Černochová (ODS): V hlavním městě Praze máme o tisíc policistů méně než bychom mít měli

27.10.2016 14:05

Projev na 50. schůzi sněmovny 27. října 2016 ke Zprávě o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území České republiky v roce 2015 (ve srovnání s rokem 2014):

Černochová (ODS): V hlavním městě Praze máme o tisíc policistů méně než bychom mít měli
Foto: archiv
Popisek: Jana Černochová

Ta zpráva se jmenuje Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku v roce 2015, s tím, že pan ministr nastínil i nějaké tendence v oblasti veřejného pořádku, které se prolnuly do prvního pololetí roku 2016.

Já bych chtěla jeho optimismus sdílet, ale bohužel si myslím, že pokles oproti roku 2015 a nejnižší počet trestných činů za posledních deset let není o tom, že by se občané České republiky chovali mravněji, že by páchali méně trestných činů, ale protože přestali v některých případech věřit Policii České republiky a přestali hlásit jednotlivé záležitosti, se kterými by se na policii měli obracet.

Proč se na policii přestali obracet? Přestali se na ni obracet, protože tak, jak Občanská demokratická strana v minulých letech se pokoušela odbřemenit policii od různých agend, které nemusí vykonávat, které za ni může vykonávat někdo jiný, tak tato vláda se naopak postupnými kroky snaží agendu Policii České republiky znovu přidávat a přidávat.

Já jsem teď měla několik schůzek v rámci Prahy 2, kde jsem starostkou a samozřejmě oblast bezpečnosti mě velmi zajímá. S hrůzou jsem, pane ministře, zjistila, že podstav v hlavním městě Praze se blíží číslu tisíc. V hlavním městě Praze máme o tisíc policistů méně než bychom mít měli. Jenom na obvodu Prahy 2 to je 75 policistů a policistek, z toho 25 máme na školách.

Víte, v čem je problém? Problém je v tom, že tady na jednu stranu vzniká národní úřad, národní centrála, která bude řešit kriminalitu, jak tu, která byla na ÚOOZ, tak tu, která byla na ÚOKFK. Nic proti tomu, už jsme to tady diskutovali několikrát a myslím si, že je v pořádku, že to bude takto konstituováno, ale problém je v tom, že pan policejní prezident nebo nový ředitel této centrály dal pobídku policistům, že jim zvedne plat o 6 tisíc. Tak co asi myslíte, pane ministře, že se stalo? Zkušení kriminalisté z těch obvodů v tu chvíli odešli na centrálu, takže já se každý týden, každý měsíc dozvídám o počtu minus kolik kriminalistů máme na Praze 2.

Mně skutečně nepřijde vhodné, aby oblast veřejného pořádku řešila dominantně městská policie, jako se to v posledních týdnech děje, že v tomto skutečně nahrazuje státní policii České republiky.

Souvisí to samozřejmě i s těmi záležitostmi, které se týkají nových hrozeb, o kterých jste také hovořil. Já bych skutečně chtěla moc poprosit o to, aby se personální politikou u policie někdo zabýval.

Včera v rámci diskuse o státním rozpočtu o tom hodně mluvil kolega Ondráček. Nástupní plat policistů v hlavním městě Praze je 14 800 Kč. Kolegyně a kolegové, v době, kdy jednotlivé sbory si mezi sebou konkurují v rekrutování jednotlivých mužů a žen, zdravotně způsobilých i psychicky způsobilých, tak mi řekněte, na jaké straně v té hierarchii je Policie České republiky. Úplně na té poslední. Lépe jsou na tom samozřejmě vojáci, lépe je na tom celní správa, lépe jsou na tom hasiči. Možná hůře než PČR je na tom pouze vězeňská služba, a to pan ministr vnitra ví.

Já si myslím, že pokud bychom v příštích letech tady měli diskutovat o zprávách o situaci v oblasti veřejného pořádku a měli bychom se uklidňovat a chlácholit a vysílat pozitivní signály na veřejnost, že máme pokles trestných činů za posledních deset let, tak je zapotřebí skutečně ty policisty nenabírat pouze slovně, ale nabírat je fyzicky. A proto, abychom je byli schopni nabrat fyzicky, musíme jim vytvořit takové podmínky, že k policii půjdou pracovat.

