Namísto mediálních výkřiků by vláda měla co nejdříve zahájit seriózní diskusi nad podobou přijímacích zkoušek a maturit. Revizi přijímacích zkoušek a státní maturity MŠMT prozatím poměrně úspěšně oddaluje a situaci z hlediska zajištění systémovosti dlouhodobě neřeší.
Nízká úspěšnost žáků u přijímacích zkoušek na střední školy stejně jako i neúspěch u státní maturitní zkoušky signalizuje problém, jehož řešení nespočívá v „ošetřování“ následků, ale v léčení příčin. Zavádění restriktivních opatření v podobě minimální bodové hranice situaci nijak nevyřeší. Ta naopak mohou být z dlouhodobého hlediska kontraproduktivní. Obdobná opatření by totiž mohla poměrně snadno vést k nárůstu nerovného přístupu ke vzdělání a omezit sociální mobilitu ve společnosti.
Namísto tvrdých a plošných opatření, která srazí dospívajícího člověka dřív, než zjistí, jaké povolání by chtěl vykonávat, žádám o účinnější diagnostiku příčin neúspěšnosti. Každý rok provázejí přijímací zkoušky i státní maturity diskuse o obsahových a často se opakujících chybách. Revize nastavení testů by měly zohlednit to, co je cílem testů a přesně definovat to, co se má ověřovat a měřit. Takový systematický přístup ale ministerstvu chybí.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




