Šumperk: Autobusové nádraží otvírá 18. ledna

10.01.2021 14:56

Výstavba moderního autobusového nádraží v Šumperku finišuje. V současné době probíhá kolaudační řízení. První autobus z nového nádraží vyjede v pondělí 18. ledna 2021.

Šumperk: Autobusové nádraží otvírá 18. ledna
Foto: Archiv autora
Popisek: Šumperk, pohled z radniční věžě

Původní autobusové nádraží v Šumperku bylo postaveno v akci „Z“ v roce 1975. Prakticky v nezměněné podobě terminál fungoval do ledna roku 2020. Příprava současné rekonstrukce začala v roce 2014. Samotná realizace byla zahájena v květnu 2019. V polovině ledna 2020 byl provoz nádraží přemístěn na Jeremenkovu a Fialovu ulici, dopravní režim musel být změněn i v okolí náhradních nástupišť.

„Všem občanům města a cestujícím děkuji za trpělivost. Jsem si vědom toho, že náhradní autobusové nádraží bylo zátěží pro cestující i okolní dopravu. Proto jsem velmi rád, že se z provizoria můžeme již za několik dnů vrátit zpět. Lidé se mohou těšit na moderní nádraží, vybavené chytrými technologiemi, které budou sloužit hlavně cestujícím. Jsem rád, že i přes omezení spojená s epidemií se nám podařilo splnit původní plán a dokončit rekonstrukci autobusového nádraží, včetně stavby parkoviště a cyklověže, ještě v roce 2020,“ řekl starosta Šumperka Tomáš Spurný.

V rámci projektu rekonstrukce autobusového nádraží byla postavena nová výpravní budova, jejíž přízemí je určeno pro veřejnost. Cestující zde budou moci využívat čekárnu, informační kancelář i sociální zázemí. Vnitřní prostory jsou klimatizované a pokryté wifi signálem. Ve zbytku budovy bude zázemí pro řidiče a správu nádraží. Výhodou při stavbě bylo použití modulárního systému CUBESPACE. Instalace tohoto systému je možná v jakémkoli ročním období a samotná hrubá stavba celé budovy trvala pouze dva dny.

Přístřešky autobusových zastávek mají zelené střechy s extenzivní výsadbou. Porost vysoký přibližně 60 centimetrů, tedy intenzivní typ zelené střechy, je na zastávce městské hromadné dopravy s logem města. Nádraží hlídá socha Merkura, ochránce cestujících.

Anketa

Jaký trest navrhujete pro podniky a živnostníky, kteří mají otevřeno navzdory zákazům?

hlasovalo: 14311 lidí

„Udělali jsme maximum pro pohodlí a komfort cestujících. Celý prostor nádraží je bezbariérový, do projektu byly přidány smart funkcionality, významně posílena byla také zeleň. Cestující mají k dispozici nabíječky na mobil, wi-fi připojení, které je součástí bezplatné městské sítě wi-fi hotspotů, mobiliář doplnily chytré lavičky, nástupiště osvětlují chytré lampy, které reagují na pohyb. Chybět nebude ani sofistikovaný informační systém pro cestující či parkovací systém, který bude informovat o naplněnosti odstavných ploch,“ vyjmenoval místostarosta města Jakub Jirgl.

Rozsáhlou rekonstrukcí prošel také prostor u vlakového nádraží. Vzniklo zde nové veřejné parkoviště pro osobní automobily, cyklověž pro 118 kol a odstavná plocha pro autobusy. Nový povrch získala i Jesenická ulice, která revitalizovanou oblast protíná.

Investory výstavby přestupního terminálu je město Šumperk ve spolupráci se společností ČSAD Ostrava ze skupiny OSTRA. Společnost ČSAD Ostrava financovala novou výpravní budovu. O výstavbu nádraží se postarala Společnost Terminál Šumperk, což je sdružení brněnských firem IMOS, a.s. a PSN DS a.s.

Historie:

  • 1949 - První vize o budování terminálu
  • 1971 – 1972 - tvorba projektu
  • 1973 – 1975 – stavba formou „Akce Z“, cena 3,4 mil. Kč
  • Květen 2014 – architekt David Průša (PLATFORMA ARCHITEKTI s.r.o.) zpracoval studii „Modernizace autobusového nádraží Šumperk“, objednatel: ČSAD Ostrava, a.s.
  • Listopad 2014 – firma Knesl + Kynčl s.r.o. zpracovala studii „Územní studie Jesenická“, objednatel: Město Šumperk
  • Říjen 2015 - studii „Terminál Šumperk – dopravní připojení“ zpracoval: Cekr CZ s.r.o. objednatel: Město Šumperk
  • Srpen 2016 – únor 2017 - zpracování koncepční urbanisticko - dopravní studie „Přednádražního prostoru autobusového a vlakového nádraží“, zpracovatel: Platforma architekti s.r.o. a Cekr CZ s.r.o., objednatel: Město Šumperk
  • Březen 2017 – listopad 2018 - zpracování projektových dokumentací a výkon inženýrských činností - zpracovatel: Cekr CZ s.r.o., objednatel: Město Šumperk
  • Září 2017 – podání žádosti - 73. výzva IROP „Výstavba a modernizace přestupních terminálů II“
  • Leden 2019 až květen 2019 - výběrové řízení na zhotovitele stavby, podány nabídky 4 uchazeči
  • Květen 2019 – podpis smlouvy se zhotovitelem stavby „Společnost Terminál Šumperk“ – společníci IMOS Brno, a.s. a PSN DS a.s.
  • Červen 2019 – stavba začala
  • Leden 2020 – přestěhování nástupišť na ulice Fialova a Jeremenkova
  • Prosinec 2020 – Dokončení stavby, zahájení kolaudačního řízení
  • 18. leden 2021 – Návrat cestujících na zrekonstruované autobusové nádraží

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kopřivnice: RunTour odstartuje již tuto sobotu

22:09 Kopřivnice: RunTour odstartuje již tuto sobotu

V sobotu 27. dubna se v Kopřivnici poběží RunTour! Do rodiště Emila Zátopka přiláká elitní vytrvalce…