Vsetín: Sousedíkova Slovenská strela je opět na kolejích

20.02.2021 14:56 | Zprávy

Je to téměř dva a půl roku, co byla zahájena celková rekonstrukce unikátní Sousedíkovy rychlíkové lokomotivy Slovenská strela - jediné ze dvou vyrobených kusů, která se dochovala v kopřivnickém muzeu. Na tomto projektu se výrazně podílela i firma MEZ opravna Vsetín, s. r. o. V nejbližších dnech bude celá rekonstrukce ukončena a tento technický skvost najde své místo v nově vybudovaném objektu muzea v Kopřivnici.

Vsetín: Sousedíkova Slovenská strela je opět na kolejích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dolní náměstí ve Vsetíně

Právě pracovníci MEZ opravny Vsetín poskytli redakci Vsetínských novin informace o průběhu záchrany této technické památky, u jejíhož vzniku stál ve 30. letech 20. století „moravský Edison Josef Sousedík“. Po převozu torza Slovenské strely do ČMŽO v Přerově v říjnu 2018 se rozjela akce na výběr kooperujících firem. Vsetínská MEZ opravna byla vybrána na opravu elektromechanického pohonu, a to pro své dlouholeté zkušenosti při opravách trakčních strojů a elektrovýzbroje lokomotiv, ale i proto, že právě Vsetín byl původním místem vzniku pohonu této lokomotivy.

V listopadu 2018 oba pohony dorazily na Vsetín ve značně zdevastovaném stavu. Při demontážích bylo následně rozhodnuto nechat zrepasovat mechanický převod s volnoběžkou ve specializované firmě Machač motors v Kopřivnici. Trakční motor i generátor bylo nutno kompletně převinout. S nelehkým úkolem se popasovali pracovníci navijárny, pánové Bláha, Palubják a Smolík. „Především to bylo chybějící dokumentací a improvizací při nutnosti náhrady již neexistujících materiálů a neschopnosti i světových firem tyto komponenty vyrobit,“ uvedl Vladimír Hrbas z MEZ opravny s tím, že vše se podařilo, přičemž velký kus práce odvedla další valašská firma, Cebes Brumov. Ta vyrobila dokonalé náhrady původních komutátorů a sběrných ústrojí. Další vsetínská firma, G&EM, nahradila původní lamely elektromagnetické spojky. Demontáží a montáží obou pohonů byl pověřen zkušený pracovník opravny Martin Vlček, který se podílel i na následných montážích pohonů na podvozky lokomotivy.

Slovenská strela

„A abychom vyhověli památkářům z hlediska původního vzhledu pohonu, oslovili jsme firmu Sedlářství Češek z Ratiboře, která provedla obšití vývodních kabelů koženou ochranou,“ pokračoval Hrbas. Po zkouškách motorů a generátorů byl pohon kompletován a předán na zkušebnu k závěrečným zkouškám provedeným v lednu a únoru 2020. „Byli jsme nervózní, zda renovované motory, generátory a celý pohon dosáhnou stejných parametrů jako původní pohony z roku 1936. A dobrá věc se opravdu podařila,“ dodal Hrbas.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

NATO

Dobrý den, já si také myslím, že je pro nás členství v NATO zásadní, ale jak se postavíte k požadavku, který je prý už schválen, abysme do společné obrany dávali 5% HDP? A když tak neučiníme, můžeme být vyloučeni nebo co se stane? Děkuji Hrubá

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc: Nová stezka spojuje město a Štěpánov

20:36 Olomouc: Nová stezka spojuje město a Štěpánov

Nová cyklostezka propojuje Olomouc se Štěpánovem. Úsek dlouhý 5,4 kilometru vede podél železničního …