Hojda (KSČM): Zima je za dveřmi

18.11.2013 16:55

Ano, zima je za dveřmi. V horských oblastech se již naplno přihlásila a dokonce i v níže položených místech dochází k náhlé změně podmínek sjízdnosti a viditelnosti na pozemních komunikacích. Jsme tedy v období, kdy se motoristická veřejnost ptá, jak jsou silničáři připraveni na zimu.

Hojda (KSČM): Zima je za dveřmi
Foto: KSČM
Popisek: Pavel Hojda

Odpověď zpravidla zní: „Jsme připraveni dobře a nic nás nemůže překvapit“. Bohužel zkušenosti z minulých let říkají, že při prvním sněhu nebo náledí zpravidla překvapeni jsou a teprve postupem času se zimní údržba stává běžnou a, pokud je dostatek posypového materiálu, také dostatečnou.

Nejsme v podnebním pásu, jako např. Švédsko, kde je běžně povoleno používat pneumatiky s hroty a nenastává tedy takový problém při náhlé změně počasí. V ČR není povoleno používat hřeby na pneumatikách v běžném provozu, a proto je nutné, aby zejména tam, kde se zajišťuje veřejná hromadná doprava po silnicích, byla údržba prováděna tak, aby nebyli cestující ohrožováni stavem komunikací a aby byla zajištěna doprava do zaměstnání, škol, ale třeba i na nákupy, když v dnešní době bohužel není možné nakoupit věci základní potřeby v menší obci.

Proč takto obšírně uvádím článek k přípravě údržby pozemních komunikací na letošní zimu? Asi proto, že již na samém počátku dochází k určitým výkladovým rozporům mezi ministerstvem dopravy (MD) a firmami, které mají zajišťovat sjízdnost pozemních komunikací. Záměrně píši mezi MD a firmami, protože v krajích jsem nezaznamenal žádné rozpory a domnívám se, že krajské správy a údržby silnic jsou na údržbu krajských komunikací dobře připraveny.

Hlavní spor je ve výkladu, kdy má být zajišťován úklid sněhu z vozovky: jestli hned od počátku sněžení, nebo teprve v momentu, kdy sněžení ustane. Za tímto výkladovým sporem je hledání úspor v nákladech na správu komunikací. Jen aby se nestalo, že za cenu úspor se dočkáme více nehod a ještě více dočasně nesjízdných komunikací, což samozřejmě přinese daleko větší škody motoristům a náklady našemu hospodářství. Případné úrazy a ztráty na životech jsou ale daleko horším důsledkem.

Dalším krokem ministerstva dopravy je, že rozdělilo zakázku na zimní údržbu silnic první třídy, rychlostních komunikací a dálnic na dvě části: na vlastní zimní údržbu a na nákup posypového materiálu. Opět se snahou o úsporu. Problém u zakázky na posypový materiál se dostal až k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a s ohledem na to, že je možné, aby takto postavenou zakázku zrušil, může dojít právě při zajišťování posypového materiálu na začátku zimního období k výpadkům.

Jak jsem již v úvodu napsal, silničáři jsou připraveni, dokonce můžeme konstatovat, že každým rokem se zlepšuje technická vybavenost a firmy samozřejmě mají větší zkušenosti a udělají vše pro to, aby se vyvarovaly chyb z předchozího zimního období. Přesto se ale stává, že i nová technika selže. A selže v momentu, kdy je to nejméně příhodné a očekávatelné. Jako příklad je možno uvést hromadnou nehodu, která se stala na rychlostní silnici R6 u Chebu v minulém týdnu. Rychlostní silnice R6 mezi Chebem a Karlovými Vary je konstruována tak, že oproti průměru ČR se na tomto úseku nachází dvakrát více mostních konstrukcí. Z uvedeného důvodu je vybavena více čidly, která průběžně monitorují stav vozovky a možnost námrazy. Bohužel, přestože čidla ukazovala pouze vlhkou vozovku bez námrazy, klouzaly automobily v uvedeném úseku jako na zamrzlém jezeře a došlo k hromadné havárii, která se, bohudík, obešla bez vážnějších následků na zdraví řidičů.

Proto, i když bude naprostá většina firem správy a údržby komunikací tvrdit, že jsou dobře připraveny na současnou zimu, je nutné, aby si především řidiči uvědomili, že skončilo období, kdy se mohli spolehnout na přilnavost vozovky a letních pneumatik, a že ani perfektní zimní pneumatika nezajistí bezpečnost na vozovce, pokud řidič nereaguje na změnu podmínek sjízdnosti, jak mu ostatně ukládá zákon o provozu na silničních komunikacích.

Přeji všem profesionálním, ale i amatérským řidičům, aby náhlých změn sjízdnosti komunikací bylo co nejméně, a firmám, které se starají o údržbu komunikací, aby plnily svoji odpovědnou úlohu právě v zimním období na sto procent.

Ing. Pavel HOJDA, stínový ministr KSČM pro rezort dopravy, průmyslu a obchodu

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Milion chvilek pro demokracii a další novodobí neomarxisté hrozí

17:11 Vích (SPD): Milion chvilek pro demokracii a další novodobí neomarxisté hrozí

Přetahování se východu se západem v Evropě a jejím okolí provázejí četné barevné revoluce versus reg…