Brázdil (ANO): Kdo zachrání záchranku?

25.01.2016 8:23 | Zprávy

Dovolte mi, abych podal vlastní svědectví o zdravotnické záchranné službě z pohledu 25 let aktivního lékaře, dělníka urgentní medicíny především na letecké, ale i pozemní záchrance v Olomouci, ale také z pohledu bývalého ředitele záchranky územního odboru Olomouc.

Brázdil (ANO): Kdo zachrání záchranku?
Foto: ANO
Popisek: Milan Brázdil

Zdravotnická záchranná služba si prošla dlouhým vývojem. Dnes máme v ČR 14 originálních, krajem zřizovaných a podle toho i politicky zabarvených, různě podfinancovaných a navzájem téměř nespolupracujících záchranek. Výše jejich financování se odvíjí od politické vůle představitelů krajů, což se přímo odráží ve vozovém parku, množství a kvalitě zdravotnického materiálu atd. Záchranky jsou politicky někde řízeny náměstkem hejtmana pro zdravotnictví (např. Olomoucký kraj) a někde třeba přímo hejtmanem, cestou krajského zdravotního odboru (zdravotním radou). Samotná záchranka je pak řízena ředitelem. Někde to je, či byl záchranář - nelékař, inženýr, právník či lékař různé atestace a erudice a ten kolem sebe má různý počet náměstků. Byla snaha, aby se jednotliví ředitelé krajských záchranek spolu alespoň občas poradili, a tak vzniklo dobrovolné seskupení v podobě Asociace zdravotnických záchranných služeb. Ředitelé však samozřejmě musí poslouchat své krajské zřizovatele podle přísloví "čí chleba jíš, toho píseň zpívej".

V současné době jsou výjezdové týmy řízeny ze 14-ti zdravotnických operačních středisek. I zde pracují lidé (operátoři, dispečeři) různých úrovní erudice a v různých počtech. Záchranky využívají rozdílný hardware a software, který se liší ve své spolehlivosti a uživatelské přívětivosti. Dnes se nedokážou zdravotnické záchranné služby ani jednotně bavit na stejné radiové frekvenci. A co teprve komunikovat s policí a hasiči v místě zásahu samotném. Bez spojení není velení!

Současné výjezdové týmy se liší kraj od kraje, a to z mnoha příčin. Tou nejaktuálnější je nedostatek lékařů v posádkách. Liší se i hustota posádek na počet obyvatel, a tím i dojezdové časy k pacientovi, které jsou stanoveny zákonem, ale ne všude dodržovány.

Naprosto se mění tzv. rendez-vous posádky. Ty byly dříve plnohodnotné složené z řidiče, záchranáře a lékaře a byly vysílány k pacientovi jako první. Následně došlo ke změně. Nyní jsou až k dojezdu vysílány posádky bez lékaře, tedy mění se systém na rendez-vous „naruby“ a v poslední době to již často není ani plnohodnotná posádka, ale posádka jen s lékařem a záchranářem, který sanitní vozidlo i sám řídí. Přitom je často zřizovatelem vyvíjen tlak, aby se navyšovaly počty výjezdů a získávalo se tak více finančních prostředků od zdravotních pojišťoven. Díky tomu se vozí i pacienti s neurgentními, život neohrožujícími zdravotními potížemi, a tím jsou zahlcovány urgentní příjmy nemocnic a zdravotní péče se tak zbytečně prodražuje.

Zdravotnické záchranné služby jednotlivých krajů mají stanovené rozdílné pracovní postupy při spolupráci s městskou i státní policii při řešení tzv. společenských indikací, tedy při řešení lidí pod vlivem alkoholu. Zde se jedná téměř o lidovou tvořivost.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zelení: Je čas jednat

23:08 Zelení: Je čas jednat

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k nedostatku vody