Nástupní plat je, jaký je. Po 13 měsících se možná dostanou na nějakou částku 17, 18 tisíc hrubého. Víte, v hlavním městě Praze v minulosti byla diferenciace ohledně příspěvku na takzvanou rizikovost, tuším. A tato diferenciace měla právě tu možnost, aby jednotliví krajští ředitelé byli schopni v místech s větším nápadem kriminality ty policisty nějakým způsobem ocenit. A teď vlastně v posledních dvou letech tato diferenciace úplně padla. Já vím, že se diskutuje a chystá do vlády novela služebního zákona, kde by se tato diferenciace měla znovu řešit, stejně tak jako by se tam měly řešit věci, které se týkají přesčasů. Ale já bych chtěla opravdu od vás slyšet ubezpečení, ubezpečení v tom smyslu, že se nedostaneme jako Česká republika do situace, že až tady budeme schvalovat zprávu o situaci v oblasti veřejného pořádku v roce 2016, nebo naši nástupci, tak že tam uvidíme ten totální propad počtu policistů sloužících v městech, kde samozřejmě ta služba je - v tom se snad shodneme - je složitější, těch kriminofaktorů je mnohem víc. A my tyto lidi neumíme ocenit. Na druhou stranu zkušené kriminalisty, lidi, kteří tvoří ten pilíř jednotlivých kriminálek na těch obvodech, tak nám vykrádá centrála - omlouvám se za to slovo, ale jiné mě nenapadá - proto, protože jim tam někdo nabídne o šest tisíc víc de facto za stejnou práci. Vy moc dobře, pane ministře, víte, že centrála bude moci podle zákona delegovat řešení různých trestných činů na obvody, kdežto obvody nemohou říct: nás je málo, my to řešit nebudeme, bude to řešit centrála. Ten příslušník té Policie buďto na té služebně je, nebo není. A my se musíme všichni společně snažit o to, aby tam ten příslušník seděl.

Také nevím, jestli jste slyšel poslední zprávy o tom, že se znovu rozmohl takový nešvar mezi pojišťovnami a dopravní policií, který způsobuje to, že přestože tady platí legislativa, že k dopravním nehodám, kde nedojde k trestnému činu, pouze k přestupkovému jednání a jejich škoda není vyšší než 100 tisíc, tak nemusíte volat Policii. Byl to přesně ten návrh, který prosazovala naše vláda, protože jsme to brali jako jeden ze způsobů odbřemenění Policie, tak aby ta Policie mohla více působit na veřejném pořádku. Za poslední rok a je to tedy celý rok 2016, se opět vrací tato záležitost do starých kolejí, protože pojišťovny doporučují svým klientům, aby si ke každé dopravní nehodě, k sebemenšímu ťukanci raději zavolali toho příslušníka Policie České republiky a sepsali tam záznam. Samozřejmě že pokud se dovolá ten občan na operační, těžko mu může příslušník Policie České republiky říct: já nikam nevyjedu. Platí tady zákon, kde on musí na to místo vyrazit, musí na tom místě zhodnotit tu situaci, musí o tom sepsat záznam. A tohle je všechno agenda, která zbytečně té Policii znovu narostla. Nevím skutečně, jestli o tom vy tu informaci máte, ale chtěla bych vás poprosit a dokonce si i myslím, že to není o změně zákona, že to je jenom o tom, aby se sešel pravděpodobně ministr dopravy, ministr vnitra se zástupci pojišťoven u nějakého kulatého stolu, řekli si, tak to ne, pánové a dámy, a fungovalo to stejným způsobem, jako to funguje u zneužívání hasičské záchranné služby, aby to ti lidé dostali k úhradě a aby se tady nepřenášela ta agenda z těch pojišťoven, aby se nepřenášela zase zpátky na stát. Moc vás o to prosím, protože skutečně v Praze dnes počítáme každého policistu, kterého můžeme mít v terénu. A tím terénem nemyslím to, že budou každé ráno de facto celý den vyjíždět k dopravním nehodám, kterých v Praze je hodně a jsou to skutečně nehody, které svým rozsahem, bez zranění nejsou významné. A tohle já myslím, že by hodně té Policii pomohlo, aby měli v tom propadu počtu zaměstnanců možnost tito lidé dělat něco užitečnějšího.

Já jsem samozřejmě ráda, že poklesá počet trestných činů za deset let, na druhou stranu nemohu nezmínit moje téma, ve kterém snad se i také s panem ministrem shoduji, že pokud tedy tady klesá kriminalita, klesají trestné činy, tak nerozumím tomu, proč přitvrzujeme v zákonech, například o zbraních. Na jednu stranu nejnižší počet trestných činů, na druhé straně jsme tady toto pololetí zpřísnili zákon o zbraních a střelivu, dokonce jsme umožnili policistům prolomit domovní svobodu. Ptám se, proč, pokud vykazuje Policie nejnižší počet zjištěných trestných činů za deset let. Přeci tohle funguje všude stejně. Když někde něco klesá, nenarůstá ten počet, tak naopak přemýšlím o tom, že by se té veřejnosti dala šance mít ten zákon benevolentnější než tvrdší. Tady v tomto se nám to opravdu nepovedlo.

