhodnutí začíná běžet 15-ti denní lhůta pro odvolání. A až poté nabývá rozhodnutí o zrušení oprávnění právní moci a dochází k zániku oprávnění. Pro zrušení oprávnění není rozhodující datum podání žádosti o zrušení, ale datum nabytí právní moci rozhodnutí. S tím je nutno počítat. Obecní živnostenský úřad upozorňuje na to, že v samotném závěru roku kapacita úřadu bude omezená. Proto není vhodné ponechávat případné zrušení oprávnění na poslední chvíli, kdy nebude možno z objektivních důvodů zaručit to, že dojde k zániku oprávnění do konce roku 2022.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

střelba na FF

Dobrý den, kdy bude ukončeno vyšetřování střelby na FF? Netrvá vyšetřování nějak dlouho? A druhá věc, co mě zajímá je, zda stát nějak odškodnil nebo odškodní rodiny obětí? Já netvrdím, že za to stát může, ale je to to nejmenší, co můžete udělat.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihlava: Volač a Klikač okrádají Česko

22:28 Jihlava: Volač a Klikač okrádají Česko

Přednáška zaměřená na ochranu před digitálními útoky se uskuteční v kině Dukla Jihlava ve středu 29.…