Hořák (SPO): Podnikatelské mise-součást proexportní politiky země

29.11.2014 21:28 | Zprávy

V každém ekonomickém hodnocení České republiky se objeví obrat „malá země s otevřenou ekonomikou, závislá na exportu“.

Hořák (SPO): Podnikatelské mise-součást proexportní politiky země
Foto: spoz.cz
Popisek: SPO

Exportují firmy, vláda jim v tom pomáhá. Schvaluje si k tomu Strategii podpory exportu. Ta obsahuje celou řadu aktivit, od vzdělávání, získávání nových exportérů, informování, odstraňování překážek, pojištění a úvěrování exportu, působení zastupitelských úřadů v zahraničí, propagaci země i jejího průmyslu. Pod tuto kapitolu jistě patří i podnikatelské mise. Tedy využití cest ústavních činitelů k prosazování ekonomických zájmů.

Již od počátku 90. let se stal módním obrat „ekonomická dimenze diplomacie“. Má znamenat, že naše aktivity a zastoupení v zahraničí budou mít z podpory exportu a prosazování ekonomických zájmů ČR prioritu. Realita je však jiná, moc se to nedaří a hlavním důvodem je trvale neřešená otázka kompetenčního zákona. Kdo je nositel, gestor proexportní politiky? Ministerstvo průmyslu a obchodu jako následník zrušeného Federálního ministerstva zahraničního obchodu nebo Ministerstvo zahraničních věcí? Na přelomu roku 2010 a 2011 zrušil nebo oslabil tandem ministrů Kalousek, Schwarzenberg obchodní úseky při velvyslanectvích v mnoha zemích. Pod praporem úspor jim košile byla bližší než kabát a tak na to doplácí exportéři.

Doprovod hlavy státu nebo předsedy vlády či ministrů při jejich zahraničních cestách podnikatelskou misí je správné opatření, jak využít příležitosti a krátké pozornosti místních médií k propagaci, tedy ke zlepšení image, povědomí o České republice. Jsme na svou zemi hrdí, ale musíme si zároveň připustit, že nás zná jen málokdo. (Pozn. autor textu se musel minulý týden v Německu uchýlit se svým autem do místní opravny v Baden-Badenu, tedy při francouzských hranicích. Asistentka servisu hned identifikovala, že Praha je v Polsku. A to jsme v sousední evropské zemi!)

Každý asi chápe, že zveřejněné údaje o počtu uzavřených kontraktů a jejich hodnot, jsou tak trochu „bluff“ na veřejnost. Za dva, či tři dni nikdo nezíská nového zákazníka, nepřipraví novou smlouvu k podpisu. To vše je již připraveno předem. Ostatně na výstavách a veletrzích se k této otázce přistupuje podobně.

Cesta prezidenta nebo ministrů v doprovodu podnikatelů je především „imigeovka“, jak se říká v hantýrce marketingu. Přínos je především v tom, že se o České republice mluví, uspořádá se ekonomické fórum, kde se mohou české firmy představit.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: SPO

Mgr. Jan Lacina byl položen dotaz

Názor

Píšete, jak si vážíte toho, když se někdo nebojí říct svůj názor. Ale proč je pak politika této vlády opačná? Proč srážíte ty, co mají jiný názor. nálepkujete je nebo dokonce urážíte (viz třeba Foltýn, ale i premiér? A zamýšlel jste se nad tím, proč se v poslední době čím dál víc lidí třeba obává ří...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bondarenková (SPD): Praha bude mít největší vliv na Sněmovnu a vládu

4:29 Bondarenková (SPD): Praha bude mít největší vliv na Sněmovnu a vládu

Volební systém nahrává Praze, o to důležitější bude mít zde důkladně zastoupené hlavní názorové směr…