Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,
dovolte mi, abych velmi stručně na základě pověření vlády uvedl vládní návrh novely zákona o pobytu cizinců a dalších souvisejících zákonů.
Hlavním impulsem k přípravě této novely byla povinnost ČR transponovat směrnici Evropského parlamentu a Rady o podmínkách vstupu a pobytu státních příslušníků třetích zemí za účelem výzkumu a studia. Tato směrnice nahrazuje dvě starší směrnice, které se věnovaly té samé problematice, a náš právní řád je proto s většinou požadavků této nové směrnice v souladu již nyní. Nově dochází k usnadnění situace cizinců, kteří zde pobývají za účelem vědeckého výzkumu nebo studia. Vláda tímto návrhem také reaguje na současnou situaci v oblasti migrace za účelem výkonu ekonomické činnosti. Zaměstnavatelé poukazují na nedostatek pracovníků a žádají zvýšený přísun zahraniční pracovní síly, dochází tak k výraznému nárůstu podaných žádostí o pobytová oprávnění. ČR disponuje na svých zastupitelských úřadech omezenými kapacitami, a proto není schopna efektivně čelit tomuto nárůstu žádostí. Současně nemá ČR přímou možnost ovlivnit, z jaké země a v jakém počtu budou potenciální zahraniční pracovníci přicházet.
Snahou vlády je usměrňovat a zejména zodpovědně řídit migraci za účelem výkonu ekonomické činnosti, a to v závislosti na očekávaném vývoji ekonomického cyklu, konkrétních potřebách trhu práce a rovněž v závislosti na zemi původu cizinců.
Návrh tedy obsahuje dva nástroje, jakého cíle může vláda dosáhnout. Vláda bude oprávněna stanovit pro konkrétní zemi maximální počty podaných žádostí o dlouhodobá víza za účelem podnikání, povolení k pobytu za účelem investování a zaměstnanecké karty. V návaznosti na potřeby trhu práce a České republiky bude moci vláda např. stanovit, že na Ukrajině může být v jednom kalendářním roce podáno nejvíce x tisíc žádostí o zaměstnaneckou kartu.
Tento počet bude veřejně znám a budou mu přizpůsobeny kapacity orgánů státní správy. Tento koncept je již aplikován v režimu Ukrajina a v projektu Ukrajina. Druhým nástrojem vlády pak bude možnost vydávat v případě nedostatku pracovníků na trhu práce mimořádná pracovní víza a půjde zejména o případy nedostatku pracovníků v konkrétních odvětvích. Vláda bude moci stanovit země původu cizinců, ekonomické odvětví nebo profesi a počet příchozích cizinců. Držitelé mimořádného pracovního víza budou na území České republiky pobývat nejvýše jeden rok.
Vláda dále navrhuje pro cizince novou povinnost absolvovat adaptačně integrační kurs, a tato povinnost se týká všech cizinců, kteří chtějí v České republice pobývat déle než jeden rok. Nepodléhají ji však občané EU. V rámci osmihodinového kursu se cizinci seznámí s právy a povinnostmi souvisejícími s jeho pobytem, se základními hodnotami České republiky, místními poměry a převládajícími kulturními zvyklostmi. Kurs, který mohou cizinci dobrovolně absolvovat už nyní bude zpoplatněn. Nicméně bude možnost, aby ten poplatek hradil zaměstnavatel a neabsolvování kursu bude přestupkem, za který bude hrozit pokuta 10 tis. korun.
Tolik asi z mojí strany. A já vás žádám, abyste tento zákon po posouzení propustili do druhého čtení.
Děkuji.
autor: PV