Bohdalová (ČSSD): Kolegům k prvnímu školnímu dni

04.09.2013 11:06 | Zprávy
autor: cssd.cz

Prázdniny skončily, zazvonil zvonek, a děti se po dvou měsících zase vrátily do školních lavic. Já bych ale chtěla věnovat pár slov těm, kteří se vrátili za katedru – mým kolegyním a kolegům, učitelům. A napsat jim nejen o tom, jak si jejich práce vážím, ale hlavně o tom, jak si vývoj našeho školství představuji.

Bohdalová (ČSSD): Kolegům k prvnímu školnímu dni
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlasta Bohdalová

Nejprve bych však ráda věnovala pár řádků rodičům a nejširší veřejnosti. Chci se totiž pokusit vyvrátit jeden mýtus, který se září co září objevuje jako bumerang. Kantoři opravdu NEMAJÍ dva měsíce placeného volna, ačkoliv vám to řekne kdekdo. Prázdniny jsou věnovány administrativě,dalšímu vzdělávání, mnohdy i změnám školních vzdělávacím programů. Neplatí přitom další oblíbený mýtus, že přípravy udělá kantor na začátku svého učitelského působení, a pak s nimi vystačí až do důchodu. Kdyby tomu tak bylo, učily by se naše děti o výstřelu z Aurory, pracovat s disketou a mezi planety by spadalo Pluto... Vezmeme-li to kolem a kolem, má učitel toho volna zhruba měsíc – tedy o nic víc, než má normální zaměstnanec.

A nyní už pár slov k mým kolegům, kteří opět nastupují sice často úžasný a vždy smysluplný, ale dlouhý a občas vyčerpávající maraton za katedrou.

Těch změn, které se vás učitelů dotknou, bude přitom letos docela dost. Projevuje se opět velmi nešťastná demografická struktura české společnosti, přinášející silné ročníky každých 20 let. Děti „Husákových dětí“ tak začínají zaplavovat první třídy, zatímco první ročníky středních škol začínají být poloprázdné. To, že školství tyhle změny zvládne, stejně jako zvládlo zavádění státních maturit není zásluhou nás politiků - jakkoliv máme řadu příkladů, jak dobrý ministr pomůže a špatný uškodí.

Je to právě zásluha vás učitelů, díky nimž si tato země udržuje jistou úroveň vzdělanosti. Ano, můžete namítat, že nás nedávno překvapily testy PISA a potýkáme se s řadou objektivních problémů. A budete mít pravdu. Ale navzdory tomu, jak je školství podfinancované a jací diletanti ho v minulosti leckdy řídili (nechci je jmenovat, určitě si je vybavíte sami), jde o pomalý sestup, který – pokud ho začneme řešit teď, nebude představovat až tak závažný problém, jak by se mohlo zdát.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

Migrační pakt

Mě by spíš zajímalo, jak řeší migrační pakt nebo cokoliv/kdokoliv to, aby se sem nelegální migranti vůbec nedostávali? K čemu je takové poloviční řešení, že je sem necháme přicestovat a pak budeme řešit, jak je vrátit nebo co s nimi? A když ten pakt tak hájíte, vy souhlasíte i s tou povinnou solidar...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zahradil: Boj na třech frontách současně je neudržitelný. EU takový vede

16:14 Zahradil: Boj na třech frontách současně je neudržitelný. EU takový vede

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k celosvětové geopolitice.