Berka (ČSSD): Jedině průmysl je schopen zajistit dostatečnou životní úroveň obyvatel. Vše ostatní je nadstavba

08.03.2017 14:05

Projev na 5. schůzi Senátu dne 8. března 2017 k Návrhu zákona, kterým se mění zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):

Berka (ČSSD): Jedině průmysl je schopen zajistit dostatečnou životní úroveň obyvatel. Vše ostatní je nadstavba
Foto: archiv starosty
Popisek: Zdeněk Berka, starosta Sokolova

Dovolte, abych i já navázal na mého předřečníka a vyjádřil se k návrhu zákona o financování regionálního školství.

Já jsem nebyl přítomen při jednání výboru, takže vlastně své stanovisko bych chtěl oznámit až zde. Ta diskuse, podle mého názoru, se netýká ani tak financování, v tom asi kolegové nevidí žádný zvláštní problém, ale týká se spíše věcí, které jsme tady již probírali v minulosti. Zejména tolik diskutovaná maturitní zkouška z matematiky.

Byl jsem loni zpravodajem novely školského zákona, ale pokud si dobře vzpomínám, tak ta diskuse se točila podle spádových obvodů mateřských školek, individuálního vzdělávání žáků 2. stupně, povinnosti přijímat děti mladší tří let do mateřských škol atd. A o té matematice tam žádná zvláštní diskuse nebyla. A přichází až teď, vlastně s úplně jiným tématem.

Tak tedy k tomu pozměňovacímu návrhu výboru pro vzdělávání. Co se týče té první části, tam jsou ty deklarované cíle vzdělávání. Domnívám se, že jsou to cíle, které jsou obecně známé a do značné míry jsou vlastně v tom vzdělávacím procesu i využívány. Otázkou je, zda je tam opravdu vtělit jako pozměňovací návrh, za cenu toho, že ten zákon se bude muset vracet do Poslanecké sněmovny. Já si myslím, že to není v tuto chvíli nutné.

Co se týče povinné maturity z matematiky okolo školního roku 2021, já s tím souhlasím. A nesouhlasím s tím pozměňovacím návrhem, který chce, aby zůstal v platnosti stávající stav. A nebo ten stav, který byl platný před tou novelou školského zákona v loňském roce. To znamená, aby byl v té povinné části český jazyk a pak volitelná matematika a nebo cizí jazyk. Proč mám takový názor?

Já sám jsem vystudoval střední odbornou školu, konkrétně Střední průmyslovou školu chemickou v Ústí nad Labem. Maturoval jsem s matematiky, a dále Vysokou školu chemicko-technologickou, kde v tom 1. ročníku jsem měl s matematikou jisté potíže, protože přece jenom ta výuka na té odborné škole nebyla tak kvalitní. Nicméně nakonec jsem – až na druhý termín – složil tu zkoušku. A mohu říct, že jako technik ve výrobě a ve vývoji v chemických závodech jsem tu matematiku dnes a denně používal. Používali ji i ostatní kolegové. I kolegové, kteří byli vlastně pouze středoškoláci. A je to doslova nutnost.

Domnívám se, že tu matematiku používají i zdánlivě v netechnických oborech. Protože vlastně tento obor proniká čím dál šířeji i do těch ostatních oblastí. Ten požadavek na povinnou maturitní zkoušku z matematiky koresponduje i s tím požadavkem Svazu průmyslu a dopravy a dalších institucí, aby tomu tak bylo, a o tom hovořil i můj předřečník.

Ta další souvislost je s tím, že tato země je a byla tradičně průmyslová a potřebuje techniky, kteří by pracovali v této oblasti. Protože průmysl je podle mě jediný schopen zajistit dostatečnou životní úroveň obyvatelstva. To vše ostatní je jakási nadstavba, která je živena tím, že někdo vytváří hodnoty a můžeme si dovolit mít jakousi nadstavbu.

