Prostějov: Před sedmdesáti lety byla otevřena nová budova hlavního vlakového nádraží

22.12.2022 17:57 | Tisková zpráva

Objekt byl slavnostně otevřen 21. prosince 1952. Byl postaven v letech 1947–1952 v Janáčkově ulici č. 2, č.p. 3159 a stal se nejmonumentálnější poválečnou stavbou inspirovanou tvorbou třicátých let.

Prostějov: Před sedmdesáti lety byla otevřena nová budova hlavního vlakového nádraží
Foto: prostejov.eu
Popisek: Prostějov

Nachází se v místech původní nádražní budovy z roku 1869 zničené při bombardování na konci druhé světové války. Slučoval v sobě funkce provozně-administrativní, veřejné i ubytovací. 

Jednotlivé části byly propojeny. Od západu je umístěna třípodlažní část restaurační a hotelová. Ve středu dominuje vysoká odbavovací hala, na kterou navazuje zleva administrativně - provozní část. V exteriéru je propojení vyjádřeno železobetonovým přístřeškem na sloupech, který uzavírá ozeleněné atrium. Původně byl projektován podúrovňový přístup k nástupištím, k realizaci však nedošlo. Komplex je výtvarně dotvořen monumentální plastikou umístěnou v levé části průčelní nádražní haly od akademického sochaře Vladimíra Navrátila.

Autor projektu Ing. arch. Jaroslav Votruba z Prahy našel inspiraci také u protilehlých Neherových domů ak. arch. Antonína Navrátila v Janáčkově ulici. Dokladem toho je cihlově červený lícový obklad stavby.

Z technického hlediska se jedná o monolitickou železobetonovou, částečně prosklenou konstrukci. Původně byl vypracováním projektu ředitelstvím drah v Brně pověřen Ing. arch. Žalman. Předložil tři alternativy. Protože se však město při jejich posuzování neshodlo s Ministerstvem dopravy, navrhl Městský národní výbor jako projektanta ak. architekta Antonína Navrátila. Ten však odmítl ze zdravotních důvodů. Město potom navrhlo pověřit vypracováním plánů prof. Ing. arch. Bohuslava Fuchse. Ministerstvo však na tento návrh nereagovalo a zadalo projekt bez předběžného schválení Městským národním výborem Ing. arch. Otrubovi.

Současně se měl řešit také přednádražní prostor. Návrh vypracoval prof. dr. Ing. arch. Adolf Liebscher. S tím opět ministerstvo nesouhlasilo. Koncem roku 1947 nakonec přece jen došlo k dohodě (přispěla k tomu také účast architektů Kumpošta a Liebschera na jednáních). Přednádražní prostor ale nebyl dořešen v podstatě dodnes.

Součástí projektu byly také dva obytné domy pro zaměstnance drah (realizovány v roce 1956, Janáčkova 6, 8). Rozšířena byla také budova pošty (Janáčkova ulice 4).

Na začátku tisíciletí prošel objekt výraznou modernizací. V odbavovací hale vzniklo nové zázemí pro zaměstnance a cestující, čekárna a informační služby.

Správa železnic připravuje na období let 2025 – 2026 komplexní rekonstrukci hlavního nádraží v Prostějově Její součástí budou nová nástupiště s mimoúrovňovým a bezbariérovým přístupem a výstavba podjezdu ve Vrahovické ulici.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

porodnost

Paní Schillerová, nemyslíte, že alfou a omegou zvýšení porodnosti je kromě toho, co píšete hlavně zvýšení životní úrovně občanů ČR a zvýšení mezd? A jestli si to myslíte, máte i plán, jak toho docílit? A co jste proto udělali dosud - třeba za období, kdy jste byli ve vládě a třeba vy sama jste byla ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihlava: Město podpořilo pacienty s roztroušenou sklerózou

7:37 Jihlava: Město podpořilo pacienty s roztroušenou sklerózou

Na parkánu v ulici Hradební ode dneška rostou slunečnice. Zástupci vedení města, neziskové organizac…