Shodou okolností tuším, že dneska se na půdě Evropské komise odehrává ten boj o evropskou směrnici. Tak kdybyste náhodou, pane ministře, měl čerstvé informace, tak prosím několika málo větami, jestli byste nám k té evropské směrnici mohl něco také říct. Využívám toho, že se skutečně bavíme o té situaci, která se týká veřejného pořádku. My i víme, že ty věci, které se vztahovaly k těm trestným činům se zbraní v ruce, tak padala velmi silná slova. Slova, která padala, byla, že se nebude opakovat situace v Uherském Brodě, což nezajistíte zákonem, kde policista bude moci vstoupit do obydlí. To zajistíte tím, pane ministře, že tu Polici vybavíte, že ta Policie bude mít adekvátní balistickou ochranu, že ta Policie bude mít pušky, dlouhé pušky, o kterých jste mluvil, že jim je chcete pořídit. Ale nebudou umístěny v kufrech auta tak, že než ten policista v těch rukavicích si kufr otevře, otevře si tam ty další tři trezory, aby si vytáhl tu dlouhou zbraň, tak ten pachatel mu uteče. Opravdu ty vaše výroky po Uherském Brodě byly velmi silné a já myslím, že to bylo v pořádku, chtěl jste tu situaci uklidnit. Ale kolik z toho, co jste tehdy těm policistům sliboval, kolik z toho jste, pane ministře, splnil? Kolik z toho se opravdu odehrálo tak, že Policie dostala balistiky, že dostala více munice, kolik měli tréninkových programů? Protože můžeme se shodnout v tom, že když už budeme mít ty lidi a nebudou nám odcházet od té Policie, budou slušně vybaveni, tak je musíme trénovat, musíme s těmi lidmi dál pracovat. Nemůže se stát, že by policista odmítl účastnit se toho zákroku. A pokud skutečně nechceme, aby ve zprávě o situaci v oblasti veřejného pořádku za rok 2016 nebo za rok 2017 byly nějaké tragédie, které se nebudou dít jenom občanům České republiky, ale mohou se stát i těm příslušníkům bezpečnostních sborů, tak bych od vás chtěla ubezpečení, že skutečně to vybavení myslíte vážně, ty vaše sliby, které jste jim před tím rokem a půl dal, tak že jsou stále platné a jakým způsobem jako ministr vnitra zabezpečíte v brzké budoucnosti to, aby skutečně to vybavení měli.

Samostatnou kapitolou v tomto tématu diskuse o situaci v oblasti veřejného pořádku by jistojistě bylo policejní školství. Myslím si, že naše země má velmi kvalitní Policejní akademii.

Na druhou stranu nevím, jestli je úplně nejšťastnějším řešením to, že Ministerstvo vnitra začalo zřizovat střední školy. Konkurence středních škol, státních škol, kdy si skutečně maturitní zkoušku může budoucí příslušník udělat a dokladovat kdekoli, byla dostatečná. Zřizování policejního středního školství považuji za mrhání finančními prostředky, které byste jinak, pane ministře, mohl dát do těch lidí, do těch platů, do těch nástupních platů. Tak, aby ti lidé nenastupovali na 14 800.

Myslím si, že policejní střední školství by bylo efektivní pouze tehdy, pokud by se z toho čtyřletého vzdělávacího cyklu uznalo něco pro ten vstupní kurz, který stejně ti budoucí policisté musí absolvovat v délce třinácti měsíců. Takže vlastně, někdo si udělá za peníze státu, za peníze Ministerstva vnitra, které vám pak chybí jinde, maturitu, aby potom vlastně k té policii ani nemusel nastoupit. A jediná výhoda, pokud by k té policii nastoupil, je, že už možná umí některé dovednosti, které se naučil na té střední škole.

Ty se mohl naučit na TRIVISU, což je soukromá střední škola, ale s tím rozdílem, že tam za to platí - teď nevím, jestli to školné je ročně 50 tisíc korun. Takže, chtěla bych vést debatu i na toto téma. Jestli skutečně je pro oblast veřejného pořádku ta efektivita systému středního školství dobře nastavená, jestli se bez policejního středního školství v Hrdlořezích, v Holešově, obejdeme, nebo neobejdeme. A jestli je tam i nějaká garance toho, že když ti lidé zdarma střední školu vystudují, dostanou maturitní vysvědčení, tak jestli budou skutečně k té policii nastupovat.

Protože tady se neuzavírá žádný kontrakt. Oni nemají povinnost k té policii nastoupit a přijde mi, že je to škoda. Že je stejně tak škoda, že se jim něco z toho vzdělání nezapočte do těch třinácti měsíců tak, jako to svým způsobem fungovalo, nebo věřím, že znova fungovat bude, u Armády České republiky.

V závěru svého vystoupení bych chtěla poděkovat všem policistům a policistkám za to, že stále vydrželi u policie, že přes ty sliby Ministerstva vnitra, které v těch minulých měsících dostávali, to nevzdali. A skutečně doufám a věřím v to, že pan ministr je člověk, který drží svá slova a že pouze nějaké subjektivní okolnosti panu ministrovi neumožnily, aby realizoval věci, které policii před rokem a půl, před dvěma lety, nasliboval. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad poslanců ODS.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kovářová (STAN): Politika se nedá dělat od jedné tiskovky k druhé

18:05 Kovářová (STAN): Politika se nedá dělat od jedné tiskovky k druhé

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k neúčasti hnutí ANO na jednání o důchodové reformě n…