Hollan (Žít Brno): Rozpačitý první Brněnský kulturní parlament

07.08.2015 14:32 | Zprávy

Po nástupu do funkce jsem delší dobu přemýšlel, zda obnovovat poradní sbor pro kulturu. Nakonec mi to přišlo jako špatné řešení, protože do takového sboru by mohlo proniknout jen velmi málo aktérů brněnské kultury, za jednotlivé druhy umění by tam byly jedna až dvě mnou vybrané osoby, pokud vůbec, což by jen stěží dokázalo obsáhnout šíří relevantních názorů na to, v jakém stavu se nachází brněnská kultura a její jednotlivé segmenty a co se s tím může dělat.

Hollan (Žít Brno): Rozpačitý první Brněnský kulturní parlament
Foto: David Daniel
Popisek: Bývalý náměstek brněnského primátora Matěj Hollan

Současně jsem nechtěl, aby diskuze o brněnské kultuře byla řízená ze shora. To je velmi pomíjivé, protože s příchodem někoho, koho kultura příliš nezajímá a jeho priority jsou jinde (zdravotnictví, sociální péče), by diskuze zanikla. Jsem přesvědčen, že jediné, co má smysl, je iniciovat a dát podmínky pro to, aby zde nezávisle na aktuální politické reprezentaci probíhala živá kulturní diskuze a aby samotná kulturní obec byla zdrojem a hlavním hybatelem toho, kam se bude kultura v Brně uvíjet.

Na popud Břetislava Rychlíka jsem proto přišel s myšlenkou na vznik Brněnského kulturního parlamentu, který by poskytoval zcela svobodnou platformu pro vyjadřování názorů jak k předem známým bodům programu, tak k tomu, co budou jednotliví aktéři považovat za vhodné sdělit plénu. To se ale až na výjimky nestalo, z velké části mou vinou, jak popíšu záhy.

Nejsou love!

První část programu byla informativní, tedy o zásadních věcech, které město v oblasti kultury připravuje. O Janáčkově kulturním centru, podání přihlášky do Kreativních měst UNESCO v oblasti hudby, o distribuci peněz na kulturu z rozpočtu města. A zejména – což považuju s přehledem za nejdůležitější téma brněnské kulturní politiky – o snahách domoci se vícezdrojového (kooperativního) financování kultury z důvodů fatální podfinancovanosti brněnských příspěvkových organizací provozujících vysoké umění – o nezávislé scéně ani nemluvě, tam je příspěvek z rozpočtu zcela nedůstojný. Takový stav panuje i navzdory tomu, že město Brno vydává ze svého rozpočtu na kulturu suverénně nejvyšší podíl ze všech měst v Česku a řadí se na čelní místa v rámci celé Evropy.
Důvodem podfinancovanosti je, jak si měli možnost zúčastnění vyslechnout, zanedbatelný příspěvek státních peněz a současně velký počet příspěvkových organizací, z nichž finančně velmi náročné jsou zejména ty, které provozují finančně velmi náročné druhy umění – opera, balet či muzikál. Navzdory stovkám milionů, které jdou do příspěvkových organizací, jsou v institucích směšné platy, mimo Městské divadlo zcela nedostačující peníze na produkci (scéna, kostýmy), takže z Brna utíkají kvalitní umělci, opera si nemůže dovolit udělat pořádnou výpravu, čímž vznikají umělecké provozy, které nejsou konkurenceschopné.

Cesta z této bryndy nebude možná, aniž by se do financování regionální kultury zapojil stát. Dnes dává na živá umění v regionech ďábelských 70 miliónů (!) korun na celou republiku. Snahou, o kterou usiluje v těchto dnech Brno s dalšími městy a s Asociací profesionálních divadel, jejíž šéf, Stanislav Moša, toto téma na plénu prezentoval, je násobně tyto peníze navýšit. Pakliže by se to ukázalo jako neschůdné, bude Brno stát před zásadním a nepříjemným rozhodováním. Budeme mít na výběr z několika možností: z „nulové“ varianty, tedy ponechat kulturu v dramaticky podfinancovaném stavu; z varianty, která zásadně navýší rozpočet na kulturu tak, aby umělecké provozy byly stabilizovány po stránce mzdové, provozní i investiční; nebo konečně z varianty některé příspěvkové organizace zrušit, čímž by se uvolnily prostředky pro důstojnou existenci těch dalších.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): Spoléhat se na poštu? Jako hrát ruskou ruletu se šesti náboji

22:31 Mašek (ANO): Spoléhat se na poštu? Jako hrát ruskou ruletu se šesti náboji

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k České poště.