Havlíček (ANO): Chápal bych, kdyby vláda začala vylepšovat EET. Ale rušit?

23.06.2022 20:33

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 23. června 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb.

Havlíček (ANO): Chápal bych, kdyby vláda začala vylepšovat EET. Ale rušit?
Foto: Vít Hassan
Popisek: Karel Havlíček na volebním sněmu hnutí ANO.

Vážená paní předsedající, místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci a vážení členové vlády, k EET jsme tady toho řekli už mnoho, já jsem zde vystupoval minule a pokusím se nyní na to podívat z jiného úhlu pohledu. Já jsem velmi pozorně poslouchal jak pana ministra financí, tak bývalou ministryni financí paní předsedkyni Schillerovou a nezdá se mi, že bychom měli na některé věci úplně diametrálně odlišný úhel pohledu. Problém je to, jakým způsobem k tomu, abychom sloužili lidem, přistupujeme, protože věřím tomu, že se shodneme na tom, že stát má sloužit a že má nastavit taková pravidla, která jsou jednoduchá, která jsou spravedlivá, zaručují spravedlivý přístup a která jsou rovněž, já tomu říkám win-win, to znamená která jsou benefitní jak pro toho, kdo užívá tyto nástroje, tak samozřejmě pro stát. Je pochopitelné, že každý z těch, kdo užívá jakékoli nové nástroje, které stát nabízí, tak na to může mít jiný názor. To je naprosto přirozené. A proto bývá obvyklé, že pokud se cokoli takového zavádí a diskutuje, tak se to dělá na bázi odborných platforem, zjednodušeně řečeno profesních svazů, asociací, komor a podobně. Nejčastěji se to dělá na bázi tripartity, ale není nezbytné to dělat pouze za účasti třeba svazu průmyslu. Je třeba k tomu přizvat i Hospodářskou komoru, Asociaci malých a středních podniků a živnostníků, Asociaci hotelů a restaurací, Svaz obchodního a cestovního ruchu. Řekl jsem těch pět nejdůležitějších, které skutečně jsou těmi hlavními mluvčími malých a středních firem.

A co je podstatné? Všechny tyto subjekty do jednoho, které jsem zde jmenoval, se postavily za elektronickou evidenci tržeb v době, kdy se zaváděla a pozor, současně se za ni všechny postavily i nyní, v době, kdy se má rušit. Já netvrdím, že všichni členové všech těchhle svazů na to měli stejný názor. Já jsem v té době byl předsedou Asociace malých a středních podniků a živnostníků a i u nás jsme měli část členské základny, která s tím nebyla ztotožněna, ale drtivá část naopak s tím souhlasila, což jsme museli podobně jako naši kolegové v ostatních svazech respektovat. Proč s tím souhlasili, proč i my jsme s tím tenkrát souhlasili? Hovořím za sebe jako za zástupce tehdejších podnikatelů. Za prvé proto, že jsme v 21. století, elektronizuje se prakticky vše - elektronická neschopenka, elektronický recept, elektronická dálniční známka, konečně přešli jsme všichni na elektronické bankovnictví. A vzpomínám si na všechny tyto nástroje, když se zaváděly, že i tehdy k nim byla určitá skepse a zvykli jsme si na to, protože to je nástroj jednoduchý a protože to odpovídá době a tomu, abychom sjednotili platformu, ve které pracujeme a současně je to pochopitelně pohodlnější rovněž pro stát. To je to, co jsem říkal, že je to win-win. Proto se na tom tehdy všichni shodli.

Úplně jsem, pane ministře financí, nepochopil váš argument, kdy tvrdíte, že to rušíte mimo jiné i proto, že my jsme to zavedli proto, že jsme považovali podnikatele za ty, kteří jsou sprostí podezřelí. No to přece nikdo neřekl, že je někdo sprostý podezřelý. To je tak složité pochopit, že se to zavádělo proto, že je to jednotný systém, že je to systém 21. století, že to je systém, který samozřejmě i eliminuje menší část - a já si troufám tvrdit výrazně menší část - těch, kteří třeba nevykazovali vše úplně v pořádku? Co je na tom divného? Je to přece úplně normálně. Stejně tak, jako je normální, že ve stejné době vy, myslím tím vaše vláda, zavádí povinné datové schránky pro úplně všechny podnikatele v České republice a je to správně. Kdybychom my byli u vlády, tak to rovněž zavádíme. Mimo jiné je to náročnější systém než celá elektronická evidence tržeb. Datová schránka je nástroj 21. století a díky ní můžeme se státem komunikovat daleko elegantněji. Tak proč se tomu bráníme v rámci elektronické evidence tržeb?

