Postavení žen se v historii vyvíjelo, ale nikdy nebylo rovnocenné postavení mužů. Ne jenom fyziologické rozdíly tělesné konstrukce, ale hlavně náboženské texty ženu umisťují do podřízené pozice. Svou významnou roli v křesťanství má Bible se svým základním prvotním hříchem Adama a Evy. To žena podlehla zakázanému ovoci a tím si způsobila nejenom nelibost Boha - »Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout«, ale i snahu mužů definovat nadřazenost a právo fyzických trestů. Nicméně rané období historie křesťanství je historií mužů a zase jen mužů. O ženách je v historii zmínka pouze, pokud se jedná o panovnické rody či šlechtu. Jediná významná žena z Bible, jejíž kult nabyl významu až ve 12. století, Panna Marie Bohorodička, je konfrontována s následky prvotního hříchu a dlouhé vlasy žen jsou považovány za symbol sexuality a ďáblovy pasti, a tudíž mají být v zájmu mužů zahalovány. A například svatý Tomáš Akvinský považoval za člověka pouze muže. I další staletí odpovídala na otázku, zda jsou ženy lidmi, záporně, a tím se vyvolávaly rozpory a debaty, ve kterých bohužel vítězil názor na podřízenost žen a jejich hříšnost. (Viola; e-středověk.cz)
Podíváme-li se na judaismus, jsou na tom ženy trochu lépe, Bůh zde totiž není chápán jako muž a jen muž, ale má i svou ženskou část. Nicméně Talmud, ze kterého rabíni v různých dobách popisují ženy, hovoří o nich jako o líných, marných a nenasytných. Plných žárlivosti a klepů. Náchylných k čarodějnictví. O muži se zde hovoří jako o náchylných k chtíči a zakázaným sexuálním touhám. Proto by se měli stranit žen. Je třeba také přiznat, že na rozdíl od křesťanství byly na tom židovské ženy přece jen lépe.
I tolik obdivovaná antika má dle Wikipedie své stinné stránky. Dívky nebyly plnoprávnými členkami rodiny manžela a sňatek se domlouval mezi rodiči. V chudých rodinách se jejich postavení spíš rovnalo postavení otrokyně. Římská žena byla popsána jako: »Miláček, vedlejší, chovanka, osoba neschopná učinit cokoli z vlastní vůle, osoba pod poručnictvím a ochranou svého manžela.«

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Leo Luzar - profil