Veřejné zakázky v Jablonci jsou transparentnější

30.03.2012 16:21

Velký skok kupředu udělalo v roce 2011 město Jablonec nad Nisou na poli veřejných zakázek.

Veřejné zakázky v Jablonci jsou transparentnější
Foto: VolbyJablonec.cz
Popisek: Silueta Jablonce nad Nisou

Prvním krokem byla změna v organizaci úřadu v dubnu loňského roku, kdy došlo ke sloučení právního oddělení a oddělení veřejných zakázek. Nově vzniklé oddělení právní a veřejných zakázek je přímo podřízeno tehdy starostovi dnes primátorovi města. Ve stejné době byla také radou města vydána směrnice, která zpřísnila pravidla pro zadávání veřejných zakázek.

Změna směrnice

Směrnicí došlo ke snížení limitu, ve kterém je možné zadat veřejnou zakázku přímo, na 100 tisíc korun. Nově se zástupcem zadavatele (rady města) stali jednotliví vedoucí odborů, kteří jsou odpovědní za další průběh plnění. To umožnilo efektivnější kontrolu nad procesem výběru ekonomicky nejvhodnějšího dodavatele s ohledem na budoucí plnění zakázky. Nová směrnice v neposlední řadě nastavila přísná pravidla pro účast v hodnotících komisích, kde se v průběhu roku vystřídali všichni zastupitelé bez rozdílu příslušnosti k politické straně, koalici nebo opozici. Krom zastupitelů v komisích pravidelně zasedají členové Okresní hospodářské komory.

Změna procesu administrace

Veškeré zakázky města Jablonec nad Nisou jsou oznamovány na serveru www.verejnyportal.cz. Obecně se změnil proces administrace veřejných zakázek s důrazem na transparentnost a zvýšení možnosti kontroly ze stran dodavatelů, zastupitelů i občanů. Zastupitelé navíc dostávají každý týden podrobné informace o stavu veřejných zakázek a veškeré smlouvy, které město Jablonec nad Nisou uzavře, jsou v elektronické podobě ukládány do systému Ginis s příznakem veřejné tak, aby byly okamžitě k dispozici všem úředníkům, zastupitelům a na vyžádání i občanům města.

„Efektivní provázání agendy právního odd. a odd. veřejných zakázek výrazně zrychlilo a zjednodušilo procesy kontroly a přípravy smluv. Průměrná doba administrace veřejné zakázky se zkrátila o 5 týdnů, ačkoli oproti minulým letům přibyla agenda zakázek v hodnotě 100-199 tisíc korun. Místo dřívějších tří pracovníků pracuje na úseku veřejných zakázek pouze jeden, který je díky organizačním změnám a využití informačních technologií schopen pokrýt veškerou agendu, říká vedoucí odd. právního a veřejných zakázek Mgr. Robert Musil.

V důsledku lepší informovanosti a otevřenosti systému se zvýšil počet podaných nabídek o 72% v průměru na zakázku, což samozřejmě přispívá ke zlepšení ekonomického prostředí a zvýšené konkurenci.

Nově zavedeme „expertní zakázky“

V budoucnu dojde k dalším podstatným změnám zejména na poli tzv. expertních zakázek. Vše je také připraveno k tomu, aby při stavebních zakázkách bylo díky novému přístupu možno soutěžit dodávky v celém komplexu, který zajistí kontinuitu stavby od procesu návrhu až po její dokončení. Významnou roli při zastoupení města v kontrolních činnostech jako např. stavební dozor, hrají experti. Vznikne proto seznam odborníků. Podmínky pro zápis na seznam budou maximálně kopírovat základní zásady zadávání veřejných zakázek a budou zveřejněné na webu města. Na základě obecně uznávaných ceníků pak hodnotící komise vybere experta s ekonomicky nejvýhodnější nabídkou plnění poptávaných činností.

Dostatek informací přináší pocit jistoty

„Neustále se snažíme zdokonalovat způsob elektronické komunikace. Abychom dosáhli co nejefektivnějšího způsobu zveřejňování co největšího množství informací o procesu zadávání veřejných zakázek, vyvinul náš webmaster unikátní webovou aplikaci úřední desky na stránkách města, kterou spustíme od dubna a která obsahuje samostatný modul veřejných zakázek,“ prozrazuje primátor Beitl.

Nový modul umožní kromě zveřejňování procesu v reálném čase i dálkový přístup všech zájemců. Mailingový list umožní registrovaným uživatelům získávat aktuální informace o vyhlášeném výběrovém řízení a o jeho průběhu přímo do e-mailu. Celý systém bude zabezpečen časovými zámky, aby nebylo možné informace jakkoli upravovat nebo ponechat na webu jen určitou dobu atp.

„Doufám, že nově nastolený trend v přístupu k veřejným zakázkám udrží a snad i překoná evropský standard a věřím, že povede nejen k vyšší efektivitě veřejné správy, ale hlavně ke spokojenému životu obyvatel města,“ uzavírá primátor města Petr Beitl.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mestojablonec.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Otrokovice: V přístavišti na Baťově vznikl nový grill point, v provozu bude od května

16:14 Otrokovice: V přístavišti na Baťově vznikl nový grill point, v provozu bude od května

Praha, Brno, Bratislava a nyní i Otrokovice mají kvalitní veřejný elektrický kontaktní gril. Novinku…