Protože neexistuje žádná jiná alternativa. My přece nemáme žádné zvláštní nerostné bohatství. My nemůžeme být živi z cestovního ruchu. Nebo my se nemůžeme stát zemí, kde se usadí banky a budeme daňovým rájem. Pro nás je jedinou alternativou, abychom pokračovali v té dobré tradici, kterou jsme měli, a k tomu potřebujeme dostatečný kádr lidí.

Úroveň matematiky nebo matematické gramotnosti na středních školách se neustále zhoršuje. To dokládá zpráva České školní inspekce. Já sám jsem byl zpravodajem této zprávy. Dá se říct, že podmínky na středních školách jsou vytvořeny velice dobré, to prostředí, vybavení škol, učitelský sbor, který je kvalifikovaný, aprobovaný. Učitelé se neustále doškolují, prohlubují si své znalosti. Nicméně pokud postavíme ty žáky do nějakého srovnání, maturitní zkoušky, tak dopadnou velmi špatně, velmi špatně zejména z té matematiky. Něco špatného tam je. To, co tam chybí podle mého soudu, je ten motiv, že někdy budou muset ty znalosti prokázat.

Určitě ta motivace těch lidí hraje vždycky důležitou roli ve všech těch činnostech. Když máte sportovce, tak přece pokud che být úspěšný, tak se musí čas od času podrobit nějaké zkoušce, aby zjistil, jak na tom je. Pokud chcete vyrábět dobré výrobky, musíte zjišťovat jejich kvalitu. Takže musí tam být určitý motiv, že je potřeba se to učit, že nastane den, kdy budu muset prokázat ty své znalosti, ty své schopnosti, jak je dovedu, ty znalosti, aplikovat.

To učení matematiky, na rozdíl od ostatních předmětů, je odlišné v tom, že matematiku se lze naučit jenom tak, že ji pochopíme. V tom je ten problém, že tomu musíme věnovat jistý čas, jisté úsilí, abychom k tomu stavu došli.

Já jsem si dokonce prostudoval, jak maturita z matematiky má vypadat. Když vám v heslech řeknu, z čeho se má sestávat, tak zjistíte, že jsou to záležitosti, které z větší části jsou učeny na základní škole. Tak třeba, vedle znalosti matematických pojmů, matematické modelování a schopnost vymezit a řešit problém. To je první nějaký okruh těch otázek. Pak je to operace s přirozenými čísly, schopnost rozlišit prvočíslo a číslo složené, nebo rozložit přiložené číslo na prvočinitele. Provádět operace s lomenými výrazy, sestavovat a řešit rovnice. To jsem se učil na základní škole. Jediné, co jsem se tam neučil, je zvládnout základy statistiky. To tam taky v podstatě je.

Takže si myslím, že zkouška nebude příliš náročná, bude v podstatě jenom testovat, zda žák má nějaké znalosti z matematiky.

Takže závěrem, já podpořím ten návrh zákona, tak jak byl schválen v Poslanecké sněmovně. Pokud by prošel ten pozměňovací návrh, tak si dovolím konstatovat, že určitě to přivítá valná část těch studentů, kteří nechtějí maturovat z matematiky, dále i jejich rodiče a nakonec i učitelé, kteří budou zbaveni té obavy z toho, že prostě ti žáci neuspějí. Vytvoří se jakási velká skupina velmi šťastných a spokojených lidí. To určitě v předvolebním roce je pro někoho třeba dobré. Ale perspektivně na tom prodělá určitě celá společnost, díky tomu, že se bude snižovat konkurenceschopnost, v důsledku nedostatku kvalifikovaných lidí, tj. pracovníků v průmyslu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: senat.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Berdychová: Nové chráněné bydlení v Jičíně je v provozu

20:07 Berdychová: Nové chráněné bydlení v Jičíně je v provozu

Klienti Domova sociálních služeb Chotělice využívají nových prostor chráněného bydlení v lokalitě Ji…