Podobně jako v roce 2012 se některé iniciativy snaží zrušit platnost zásad územního rozvoje, tedy základní dokument pro zajištění udržitelného rozvoje území Jihomoravského kraje. Ačkoliv jim podle žaloby vadí jen některé silniční záměry a jejich navrhované koridory, dokument chtějí zrušit jako celek.
„Pokud někomu vadí, kudy mají vést silnice, nevím, proč chce žalovat celé zásady územního rozvoje. Dokument totiž vymezuje řadu dalších věcí pro rozvoj Jihomoravského kraje jako železniční, leteckou, kombinovanou a cyklistickou dopravu atd. Pro desítky obcí a hlavně pro město Brno by byla znemožněna například realizace protipovodňových opatření, podobně jako opatření proti vysychání krajiny. O tom, že zrušení zásad územního rozvoje jako celku není cílem ani některých navrhovatelů svědčí například to, že obec Rozdrojovice od takto koncipované žaloby odstoupila,“ uvedl Martin Maleček, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje.
Žalobu podalo souhrnně více navrhovatelů, mezi nimi je i 15 obcí. Přibližně pětinásobný počet obcí se naopak za kraj a jeho zásady nyní postavil včetně čtyřistatisícového města Brna. Ke dni 23. 8. 2017 se Krajskému soudu v Brně přihlásilo 72 měst a obcí, 14 z nich jsou obce s rozšířenou působností (z celkového počtu 21 ORP v Jihomoravském kraji). Jihomoravské metropoli by zrušení ZÚR totiž stejně jako kraji zkomplikovalo realizaci dopravních staveb. Navíc by v Brně zastavilo výstavbu nových bytů a komplikovalo by vybudování protipovodňových opatření. „Pokud by došlo k opětovnému zrušení tohoto dokumentu, což nepředpokládáme, pak by byli ve své podstatě poškozeni všichni obyvatelé Jihomoravského kraje, kteří se v daném území dopravují. Navíc by se všechny práce zdržely minimálně o další tři roky. Na podporu zásad se postavily desetitisíce lidí, vznikají tu petice. I pro soud bude toto řízení velmi náročné. Nedá se ale nic dělat, je dobře, že obce a města hodlají svůj názor vyjádřit před soudem,“ uzavřel Maleček.
Seznam obcí a právnických osob, které se na Krajský soud v Brně přihlásily jako osoby zúčastněné na řízení (podtržena jsou města plnící funkci obce s rozšířenou působností, kterých se jako vedlejší účastník přihlásila většina):
- Bílovice nad Svitavou
- Blansko
- Borotín
- Boskovice
- Božice
- Braníškov
- Brno
- Břeclav
- Březina
- Břežany
- Čebín
- Černá Hora
- Česká
- Dobšice
- Dolní Bojanovice
- Dolní Loučky
- Hodonín
- Holubice
- Hradčany
- Chudčice
- Ivančice
- Jevíčko
- Křtiny
- Kuchařovice
- Kunštát
- Kuřim
- Kuřimské Jestřabí
- Kyjov
- Lažánky
- Lažany
- Lelekovice
- Lesní Hluboké
- Lipůvka
- Maršov
- Městečko Trnávka
- Mikulov
- Miroslav
- Moravská Třebová
- Moravské Knínice
- Moravský Písek
- Morkůvky
- Nedvědice
- Ostrovačice
- Perná
- Petrov
- Podolí
- Pohořelice
- Předklášteří
- Radějov
- Ratíškovice
- Rosice
- Rousínov
- Rozdrojovice
- Říčany
- Strážnice
- Sudoměřice
- Svitávka
- Šaratice
- Týnec
- Újezd u Černé Hory
- Veselí nad Moravou
- Veverská Bítýška
- Veverské Knínice
- Vísky
- Vracov
- Vranov
- Vranovice
- Závist
- Zbýšov
- Znojmo
- Železné
- Židlochovice
- Dobrovolný svazek obcí Ždánický les a Politaví
- Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43
- Občanské sdružení pro obchvat Znojmo, z.s.
- Občanské sdružení pro realizaci silničního obchvatu města Kuřim
- ČEPS, a.s.
- E.ON Distribuce, a.s.
- Povodí Moravy, s.p.
- Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
- 5 fyzických osob
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV