ČSSD: Prodloužení smlouvy s firmou Kapsch? Odpovědnost nese ministr

30.8.2016 8:35 dop.

Když jsme před nedávnem s ministrem vnitra Milanem Chovancem na tiskové konferenci prohlásili, že si v otázce provozovatele mýtného systému od ledna 2017 koupíme lístky do první řady a budeme sledovat, jak to celé dopadne, netušili jsme, že budeme sledovat představení ve stylu povídek Šimka a Grossmanna.

ČSSD: Prodloužení smlouvy s firmou Kapsch? Odpovědnost nese ministr
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Tou nejvýstižnější větou, která by totiž shrnula dnešní oznámení ministerstva dopravy o prodloužení smlouvy s firmou Kapsch na další tři roky, bez výběrového řízení a s celkovou slevou pro stát 28 procent, je totiž známá hláška z jedné ze slavných povídek těchto dvou pánů: Nechci slevu zadarmo!

Na první pohled se zdá, že ministerstvo dopravy odvedlo u vyjednávacího stolu se současným provozovatelem mýtného systému velký kus práce, díky čemuž stát ušetří v příštích třech letech zhruba půl miliard korun ročně. A já to nerozporuji, protože ta sleva oproti současnému stavu je reálná, není to jen líbivá fabulace. Jenže znovu a znovu musím připomínat, co jsem společně s ČSSD říkal už mnohokrát v posledních měsících: Nejlepším řešením by bylo otevřené výběrové řízení, které by státu zaručeně ušetřilo více, než těch dnes oslavovaných 28 procent!

Jenže výraznější slevy nikdy nemůžete dosáhnout, pokud zakázku přidělujete takzvaně z ruky, tedy bez řádného tendru. To jednoduše nejde, trumfy nedržíte v ruce vy, ale firma, která ví, že prostě nejste schopní vypsat výběrové řízení včas a nezbývá vám nic jiného, než to znovu přidělit jí. Do takové situace se ministr Dan Ťok dostal z mnoha různých důvodů včetně liknavosti jeho předchůdců, ovšem i liknavosti vlastní. A tak se nakonec alespoň podařilo domluvit s firmou (která je s „přidělenou“ lukrativní zakázkou na další tři roky tím hlavním vítězem celé záležitosti), že dá milostivě státu alespoň slevu. Dokonce bych řekl, že je to spíše výraz dobré vůle Kapsche a jeho osobní pozitivní PR, než důkaz vyjednávacích schopností ministerstva dopravy. Kapsch má jistě velký důvod k oslavám i s touto slevou.

Ať už tu byla možnost, že by se výběrové řízení stihlo, nebo to opravdu jinak nešlo, fakta jsou následující:

1) Veškerá odpovědnost za takto podepsanou smlouvu je na ministrovi dopravy Danu Ťokovi a hnutí ANO Andreje Babiše.

2) Bude to také jejich odpovědnost, pokud budou vzneseny podněty k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (a ony budou, respektive už byly), a dojde v důsledku toho k pozastavení výběru mýta od příštího roku.

3) Je zcela zásadní, abychom se v koalici domluvili na koncepci systému, jakým se u nás bude mýto vybírat od roku 2020, a aby bylo vše připraveno pro to, že na provozovatele mýtného systému od roku 2020 bude vypsáno řádné výběrové řízení.

Jan Birke, poslanec PČR a odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

Ing. Jozef Síkela byl položen dotaz

Zákaz spalovacích motorů

Co jste jako ministr průmyslu udělal nebo v nejbližší době, například během našeho předsednictví, uděláte pro zrušení nebo přinejmenším odálení zákazu spalovacích motorů? Nebo už připravujete nějaké dotace pro lidi, aby si mohli elktoauta pořídit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Primátor Hřib: Vánoční strom ze Staroměstského náměstí našel další využití

22:11 Primátor Hřib: Vánoční strom ze Staroměstského náměstí našel další využití

Primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib a další zástupci metropole předali domovům seniorů výrobky ze dřev…