Valašské Meziříčí: Parní lokomotivě Matěj hrozí konec, město chce přispět k její záchraně

05.02.2019 13:07

Vyrobena byla v roce 1948, rok 2019 může být jejím posledním. Lokomotivě Matěj končí po 18 letech technická způsobilost kotle.

Valašské Meziříčí: Parní lokomotivě Matěj hrozí konec, město chce přispět k její záchraně
Foto: Redakce
Popisek: Náměstí ve Valašském Meziříčí

Náročná oprava, která by lokomotivu 433.002 vrátila na koleje, půjde zřejmě do milionů korun. Současný vlastník tyto peníze nemá. Pomoci by proto mohly města, kam Matěj pravidelně zajíždí.
V lokomotivním depu ve Valašském Meziříčí se Matěj objevil v roce 1983. Lokomotiva zde měla sloužit jako vytápěcí kotel. Rok na to se začalo uvažovat jejím o znovuzprovoznění. K tomu došlo v roce 1986 a od té doby se Matěj pravidelně zúčastňuje zvláštních jízd na Valašsku, ale i na jiných tratích v republice. S krajem je tak velmi pevně spjat.

„Vidím, jakou lokomotiva dokáže udělat radost, když se objeví na trati. Dospělí i děti nám mávají. Nejde přitom jen o jízdu. Pravidelně děláme exkurze pro žáky škol i školek přímo v depu,“ konstatoval Jiří Dobiáš, jednatel Valašské společnosti historických kolejových vozidel, která se o Matěje ve Valašském Meziříčí stará. Členové spolku se lokomotivě věnují 3-4 dny v týdnu ve svém volném čase.

I díky tomu v loňském roce odjezdila lokomotiva bez problémů 2064 kilometrů. Nyní Matěj stojí v depu kvůli nezpůsobilosti kotle. Zapotřebí bude jeho oprava. Jak náročná bude, určí až komplexní odborná prohlídka. Může jít o miliony korun. Ty ale vlastník lokomotivy, Národní technické muzeum, nemá.

„Potřebujeme odborný posudek, který jasně stanoví cenu opravy. Sice nemůžu hovořit za kolegy ze Vsetína, Rožnova nebo dalších obcí, ale věřím, že všichni ve svých rozpočtech najdou prostředky, které Matěje udrží v provozu i v dalších letech,“ uvedl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek s tím, že se pokusí prověřit i případné dotační tituly.

Připravenost participovat na opravě Matěje už vyjádřil i hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

20:27 Aš: Linka z Aše do Selbu a zpět od 13. května

Autobusové spojení mezi Aší a německým Selbem začne fungovat od pondělí 13. května 2024.