Nutno říci, že je se stavbou Krejcarové lávky spjato hodně práce, samozřejmě té fyzické, ale bohužel i té administrativní. A k tomu více informací níže v odpovědích. Město prodloužení stavby trápí a po celou dobu stavby jedná ve snaze stavbu urychlit.
Proč nebyla stavba konzultována s veřejností?
Architektonický návrh lávky vznikl již v roce 2012 a jeho zpracování zadalo město Sokolov. Byl zpřístupněn veřejnosti na internetových stránkách města a byl připomínkován nezávislým projektantem. Na internetových stránkách města jsou postupně zveřejňovány všechny připravované projekty a lze k nim zasílat konstruktivní připomínky.
Hlasoval/a byste jako poslanec/poslankyně pro vyslovení nedůvěry vládě?Anketa
Kdo vybral zhotovitele? Jsou ve smlouvě pokuty?
Veřejnou zakázku na zhotovitele stavby realizovalo Ministerstvo financí ČR a vyhrálo ji sdružení firem SMP CZ, a.s. (od 1. 7. 2022 Stavby mostů, a.s.) a LEMONTA, s.r.o. Realizační smlouva sankce samozřejmě obsahuje vč. výčtu případů, kdy mají být uplatněny, nicméně zhotovitel žádnou povinnost vyplývající ze smlouvy zatím neporušil a termín dokončení je řádně prodlužován v jednotlivých dodatcích.
Proč to nedělají firmy z okolí?
Jak již bylo uvedeno, jedním ze zhotovitelů je místní firma LEMONTA, s.r.o. U veřejných zakázek obecně nelze zhotovitele vybírat podle jeho sídla, neboť by se jednalo o diskriminační a neodůvodnitelný požadavek. U většiny zakázek totiž nemá sídlo vliv na to, zda daný dodavatel je schopen danou zakázku realizovat či nikoliv. Zhotovitel při realizaci díla využívá místní a regionální řemeslníky jako poddodavatele.
Kdo stavbu financuje?
Realizace je hrazena z programu „Řešení ekologických škod vzniklých před privatizací těžebních hnědouhelných společností v Ústeckém a Karlovarském kraji“ (používá se často i výraz 15 ekomiliard). Město Sokolov hradí tzv. nezpůsobilé náklady, což je např. veřejné osvětlení. Tento program lze, zjednodušeně řečeno, využít pouze na území, kde probíhala těžba, nebo výjimečně i k náhradě věcí těžbou dotčených, proto je jeho využití značně omezeno a nelze ho využít např. na stavbu parkoviště či dětského hřiště.
V Sokolově již bylo z tohoto programu úspěšně realizováno několik projektů, jako je zatopení lomu Gsteinigt, revitalizace areálu Bohemia, cyklostezky podél řeky Ohře. V současné době je z programu hrazena ze 100 procent oprava Antonínského mostu přes řeku Ohři a zároveň se připravuje žádost o financování zasíťování pozemků na výstavbu rodinných domů na Jižním lomu.
Pokud sečteme finanční podporu na již realizované projekty a na projekty v realizaci, dostaneme se na částku více než čtvrt miliardy, kterou město Sokolov již z tohoto programu úspěšně vyčerpalo nebo čerpá.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV