Exportují firmy, vláda jim v tom pomáhá. Schvaluje si k tomu Strategii podpory exportu. Ta obsahuje celou řadu aktivit, od vzdělávání, získávání nových exportérů, informování, odstraňování překážek, pojištění a úvěrování exportu, působení zastupitelských úřadů v zahraničí, propagaci země i jejího průmyslu. Pod tuto kapitolu jistě patří i podnikatelské mise. Tedy využití cest ústavních činitelů k prosazování ekonomických zájmů.
Již od počátku 90. let se stal módním obrat „ekonomická dimenze diplomacie“. Má znamenat, že naše aktivity a zastoupení v zahraničí budou mít z podpory exportu a prosazování ekonomických zájmů ČR prioritu. Realita je však jiná, moc se to nedaří a hlavním důvodem je trvale neřešená otázka kompetenčního zákona. Kdo je nositel, gestor proexportní politiky? Ministerstvo průmyslu a obchodu jako následník zrušeného Federálního ministerstva zahraničního obchodu nebo Ministerstvo zahraničních věcí? Na přelomu roku 2010 a 2011 zrušil nebo oslabil tandem ministrů Kalousek, Schwarzenberg obchodní úseky při velvyslanectvích v mnoha zemích. Pod praporem úspor jim košile byla bližší než kabát a tak na to doplácí exportéři.
Doprovod hlavy státu nebo předsedy vlády či ministrů při jejich zahraničních cestách podnikatelskou misí je správné opatření, jak využít příležitosti a krátké pozornosti místních médií k propagaci, tedy ke zlepšení image, povědomí o České republice. Jsme na svou zemi hrdí, ale musíme si zároveň připustit, že nás zná jen málokdo. (Pozn. autor textu se musel minulý týden v Německu uchýlit se svým autem do místní opravny v Baden-Badenu, tedy při francouzských hranicích. Asistentka servisu hned identifikovala, že Praha je v Polsku. A to jsme v sousední evropské zemi!)
Každý asi chápe, že zveřejněné údaje o počtu uzavřených kontraktů a jejich hodnot, jsou tak trochu „bluff“ na veřejnost. Za dva, či tři dni nikdo nezíská nového zákazníka, nepřipraví novou smlouvu k podpisu. To vše je již připraveno předem. Ostatně na výstavách a veletrzích se k této otázce přistupuje podobně.
Cesta prezidenta nebo ministrů v doprovodu podnikatelů je především „imigeovka“, jak se říká v hantýrce marketingu. Přínos je především v tom, že se o České republice mluví, uspořádá se ekonomické fórum, kde se mohou české firmy představit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: SPO