Grygar (Svobodní): Směrnice EU o úpravě letního času - Petr Mach vs. Evropská komise

07.05.2015 10:24 | Zprávy

V unijním právu existuje přibližně 2000 směrnic[1], které zasahují do téměř všech složek lidského života. Výjimkou není ani celounijní regulace takových věcí, jako jsou zpětná zrcátka traktorů[2], regulace lovu ptáků z letadel[3] či veřejnosti známá unijní regulace času prostřednictvím směrnice o úpravě letního času.[4]

Grygar (Svobodní): Směrnice EU o úpravě letního času - Petr Mach vs. Evropská komise
Foto: red
Popisek: Logo Strany svobodných občanů

Právě ve vztahu ke směrnici o úpravě letního času upozornil europoslanec za Svobodné Petr Mach Evropskou komisi prostřednictvím tzv. parlamentní otázky[5] na možný rozpor této směrnice s primárním právem EU. Definičním znakem každé směrnice je podle článku 288 Smlouvy o fungování EU (SFEU) to, že „je závazná pro každý členský stát, kterému je určena, pokud jde o výsledek, jehož má být dosaženo, přičemž volba formy a prostředků se ponechává vnitrostátním orgánům.“ Právě u předmětné směrnice 2000/84 o letním čase však lze s tím, zda se nedostala do rozporu s čl. 288 SFEU s úspěchem polemizovat.

Již u předcházejících směrnic 84/634 a 97/44 o úpravě letního času se objevovaly, převážně v zahraniční právnické literatuře[6] názory, že se tyto směrnice dostaly svou detailností do rozporu s primárním právem EU. Tyto směrnice pak byly po vypršení jejich platnosti nahrazeny právě směrnicí 2000/84, která je v zásadě koncipována stejně, jako ty předchozí. Jeden z odborníků na unijní právo z pražské právnické fakulty se dokonce podivuje nad tím, „že tato směrnice doposud nebyla napadena žalobou na neplatnost.“[7]

Dle odpovědi slovinské eurokomisařky Violety Bulcové však „skutečnost, že ustanovení směrnice 2000/48/ES jsou podrobná, neznamená, že směrnice je nevhodným nástrojem k dosažení výše uvedených cílů. Dále chce Komise uvést, že v souladu s článkem 288 SFEU je směrnice 2000/48/ES určena členským státům, jež byly povinny přijmout nezbytná vnitrostátní prováděcí opatření. Je tedy na vnitrostátních orgánech, jakou formu a metodu zvolí pro dosažení požadovaného výsledku.“[8]

S tím nelze souhlasit. Je sice pravda, že směrnice mohou být detailní a mohou dokonce vycházet z metody tzv. totální harmonizace (což se např. u směrnic na „ochranu spotřebitele“ běžně děje), v odborné literatuře se však upozorňuje, že „podle převažujícího akademického názoru… ale to, že směrnice může obsahovat některé naprosto detailní požadovky, ještě neznamená, že by všechny její požadavky požadavky mohly být naprosto detailní a neskrývající žádný prostor k uvážení.“[9] Jako nejtypičtější příklad směrnice, která se dostala do rozporu s čl. 288 SFEU se v odborné literauře[10] uvádí právě směrnice 2000/84 o úpravě letního času.

Možnosti poslanců Evropského parlamentu ve věci napadení této směrnice před Soudním dvorem EU jsou však minimální. Žalobu na neplatnost je totiž třeba podat do dvou měsíců od okamžiku oznámení, resp. vyhlášení dotčeného aktu (čl. 263 SFEU). Dlužno však podotknout, že kromě tohoto řízení může dojít k prohlášení směrnice za neplatnou i v rámci řízení o náhradu škody a v řízení o předběžné otázce.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Jan Bartošek byl položen dotaz

Česko je podle vás bezpečná země

Proč ale pak tak tlačíte na navyšování výdajů na obranu? Já bych nebyla proti, kdyby jinde nebyli potřeba podle mě mnohem víc. Nebo by se aspoň stejně jako na obranu navyšovaly i peníze v jiných resortech a nezvedali jste nám daně. Děkuji za vyjádření. Saudová.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kubalčík (KONS): Rukojmí jsou doma, výsledky mluví za vše

15:02 Kubalčík (KONS): Rukojmí jsou doma, výsledky mluví za vše

Prohlášení k situaci v Gaze.