Já bych rozuměl tomu, kdyby vláda přišla s tím, že se jí na tom něco nelíbí. To je úplně normální. Já bych rozuměl tomu, kdyby vláda začala vylepšovat elektronickou evidenci tržeb, protože dříve či později zde stejně elektronický nástroj bude, vždyť ho zavádí přece všechny země. Ano, můžeme diskutovat, jestli je nejlepší tak zvaný chorvatský model nebo model, já nevím, německý nebo jiný. S tím bych možná i souhlasil. Ale ten chorvatský model dával svůj smysl, je to zpráva na dálku a nikdo, pokud si dobře vzpomínám, ani z odborníků ho technologicky nikdy nezpochybnil. Naopak se tvrdilo, že je to jeden z těch nejmodernějších systémů. Proč ho nevylepšujeme? Mimo těch plusů, které jsem zde jmenoval, to znamená je zde férové prostředí a sjednocuje to celý systém, tak je zde samozřejmě nepochybně i benefit pro stát. Ano, můžeme diskutovat, jak velký je to benefit pro stát. Ale já jsem byl, je to jeden měsíc, na konferenci, kde byly právě všechny svazy, které to podpořily, vyzvaly, aby se to nerušilo, a byl tam zástupce Ministerstva financí - omlouvám se, nevzpomínám si na jeho jméno, byl to jeden z ředitelů, tuším, odboru - který sdělil, že ten benefit je 13 miliard korun ročně. Dobře, beru i to, co říká pan ministr financí Stanjura. Doslova tvrdí, že jsme nevěrohodně zdůvodnili těch 13 miliard. Jenom podotýkám, že to tady řekl člověk z jeho rezortu. Ale kdybych si tím nebyl jistý, tak co je jednoduššího než to, že si udělám vlastní analýzu. Proč si ji pan ministr nezadal a nezpracoval si to a neřekl - vy tvrdíte 13 miliard, znovu říkám, zaměstnanci Ministerstva financí, ale jiní zaměstnanci Ministerstva financí tvrdí, že to je pět miliard nebo tři miliardy nebo sedm miliard. Já jsem neviděl žádnou takovouhle analýzu, pouze se řeklo - vaše je nevěrohodná. A co když je věrohodná?

Co když těch 13 miliard je v pořádku? Tak se stát v této době připravuje o tyto zdroje a současně tím říká podnikatelské veřejnosti, která by se k tomu měla vyjádřit, protože se jich to bezprostředně dotýká, že jimi pohrdá, že nebere jejich názor vážně? Proč tady máme tripartitu, proč tady máme Hospodářskou komoru, která je zřízena ze zákona? No tak ji zrušme, tak s nimi nekomunikujme. To je to, co mně na tom vadí. Takže dalo se to vylepšovat. A já řeknu i ty minusy, které to má. A také mě to mrzí, že jsme to nezvládli zejména tedy díky covidu, ale můžete říct, že to je výmluva, ať se netváříme jenom, že jsme mistři světa.

Možná jsme měli být ještě důslednější v tom, že jsme to měli rychleji provazovat s tím, co jsme vždycky chtěli, a to je, já tomu říkám, na jeden klik daňové přiznání. To by bylo výborné, kdyby ty firmy, které to mají, tak to rovnou využívaly skutečně pro zjednodušené přiznání, které odesílají finanční správě. Ale to je záležitost technologická, kterou když jsme jí nezvládli, tak vláda krásně mohla přijít, vidíte, vy jste to nedokázali, my se do toho pustíme a vylepšíme celý systém EET, a dokážeme vám, že může fungovat velmi efektivně. To si myslím, že by bylo velmi dobré řešení a rozumné. Všichni by byli uspokojeni (se smíchem), podnikatelé, kteří to chtějí, stát by měl 13 miliard ročně a současně se asi shodneme na tom, že tohleto je nástroj výborný, který by to všechno zjednodušoval firmám.

Já bych i bral jednu věc, se kterou bych měl možná trochu problém, ale chápal bych to, kdyby vláda řekla: Já už to nebudu zavádět do dalších segmentů, a skončíme u těch prvních dvou, což jsou obchodníci a což jsou restaurace. U nich prosím pěkně není pochyb, že to tam patří. Stejně nějaké systémy mají. A pokud náhodou někdo nemá, nebo tam dříve či později bude mít, přece při množství účtenek už to dneska nemůžou dělat jinak, než elektronicky. Můžu, ale je to komplikované a navíc to i ti hospodští do značné míry využívají, protože tím kontrolují své zaměstnance a tak dále. Ale možná bych vzal to, kdyby se řeklo: Nedávejme to už těm řemeslníkům, nedávejme to už všem těm, kteří udělají jednu účtenku za den a tak dále.

I tenkrát jsem s tím trochu váhal, když jsem byl zástupce podnikatelů, protože jsem si logicky říkal na jednu stranu ano, je férové, aby to měli úplně všichni. Ale na druhou stranu zase chápu, když někdo fakt má dvě účtenky na den, jestli je nezbytně nutné, aby si s sebou nosil tu větší kalkulačku a vytiskl si to tam. Ano, to bych bral toto. Ale to, že to šmahem rušíme, to, že neumožníme ani dobrovolnou bázi, když už tady ta infrastruktura je vytvořená a firmy to chtějí, to považuji opravdu za pohrdání podnikateli. A vy jste se zastřešovali tím, že podnikatelé jsou vaší prioritou. Pokud jsou vaší prioritou, tak prosím, poslouchejte, co říkají. Děkuju. (Potlesk z řad hnutí ANO.)

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jana Černochová byl položen dotaz

Snažíte se jako ministryně zprostředkovat mír nebo to považujete za nereálné?

Paní ministryně, snažíte se nebo budete se snažit mezi Ruskem a Ukrajinou iniciovat mírová jednání? Přijde mi, že tu probíhá jen válka ve zbrojení, což se obávám, že nemůže skončit dobře. Co když Putin fakt použije jaderné zbraně? Vždyť on už několikrát ukázal, že je šílenec!

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bartoš (Piráti): Turismus dostal během období covidu citelné rány, teď ho postavíme na nohy

21:15 Bartoš (Piráti): Turismus dostal během období covidu citelné rány, teď ho postavíme na nohy

Komentář na facebookovém profilu k dotacím do cestovního ruchu