Maleček (SOL): Za krajskými zásadami územního rozvoje stojí 72 obcí a měst včetně Brna

26.08.2017 15:37

Města a obce považují žalobu na Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje za neopodstatněnou a chtějí svůj názor vyjádřit před soudem. 72 měst a obcí, 8 právnických a 5 fyzických osob se připojilo k soudnímu řízení a podle všeho tak deklarují podporu Jihomoravského kraje. Jejich poměr 72 proti 14 žalujícím odpovídá přibližně poměru počtu obyvatel 655 000 proti 24 000.

Maleček (SOL): Za krajskými zásadami územního rozvoje stojí 72 obcí a měst včetně Brna
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta Brna-sever Martin Maleček (Sdružení občanů Lesné)

Podobně jako v roce 2012 se některé iniciativy snaží zrušit platnost zásad územního rozvoje, tedy základní dokument pro zajištění udržitelného rozvoje území Jihomoravského kraje. Ačkoliv jim podle žaloby vadí jen některé silniční záměry a jejich navrhované koridory, dokument chtějí zrušit jako celek.

„Pokud někomu vadí, kudy mají vést silnice, nevím, proč chce žalovat celé zásady územního rozvoje. Dokument totiž vymezuje řadu dalších věcí pro rozvoj Jihomoravského kraje jako železniční, leteckou, kombinovanou a cyklistickou dopravu atd. Pro desítky obcí a hlavně pro město Brno by byla znemožněna například realizace protipovodňových opatření, podobně jako opatření proti vysychání krajiny. O tom, že zrušení zásad územního rozvoje jako celku není cílem ani některých navrhovatelů svědčí například to, že obec Rozdrojovice od takto koncipované žaloby odstoupila,“ uvedl Martin Maleček, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje.

Žalobu podalo souhrnně více navrhovatelů, mezi nimi je i 15 obcí. Přibližně pětinásobný počet obcí se naopak za kraj a jeho zásady nyní postavil včetně čtyřistatisícového města Brna. Ke dni 23. 8. 2017 se Krajskému soudu v Brně přihlásilo 72 měst a obcí, 14 z nich jsou obce s rozšířenou působností (z celkového počtu 21 ORP v Jihomoravském kraji). Jihomoravské metropoli by zrušení ZÚR totiž stejně jako kraji zkomplikovalo realizaci dopravních staveb. Navíc by v Brně zastavilo výstavbu nových bytů a komplikovalo by vybudování protipovodňových opatření. „Pokud by došlo k opětovnému zrušení tohoto dokumentu, což nepředpokládáme, pak by byli ve své podstatě poškozeni všichni obyvatelé Jihomoravského kraje, kteří se v daném území dopravují. Navíc by se všechny práce zdržely minimálně o další tři roky. Na podporu zásad se postavily desetitisíce lidí, vznikají tu petice. I pro soud bude toto řízení velmi náročné. Nedá se ale nic dělat, je dobře, že obce a města hodlají svůj názor vyjádřit před soudem,“ uzavřel Maleček.

Seznam obcí a právnických osob, které se na Krajský soud v Brně přihlásily jako osoby zúčastněné na řízení (podtržena jsou města plnící funkci obce s rozšířenou působností, kterých se jako vedlejší účastník přihlásila většina):

  1. Bílovice nad Svitavou
  2. Blansko
  3. Borotín
  4. Boskovice
  5. Božice
  6. Braníškov
  7. Brno
  8. Břeclav
  9. Březina
  10. Břežany
  11. Čebín
  12. Černá Hora
  13. Česká
  14. Dobšice
  15. Dolní Bojanovice
  16. Dolní Loučky
  17. Hodonín
  18. Holubice
  19. Hradčany
  20. Chudčice
  21. Ivančice
  22. Jevíčko
  23. Křtiny
  24. Kuchařovice
  25. Kunštát
  26. Kuřim
  27. Kuřimské Jestřabí
  28. Kyjov
  29. Lažánky
  30. Lažany
  31. Lelekovice
  32. Lesní Hluboké
  33. Lipůvka
  34. Maršov
  35. Městečko Trnávka
  36. Mikulov
  37. Miroslav
  38. Moravská Třebová
  39. Moravské Knínice
  40. Moravský Písek
  41. Morkůvky
  42. Nedvědice
  43. Ostrovačice
  44. Perná
  45. Petrov
  46. Podolí
  47. Pohořelice
  48. Předklášteří
  49. Radějov
  50. Ratíškovice
  51. Rosice
  52. Rousínov
  53. Rozdrojovice
  54. Říčany
  55. Strážnice
  56. Sudoměřice
  57. Svitávka
  58. Šaratice
  59. Týnec
  60. Újezd u Černé Hory
  61. Veselí nad Moravou
  62. Veverská Bítýška 
  63. Veverské Knínice
  64. Vísky
  65. Vracov
  66. Vranov
  67. Vranovice
  68. Závist
  69. Zbýšov
  70. Znojmo
  71. Železné
  72. Židlochovice
  73. Dobrovolný svazek obcí Ždánický les a Politaví
  74. Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43
  75. Občanské sdružení pro obchvat Znojmo, z.s.
  76. Občanské sdružení pro realizaci silničního obchvatu města Kuřim
  77. ČEPS, a.s.
  78. E.ON Distribuce, a.s.
  79. Povodí Moravy, s.p.
  80. Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
  81. 5 fyzických osob

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Operátoři

Pane senátore, dobrý den, myslíte, že je šance, že se někdy dočkáme slibovaného čtvrtého operátora a tím i levnějších cen? Kdo je odpovědný za to, že tu nemáme čtvrtého operátora? Někde jsem četl, že tu být nemůže, což nechápu. Žijeme přeci ve svobodné a tržní ekonomice nebo ne? Nevím, zda mi dokáže...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

22:55 Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

Jak by to asi vypadalo, kdyby místopředseda jakékoli z minulých vlád přiznal, že v zahraničí odsouhl…