Požadavky na dodatečné navýšení finančních vztahů vůči městským částem je možné označit za čistě účelové. Nezohledňují totiž skutečnost, že - na rozdíl od jiných obcí a měst v ČR - mají městské části celou řadu služeb hrazenu z centrálního rozpočtu (např. městskou hromadnou dopravu, svoz a likvidaci odpadu, městskou policii, zdravotnickou záchrannou službu atd.). Ostatní obce si tyto služby hradí v rámci svých rozpočtů. Obdobně i centrální rozpočet financuje ze svého rozpočtu investice, které jsou buď ve prospěch jednotlivé konkrétní městské části (školy, kanalizace …), či slouží všem obyvatelům města (dopravní síť, investice do veřejného prostoru, výstavba metra …). Mimoto jsou každoročně z centrálního rozpočtu uvolňovány na základě požadavků městských částí dotace v objemu mnoha set miliónů až několika miliard korun (jen v letošním roce činí investiční příspěvek městským částem více než 3 mld. Kč).
„Jestliže je tedy propočteno, že Praha obdrží z daňových výnosů přepočtem cca 40 tis. Kč na obyvatele, jsou tyto prostředky přece určeny na financování potřeb obyvatel Prahy, kteří žijí v nějaké městské části. Celý rozpočet města tyto prostředky vynakládá ve prospěch všech obyvatel a přispívá do rozpočtu městských částí na jejich specifické potřeby – služby občanům. Skutečnost, že městské části na jedné straně „ bezplatně“ konzumují služby a investice hrazené z centrálního rozpočtu a na druhé straně se snaží chovat jako samostatné obce, je velmi pokrytecké. Městské části a zejména vedení těchto městských částí by si mělo bez ohledu na politickou příslušnost uvědomovat, že jsou součástí jedné obce – hlavního města Prahy.“ uvádí náměstkyně primátorky pro rozpočet Eva Kislingerová.
Zásadou pro sestavování rozpočtu je vždy konzervativní přístup. Rozpočet je vždy připravován na základě predikce Ministerstva financí, zatímco skutečné prostředky dorazí na účet města podle aktuálního výběru tzv. sdílených daní, který je definován zákonem na základě RUD (rozpočtového určení daní). Proto může vzniknout a také vzniká nesoulad mezi předpokládanými a skutečnými příjmy. Tento nesoulad se následně projeví ve formě přebytku, se kterým je pak na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy naloženo – přebytek může být např. použit na splátky dluhů, investice hl. m. Prahy, nebo účelově poukázán na investice MČ formou dotací. V tomto případě se tedy můžeme odkázat na přebytek rozpočtu z loňského roku ve výši 3 mld. Kč, který byl v částce cca 1,5 mld. alokován na MČ a v částce 1,5 mld. zapojen do rozpočtu HMP a alokován do oblasti investic Prahy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV