„Rozhodnutí poslanců schválit návrh senátorů na zachování bezpečnějších 130 km/h na dálnicích je rozhodně správným krokem. Ukazuje se, že zelení mohou svou činností přinášet konkrétní výsledky nejen v obcích a městech, ale i v Senátu. Nad nepřiměřeností rychlosti jízdy se zamýšlejí i dopravní odborníci z motoristicky vyspělých zemí severní Evropy jako je Dánsko, Norsko, Švédsko či Finsko a ačkoliv je jejich vozový park kvalitnější než v Česku, omezili povolenou rychlost jízdy na dálnicích na 110 km/h. I ve městech a obcích mají mnohem více obytných ulic a zón s rychlostí jízdy 30 km/h. Je to jednou z cest ke snížení dopravní nehodovosti a následků nehod. Skutečný časový rozdíl při zvýšení rychlosti, například při cestě z Prahy do Brna, by přitom s ohledem na průměrnou rychlost byl pouze v řádu minut – tedy nic, co by vyvážilo možná rizika se změnou spojená,“ uvádí Jana Drápalová, předsedkyně Strany zelených.
Roční počet nehod v silničním provozu ČR šetřených Policií činí 85 tisíc. Při nich každoročně zemře více než 600 osob a dalších 23 000 je zraněno. Hmotné škody dosahují vice než 5 miliard Kč. Nepřiměřená rychlost je z dlouhodobého hlediska hlavní příčinou dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel s následkem usmrcení. Se vzrůstající rychlostí se pravděpodobnost nehody zvyšuje. Vyšší rychlost vozidla zvyšuje nároky na řidičovi schopnosti a koncentraci, technický stav vozidla, kvalita pneumatik, kvalitu a stav komunikace. Současně se zvyšuje i závažnost následků dopravních nehod.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV